خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

امیدوارم خبر ردصلاحیت کسانی که با پرچم رییس دولت اصلاحات وارد انتخابات می‌شوند، شایعه باشد

یک عضو حزب کارگزاران تصریح کرد: برخی با بی حرمتی به رییس دولت اصلاحات و هاشمی برای خود اعتبار کسب می‌کنند.

علی محمد نمازی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، تصریح کرد: مشخصه اصلی خبرگزاری ایلنا میانه‌روی و اعتدال است و سعی کرده است که برچسب افراط و تفریط به آن نچسبد و سلایقی که در جامعه ما وجود دارد همه علاقه دارند با این مجموعه صحبت کنند و این اعتدال موجب این اعتماد شده است.

این نماینده مجلس ششم در باره شیوه‌ای رسیدن به اجماع بین اصلاح‌طلبان به خصوص در حوزه‌های تک نماینده گفت: بحث ائتلاف این روزها مورد توجه قرار گرفته است و مکانیسمی پیش‌بینی شده است که در هر حوزه انتخابیه شورای راهبردی تشکیل شود که در این شورا نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار و مدیران اجرایی حضور دارند و چهره‌های شاخص و نمایندگان احزاب نیز در این جمع حضور دارند که ابزاری هستند برای به ائتلاف رساندن نامزدهای اصلاح‌طلب.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان ادوار با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه برای انتخابات شورای شهر در سال 92 گفت: آن زمان در کنار دکتر رهامی سعی کردیم کاری اثربخش انجام دهیم اما این بار با وجود اینکه از بنده برای حضور در این جمع دعوت شد اما به خاطر عضویت در معاونت استانی کارگزاران سازندگی وارد آن مجموعه نشدم.

وی گفت: در فضای فعلی به نظرم شورای راهبردی نقش سیاست‌گذاری را ایفا کند و شورای هماهنگی نقش اجرایی داشته باشد که تا حد امکان از هرگونه مشکل احتمالی کاسته شود.

نمازی خاطرنشان کرد: درست است بسیاری از احزاب کوچک هستند و نیرویی برای تاثیرگذاری ندارند اما در مجموع این حرکت آغاز شده است و شورای راهبردی در بسیاری از استان‌ها شکل گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با رضایت‌بخش خواندن فعالیت‌های حزب کارگزاران سازندگی گفت: آنچه که امروز می‌بینم این است که اعضای حزب کارگزاران از خروجی ائتلاف اصلاح‌طلبان حمایت می‌کنند و در ده استانی که همراه آقایان کرباسچی و مرعشی برای افتتاح دفتر حزب رفته بودیم این حمایت در میان اعضای کارگزاران سازندگی واضح بود.

نمازی با اشاره به اینکه بنا نیست در این دوره از انتخابات از بالا کسی انتخاب شود، گفت: بر اساس توافق انجام شده قرار است احزاب نوزده‌گانه شورای هماهنگی از این ائتلاف حمایت کنند.

 وی اظهار داشت: تشکیل این ائتلاف‌ها در حوزه‌های تک نماینده کار بسیار دشواری است چون در این حوزه‌ها مسائل قومیتی سایه خود را بر روی مسائل سیاسی انداخته است.

نمازی افزود: یکی دیگر از مسائلی که ائتلاف اصلاح‌طلبان را  دشوارتر از پیش می‌کند افرادی هستند که برای اولین بار نامزد انتخابات می‌شوند و سخنرانی‌های آنها در خانه‌های خاص و وعده‌هایی که به آنها داده می‌شود موجب می‌شود نوعی توهم پیروزی بین آنها به وجود بیاید و همین سبب شود که حاضر به انصراف برای ائتلاف نباشند.

عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود: متاسفانه وقتی کارکرد حزبی در کشور ما حاکم نیست این اتفاقات رخ می‌دهد و محافل خانوادگی موجب توهم نامزدهای انتخابات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که وارد این خانه‌ها می‌شوند همگی نماینده بیرون می‌آیند، گفت: نامزدهای اصلاح‌طلبان باید توجه کنند که خیلی به این قول و قرار‌ها توجه نکنند.

نمازی گفت: یکی از دلایل این مسئله وضعیت احزاب در کشور است که در نبود احزاب قوی در کشور که بتوانند نامزدهای همفکر را شناسایی و معرفی کند این وظیفه بر عهده چنین محافلی قرار گرفته است.

نمازی با اشاره به اینکه نوع نظارت ها و تایید صلاحیت موجب شده کار کردن در احزاب بی نتیجه شود، تاکید کرد: افرادی که معتقدند کار حزبی در ایران به نتیجه نمی‌رسد، باید به این مسئله توجه کنند که یکی از دلایل شکست کار حزبی، وجود برخی رویکردهای نظارتی و تایید صلاحیت هاست که مانع فعالیت افراد در احزاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارکرد حزب معرفی برنامه برای افراد است، گفت: امیدواریم شورای راهبردی تا حدی بتواند این اشکال را برطرف کند.

