خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ایلنا:

وزارت کشور نمونه صندوق‌ شفاف رای را برای تایید به شورای نگهبان می‌دهد

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: وزیر کشور قول داد نمونه‌ صندوق‌ شفاف رای تهیه و ارائه شود. ما نیز از این ایده حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نجات‌الله ابراهیمیان در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه دلیل مخالفت شورای نگهبان با صندوق‌های شیشه‌ای رای چیست٬ گفت: ما هم بر شفافیت فرآیند انتخابات و در درجه اول شفافیت قانون انتخابات تاکید داریم و شورای نگهبان همواره از این شفافیت در معنای فیزیکی خود مثل شفافیت صندوق‌های رای حمایت کرده و می‌کند.

وی افزود: در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتیم٬ این مسئله مطرح شد که در این خصوص یک مشکل قانونی وجود دارد در واقع فرمایش‌های دبیر شورای نگهبان نیز حمل بر همین مشکل قانونی بود. چراکه قانون اساسی و قانون انتخابات به ما می‌گوید رای باید محرمانه و مخفی باشد. اگر رای آنقدر شفاف باشد که بتوانیم آن رای را بخوانیم٬ باید تدابیر دیگری مثلاً در پاکت گذاشتن رای اندیشیده شود که این نیز اقتضای خود را دارد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: همکاران من در شورای نگهبان این مسیر را مدنظر دارند تا صندوقی طراحی شود که ضمن اینکه درون آن معلوم باشد٬ در عین حال آرا قابل خواندن نباشد. در این خصوص وزیر کشور به ما قول داد که نمونه‌ای از این صندوق تهیه و ارائه شود. ما از این ایده حمایت می‌کنیم و معتقدیم که این کار شدنی است.

خطوط قرمز شورای نگهبان را قانون تعیین کرده است

ابراهیمیان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا٬ مبنی براینکه موضع شورای نگهبان در واکنش به افرادی که اصلاح‌طلبان را خط قرمز این شورا اعلام می‌کنند چیست٬ گفت: هیچ فردی از جانب شورای نگهبان نباید حرفی را مطرح کند. خطوط قرمز شورای نگهبان را قانون تعیین کرده است و به موقع آنها را با واقعیت‌های موجود تطبیق می‌دهد و اعلام می‌کند صلاحیت چه کسی احراز شده یا خیر؟

وی افزود: هیچ کس با هیچ انگیزه ای اقدام به ذهن خوانی شورای نگهبان نکند چرا که معیارهای ما قانونی است و تصمیم‌های ما بر مبنای سلیقه‌های داخلی کشور استوار نیست.

ابراهیمیان تاکید کرد:‌ به نظر من بهتر است به جای این اظهار نظرها٬ هر سلیقه‌ای برای اداره برنامه‌های خودشان در انتخابات مبارزه کنند. شورای نگهبان به وظایف قانونی خود عمل می کند و تلاش می کند تحت تاثیر این فضاسازی‌ها قرار نگیرد.

کد خبر : ۲۹۶۰۰۳