خبرگزاری کار ایران

خرازی در نشست بررسی برجام:

توافق هسته‌ای ایران را از حلقه امنیتی خارج کرد

سفیر پیشین کشورمان در فرانسه گفت: در بررسی برجام می‌شود گفت که ایران از یک حلقه امنیتی خارج و غیر امنیتی شد و تلاش نظام سلطه محدود شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد صادق خرازی در نشست بررسی برجام که از صبح امروز در موسسه اطلاعات و توسط موسسه دیپلماسی ایرانی با حضور اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای و برخی کارشناسان در حال برگزاری است٬ با اشاره به دستاوردی که توسط تیم دیپلماسی کشورمان به دست آمده است٬ اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای واقعه بزرگی در تاریخ سیاسی ایران به حساب می‌آید که تاثیرهای آن در سیاست داخلی ملموس بوده و توسعه همه‌جانبه را به همراه داشت.

سفیر پیشین ایران در فرانسه ادامه داد: بیش از 12 سال از نقطه عطفی که مذاکرات آغاز شده می‌گذرد و نهایتاً به برجام ختم شد. داستان بلندی که در تاریخ مناسبات خارجی ایران بدون شک بی‌نظیر بوده که امروز در خدمت جناب آقای ظریف و همچنین جناب آقای صالحی و دیگر عزیزان وزارت امور خارجه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت موضوع برجام ابراز داشت: در برجام موضوعات مهمی وجود دارد که به نظرم بخشی از آن مورد غفلت قرار گرفته و متاسفانه عده‌ای از تحلیلگران و صاحبنظران به تاثیرهای مهم آن کمتر توجه می‌کنند و شاید نیاز باشد این مذاکرات و چارچوب‌هایی که مورد تاکید مسئولان است٬ به همراه آثار آن مجدداً برای عده‌ای مرور شود. ما می‌توانیم در بررسی برجام بگوییم که ایران از یک حلقه امنیتی خارج شد؛ یعنی ایران غیر امنیتی شد و تلاش نظام سلطه را محدود ساختیم.

معاون پیشین نمایندهٔ دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: اقبال جهانی نسبت به ایران و تعامل با کشورمان از سوی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نقطه عطف و همچنین گذشت از انزواست. همگان اظهار دارند که در پرتو «برجامن دولتمردان صهیونیستی یکی از منزوی‌ترین دوران سیاست خارجی خود را می‌گذرانند.

وی در تشریح دستاوردهای دیگر برجام عنوان کرد: مسئله دیگر تعمیق شکاف ما بین تل‌آویو و کشورهای غربی است؛ به طوری‌که تاکنون پرونده‌ای مانند برجام وجود نداشته که بتواند چنین شکافی بین اسرائیل و جهان غرب به وجود آورد که در امتداد آن٬ تغییر موازنه منطقه‌ای به نفع ایران به گونه‌ای پیش رفت که قدرت حل‌و‌فصل پرونده‌های منطقه‌ای توسط جمهوری اسلامی بالا رفت. باید گفت ایران یک قدرت امنیت‌ساز است که بی‌تردید هیچ کشوری نمی‌تواند این قدرت را در منطقه خاورمیانه به وجود آورد و ترسیم کمربند امنیتی در منطقه بدون نقش ایران ممکن نخواهد بود.

خرازی در پایان درباره تاثیر برجام بر گشایش مشکلات کشور اذعان داشت: برجام پرونده‌ای بود که زمینه‌ساز گشایش خیلی از مشکلات کشور را فراهم آورد. پس از مذاکرات 598 هیچگاه دیپلماسی کشورمان تا این حد قدرت‌ساز نبود و ابتکارعمل‌هایی که دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌توانستند در طول این 12 سال داشته باشند٬ همگی توسط ایران محقق شد که این امر در حالت کنونی بی‌نظیر است.

کد خبر : ۲۹۶۲۴۹