نمازی بیان داشت: این روزها شایعه‌ای به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه هر کس بخواهد زیر پرچم رئیس دولت اصلاحات وارد انتخابات شود، رد صلاحیت می‌شود. اگر خدای نکرده این شایعه درست باشد نامزدهایی که شانس پیروزی دارند،  را با خطر مواجه می‌کند که امیدواریم این تنها در حد شایعه باشد.

وی با اشاره به تجربه سال 84 و تجربه سال 92 اصلاح‌طلبان گفت: اصرار و تاکید ما بر این است که در آینه این دو انتخابات آینده خود را ببینند و به این نتیجه برسند که در صورتی که مثل انتخابات 92 در کنار هم حرکت کنیم به پیروزی می‌رسیم. چنانچه در سال 84 وقتی بین اصلاح‌طلبان تفرق بود، فردی گمنام توانست آقای هاشمی را شکست دهد.

نمازی درباره جلسه پیش‌کنگره حزب کارگزاران گفت: اساسنامه حزب کارگزاران با بسیاری از احزاب تفاوت دارد و یکی از ارکانی که در حزب کارگزاران تخصصی و ملی است که در این کانون‌ها افراد می‌توانند در هر استانی یک کانون بین 9 تا 21 نفره متشکل از فرهنگیان یا دانشجویان یا پزشکان تشکیل دهند و رئیس این کانون‌ها کنگره حزب در استان‌ها را تشکیل می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه در 29 استان کشور شورای حزب کارگزاران تشکیل شده و فقط در تهران و کرمان این شورا تشکیل نشده است که بیست و پنج درصد مدرک دکترا و چهل درصد کارشناسی ارشد دارند و چهل پزشک و شصت عضو هیئت علمی در این شوراها عضویت دارند، افزود: در پیش کنگره کارگزاران طبق آنچه اعضا و دبیرکل گفتند از خروجی ائتلاف در شهرستان‌ها حمایت می‌کند و اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد این استراتژی را تا زمان انتخابات حفظ خواهد کرد.

نمازی با اشاره به تغییرات صورت گرفته در شورای مرکزی کارگزاران و اضافه شدن افرادی مثل خانم‌ها مقیمی و امانی و ورود افرادی مثل الهیاری و علیزاده‌طباطباییی به شورای مرکزی کارگزاران گفت معاونت‌های کارگزاران سازندگی نیز تغییر کرده‌اند.

عضو پیشین سازمان مجاهدین انقلاب تاکید کرد: البته من برای ورود به کارگزاران سازندگی از بهزاد نبوی اجازه گرفتم و ایشان گفتند حال که امکان فعالیت در سازمان مهیا نیست، در جایی که مناسب می‌دانید به کار ادامه دهید.

نمازی افزود: آقای بهزاد نبوی به خاطر محرومیت از فعالیت سیاسی فعلا فعالیتی ندارد، اما نمایندگان ادوار نزدیک به سازمان مجاهدین جلساتی را برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به تغییرات دفاتر استانی کارگزاران گفت تعیین مکان برای حزب و تاسیس دفترهای شهرستانی از برنامه‌های دیگر کارگزاران سازندگی است.

نمازی افزود: پیش از این محدودیت ذهنی بود که افرادی که برچسب یک حزب دیگر را داشته باشند نباید عضو کارگزارن شوند، اما این محدودیت در حال حاضر وجود ندارد؛ هر چند بر اساس ماده پنج اعضای کارگزارن قطعا عضو هیچ حزب دیگری نیستند و اگر قبلا عضو حزب دیگری بوده‌اند باید از حزب قبلی استعفا دهند.

نمازی گفت: مردم به اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گرایش خواهند داشت چون مردم عملکرد مجلس هفتم تا نهم را دیدند که با وجود محدودیت‌های فراوانی که برای اصلاح‌طلبان ایجاد شد، اما نمایندگان نتوانستند انتظارها را برآورده کنند. ما مجلسی به قوت مجلس ششم نداشته‌ایم.

نمازی افزود: مهمترین وظیفه مجلس نظارت است، اما در این سه دوره نه در زمینه نظارت و نه در زمینه قانون‌گذاری حرکتی از سوی مجلس ندیدیم که قابل تقدیر باشد و با اینکه تعداد زیادی تحقیق و تفحص در مجلس انجام شد اما بسیاری از این تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نرسید.

وی با اشاره به گزارش دیوان محاسبات که تخلفات گسترده دولت نهم و دهم را به قوه قضاییه ارائه داده بود، گفت: متاسفانه هنوز هیچ کدام از این گزارش‌ها به نتیجه نرسیده است.

نماینده مجلس ششم خاطرنشان کرد: خاستگاه بسیاری از نمایندگان فعلی خواستگاه قومی و صنفی است در حالیکه خاستگاه نمایندگان مجلس ششم احزاب قدرتمند بود که با عقبه علمی و تجربی بالا به نمایندگان مشاوره می‌داد.

