خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

انتخابات خانه احزاب و بازماندگان آن

برخی چهره‌های مشهور نتوانستند رای اعتماد دوستان خود را برای ورود به خانه احزاب کسب کنند؛ اتفاقی که باعث تغییر در ترکیب خانه احزاب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ روز پنج‌شنبه وقتی علامت‌گذاری‌ها روی تابلوی خانه احزاب به پایان رسید، یک نکته جالب وجود داشت و آن حذف برخی شخصیت‌های سرشناس از ترکیب نهایی خانه احزاب بود. اگر ترکیب جدید خانه احزاب را بتوان سایه‌ای از رفتار احزاب کشور برای انتخابات آینده تلقی کرد می‌توان وضعیت احزاب و گروه‌های مختلف را در انتخابات پیش رو آسیب‌شناسی کرد. اما مهم‌ترین حذف‌شده‌ها چه افرادی بودند؟

محمد نبی حبیبی: حزب موتلفه اسلامی

مهمترین اتفاق در جمع اصولگرایان حذف محمدنبی حبیبی از جمع بیست‌ویک عضو شورای مرکزی خانه احزاب بود. موتلفه بعد از توقف فعالیت‌های جبهه مشارکت٬ در حال حاضر فراگیرترین حزب ایرانی به شمار می‌رود که در بسیاری از شهرها و استان‌ها دفتر دارد و در تصمیم‌های رده‌های بالای جریان اصولگرا تاثیر بالایی دارند.

اختلاف بالای رای میان حسن غفوری‌فرد و محمدنبی حبیبی ناگفته‌های فراوانی داشت؛ غفوری‌فرد نیز مانند محمد نبی حبیبی عضو شورای مرکزی موتلفه است و یک موتلفه‌ای شناسنامه‌دار شناخته می‌شود. (چنانچه در میان اصلاح‌طلبان حسین کاشفی به صفت حزب پیشین خود بیشتر شناخته می‌شود.) اما حاضران جلسه روز پنج‌شنبه میان نبی حبیبی و حسن غفوری‌فرد تفاوت فراوان دیدند که یکی را به عنوان گزینه اول برگزیدند و دیگری را حتی در میان هفت انتخاب خود قرار ندادند.

حسن غفوری‌فرد در حلقه‌ مرحوم عسگراولادی و بادامچیان قرار دارد و بین تاریخ پنجاه‌ساله موتلفه و دلواپسان دهه هشتاد و نود اختلاف قائل است.

اما محمدنبی حبیبی مسیری متفاوت با پیشینیان خود را در پیش گرفته است. روزی روزگاری در سال‌های ابتدایی دولت احمدی‌نژاد سران موتلفه جلساتی با احزاب اصلاح‌طلب برگزار می‌کردند تا به‌زعم خود اختلاف‌ها را کاهش دهند. اما محمدنبی‌ حبیبی در مسیری متفاوت گام برداشت؛ در سال‌های قبل با مدیران دولت اصولگرای احمدی‌نژاد رابطه‌ای نزدیک داشت و اکنون نیز موتلفه را بدل به ضلع سوم دیدارهای ایثارگران و پایداری کرده است. انتخابی که نتیجه آن روز گذشته مشخص شد؛ نام محمدنبی حبیبی در میان منتخبان خانه احزاب نبود.

 

نجفقلی حبیبی؛ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

پیرمرد لاغراندام عضو انجمن‌اسلامی مدرسین دانشگاه یکی دیگر از افرادی بود که رای اعتماد دوستان اصلاح‌طلب را برای ورود به انتخابات مجمع عمومی به دست نیاورد. گرچه وقتی قرار شد جلسه کوچکی بین اصلاح‌طلبان برای انتخاب نمایندگان اصلاح‌طلب برگزار شود٬ همه متفق‌القول بودند که حبیبی بهترین گزینه برای ریاست این مجموعه است.

انتخاب او یادآور روزگاری است که اعضای جوان جبهه مشارکت او را به عنوان هیات داوری این حزب انتخاب می‌کردند تا تنش‌ها را کاهش دهد٬ اما شورای مرکزی را به جوان سیاستمدار می‌سپردند.

نماینده سابق مردم تهران که در سال‌های پرتنش دهه هفتاد ریاست دانشگاه علامه علامه را بر عهده داشت، از جمله سیاستمدارانی است که کمتر از قدر خود شناخته شده است. شاید مهمترین تصویری که از نجفقلی حبیبی در ذهن مردم عادی نقش بسته باشد٬ همان مناظره مشهور انتقادی او در صداوسیما باشد. اینک انتخابات مجلس دهم آخرین آزمون این استاد دانشگاه پس از بازنشستگی خواهد بود؛ فردی که حضور او در مجلس در هماهنگی بین اصلاح‌طلبان تاثیر به‌سزایی خواهد گذاشت.

کد خبر : ۲۹۵۹۹۳