خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تاثیر گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عربی بر حل بحران سوریه و یمن

یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه گفت: رایزنی‌های ایران و اعراب می‌تواند بر حل بحران‌هایی نظیر حل بحران سوریه‏، لبنان، یمن و نوع ارتباط اعراب با اسرائیل اثر بگذارد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با پیشنهاد قطر برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران و شش کشور حاشیه خلیج فارس گفت: در وهله نخست، ‌آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد آثار منطقه‌ای و بین‌المللی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است که موجب تقدم گفت‌وگو و دیپلماسی در چارچوب مذاکرات برد-برد بر جنگ شده است.

وی ادامه داد: در الگوی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شاهد یک فضای مثبت و امیدواری در حل و فصل مجادلات و معضلات بین‌المللی هستیم که موجب شکل‌گیری فضای مناسب برای تعامل سازنده میان کشورها شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به شکل‌گیری فضای چندقطبی در حال تکثر منطقه‌ای تصریح کرد: این فضا می‌تواند الگویی برای حل تنازعات منطقه‌ای و کاهش هزینه‌ها برای دستیابی به امنیت و ثبات منطقه‌ای باشد.

مطهرنیا با بیان اینکه گستره توافق هسته‌ای تنها مختص به ایران و کشورهای گروه 1+5 نیست، خاطرنشان کرد: این توافق گستره بین‌المللی و بخصوص منطقه‌ای نیز دارد که آثار آن هم‌اینک در حال نمایش است و موجب شده تا تصویر و انگاره ایران از یک کشور و قدرت مخرب به یک قدرت منتقد ثبات‌ساز تغییر یابد.

وی افزود: ایران سعی می‌کند در کنار انتقاداتی که نسبت به نظم جهانی دارد، سیاست تعامل سازننده را دنبال کرده و به ایجاد یک نظم منطقه‌ای نوین مبتنی بر ثبات و آرامش برود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در رابطه با آثار گفت‌وگوی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز داشت: در صورت علملیاتی شدن این گفت‌وگوها‏، این مسئله بی‌تردید بر جغرافیای منطقه و افزایش تاثیرگذاری کشورهای منطقه بر حل بحران‌ها کمک می کند.

مطهرنیا اضافه کرد: این گفت‌وگو می‌تواند بر حل بحران‌هایی نظیر حل بحران سوریه‏، لبنان، یمن و نوع ارتباط اعراب با اسرائیل اثر بگذارد.

وی با اشاره به توصیه‌ آمریکا بر حل مسائل منطقه از سوی کشورهای منطقه بیان کرد: دکترین آمریکا در شرایط کنونی، دکترین دمکراسی متکی بر ارشاد آمریکایی است. آمریکایی‌ها با توجه به قدرت ایران می‌دانند که نقطه گرهی گسل سیاسی خاورمیانه ایران است و با توجه به این قدرت، می‌خواهند منطقه را به سمت یک توازن هدایت کنند.

کد خبر : ۲۹۷۳۶۹