این عضو حزب کارگزاران تاکید کرد: وجود برخی محدودیت‌ها نخبگان را نگران کرده است. طبقه محروم و آسیب‌پذیر جامعه هم وقتی می‌بینند سفره هایشان ناشی از این تصمیمات لاغرتر شده است نارضایتی آنها را از این مجلس بیشتر کرده است.

نمازی با اشاره به بی‌سامانی خبرنگاران، سینماها، بنگاه‌های اقتصادی و ... در هشت سال گذشته، گفت: هر کس با هر میزان دغدغه و حساسیتی که داشته، حس کرده که سه دوره گذشته مجلس نتوانسته خواسته‌های او را نمایندگی کند.

وی درباره استراتژی برخی که سعی دارند با بی حرمتی به رییس دولت اصلاحات و هاشمی برای خود اعتبار کسب کنند، گفت: با شرایط فعلی جامعه ما دو قطبی نخواهد داشت. در آن زمان بسیاری این تصور غلط را داشتند که همه کاره آقای هاشمی است، اما امروز من در شبکه‌های اجتماعی می‌بینم که این تصور تغییر کرده است. افرادی که به هاشمی تهمت می‌زندند امروز دیگر چیزی برای ارائه به مردم ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تنها چیزی که می‌تواند مانع پیروزی اصلاح‌طلبان شود وضعیت تایید صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب در شورای نگهبان است و اگر نامزدهای اصلاح‌طلب امکان حضور در انتخابات را داشته باشند مردم به آنها رای خواهند داد.

نمازی با تاکید بر اینکه کسی به دنبال وکیل‌الدوله‌ بودن نیست، گفت: مردم به دنبال مجلسی هستند که اعتماد مردم را در کنار خود داشته باشد.

عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی درباره فعالیت احزاب اصلاح‌طلب در انتخابات خبرگان گفت: رئیس دولت اصلاحات هنوز ورودی به این مسئله نداشته است، اما آقای هاشمی رسما گفته وارد انتخابات خبرگان می‌شود و ایشان قصد دارد حرکتی که درباره آقای روحانی اتفاق افتاد در خبرگان هم تکرار شود و حزب کارگزاران نیز در مسیری که آقای هاشمی برای انتخابات خبرگان مشخص کنند، حرکت خواهد کرد.

نمازی افزود اگر ان شاءالله مجتهدان زیادی در انتخابات ثبت نام کنند، احزاب اصلاح‌طلب با مدیریت آقای هاشمی‌ می‌توانند در انتخابات خبرگان تاثیرگذار باشند، اما همانطور که حضور رئیس دولت اصلاحات در انتخابات مجلس کلیدی است، در انتخابات خبرگان حضور آقای هاشمی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نمازی درباره تاثیرگذاری پول‌های کثیف در انتخابات آتی مجلس گفت: ما دو برخورد متفاوت با این موضوع را دیدیم؛ در سال 88 توزیع سیب‌زمینی و سهام عدالت تاثیر مثبتی برای رقبا داشت، اما سال 92 این کارها نتیجه نداد و نماینده اصلاح‌طلبان پیروز شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه با این تاریخچه، پیش‌بینی عملکرد مردم دشوار است، گفت: با این حال حضور مردم تاثیر این رفتارها را از بین می‌برد، چنانچه این پول‌ها کمکی به پیروزی کسی در انتخابات نخواهد کرد و آرای زیادی با خود نخواهد داشت.

نمازی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای مقابله با رفتارهای فراقانونی مخالفان اصلاحات در شهرهای مختلف گفت: در نشست خانه احزاب با وزیر کشور، آقای رحمانی فضلی به شدت روی این مسئله مصر بودند و تضمین‌هایی به اصلاح‌طلبان دادند و به نظر می‌رسد وزیر کشور زمینه فراهم کردن برگزاری یک انتخابات آزاد را دارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه وظیفه اصلاح‌طلبان تبلیغ و معرفی برنامه‌هاست، ابراز امیدواری کرد که تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان با تایید صلاحیت در نهادهای مسئول امکان حضور در انتخابات را داشته باشند.

وی افزود: مردم به اصلاحات قدم به قدم معتقدند و مشکلات دولت را درک می‌کنند.

این عضو حزب کارگزاران با اشاره به اینکه از حوزه انتخابیه لنجان بار دیگر نامزد انتخابات مجلس دهم خواهد شد، پیش بینی‌ کرد: شورای نگهبان در این دوره تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان را تایید کند، چراکه همچنانکه مردم از رفع انسداد در سیاست بین‌المللی استقبال کردند، رفع انسداد در سیاست داخلی نیز با استقبال مردم مواجه خواهد شد.

نمازی در پایان افزود با اینکه بعضی محدودیت‌ها موجب شده است برنامه های دولت در برخی قسمت‌ها به خوبی اجرایی نشود، گفت: مردم برای تغییر همین وضعیت به نمایندگان متفاوتی رای خواهند داد.

کد خبر : ۲۹۶۳۷۵