خبرگزاری کار ایران

ندیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

مجلس آماده هیچ استیضاحی نیست/ سوءاستفاده بذرپاش از تریبون هیات‌ رییسه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ نماینده‌ای از دیگران نماینده‌تر نیست اما آقای بذرپاش حین سوال از وزیر اقتصاد، سوءاستفاده‌هایی از تریبون هیات رئیسه داشتند.

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ با اشاره به عدم امکان استیضاح وزیر اقتصاد در شرایط کنونی، اظهار کرد: بحث سوال از وزرا با استیضاح متفاوت است٬ هنگامی که از وزیری سوال می‌گیرد، ممکن است به‌هر دلیلی اعم از جو و شرایط صحن یا گوش ندادن برخی از نمایندگان به صحبت‌ها اقناع حاصل نشود٬ اما در استیضاح کلاً شرایط متفاوتی حاکم است و بنده به ضرس قاطع عرض می‌کنم این مجلس در شرایط کنونی به هیچ‌عنوان آمادگی استیضاح وزیر را ندارد و حذف یکی از وزرا در این شرایط نه معقول و نه مفید است. البته شخصیت علمی، اجرایی، قدرت هماهنگی و نفوذ کلام آقای طیب‌نیا به میزانی هست که نیاز به استیضاح نباشد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به نقش مهرداد بذرپاش در طرح استیضاح وزیر اقتصاد، یادآور شد: آقای بذرپاش نظرش را حتی در مورد رای هم به صراحت اعلام نکرد و تنها پس از کش‌وقوس‌هایی حاضر به اعلام رای خود شد. البته ایشان از تریبون سوءاستفاده‌هایی انجام داد و در شرایطی که ایشان تنها امکان طرح سوال را داشت، مکرراً از تریبون هیات‌رئیسه مسائلی را مطرح می‌کرد. طراح سوال هرچند که در کرسی بالاتری نشسته باشد، حق اضافه‌تری از دیگر نمایندگان نداشته و نخواهد داشت و بنابر آیین‌نامه این اشکال به هیات‌رئیسه وارد است که چرا مکرراً اجازه چنین اقدام خلافی را به آقای بذرپاش داد. هیچ نماینده‌ای در مجلس نماینده‌تر نیست که متاسفانه این اتفاق صورت پذیرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: البته درخصوص این‌که آقای بذرپاش به دنبال رای‌گیری در پایان طرح سوال از وزیر اقتصاد بود، نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد. چراکه ایشان مایل به انجام رای‌گیری نبود اما نهایتاً ‌روند بحث و صحبت از برخی مسائل داخلی منجر به رای منفی برای آقای وزیر شد. هرچند تعداد بسیاری از نمایندگانی که در آن جلسه به وزیر رای منفی دادند، متوجه فضا و نتایج این رای‌گیری نبودند و بعداً انصراف خود را اعلام کردند.

ندیمی با تاکید بر قانع‌کننده بودن پاسخ‌های طیب‌نیا، خاطرنشان کرد: به‌هر تفسیر وزیر اقتصاد به‌ هیچ‌عنوان خروج و تخطی از قانون نداشت و اگر در قانون کمبودهایی احساس می‌شود، این وظیفه نمایندگان مجلس است که این مشکلات قانونی را مرتفع کنند و نمی‌توان از وزیر انتظار داشت بخشی از قانون را بنابر صلاحدید خود اجرا نکند. با این همه آنچه مسلم است این است که آقای طیب‌نیا وجاهت کافی برای تصدی وزارت را دارد و استیضاح ایشان معقول، منطقی و مفید نیست.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل تصریح کرد: اولاً احتمال اینکه این استیضاح به صحن مجلس نرسد و مسائل با کدخدامنشی حل شوند،‌ بسیار زیاد است و درثانی درصورتی که این استیضاح در صحن مطرح شود،‌ قطعاً رای نخواهد آورد.

عضو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت اعلام کرد: بانک مرکزی نه به‌طور کامل زیرنظر وزیر اقتصاد است و نه این‌که وزیر می‌تواند بگوید در این خصوص مسئولیتی ندارد. در حقیقت آقای طیب‌نیا در این خصوص مسئولیت دارند،‌ اما نه عنوان وزیر بلکه به عنوان یک عضو از شورای‌عالی پول و اعتبار یا عضو از مجموعه بانک‌ها. الحمدالله با مصوبه اخیر رئیس جمهوری، بانک مرکزی زیرنظر رئیس دولت فعالیت می‌کند و بنابراین اگر کسی درخصوص عملکرد بانک مرکزی سوال دارد، باید سوالش را از رئیس‌جمهوری بپرسد. بنابراین کارت‌های زرد پیشین هم که به وزیر داده شد، ارتباطی به مسئولیت ایشان نداشت و از این جهت، آقای طیب‌نیا مظلوم واقع شده‌اند.

ندیمی در پایان تصریح کرد: برخی از تلاش‌ها برای بالابردن تعداد امضاها در راستای حل مسائل فی‌مابین صورت می‌گیرد. به‌عنوان نمونه یکی از نمایندگانی که پای طرح سوال از وزیر اقتصاد را امضا کرده‌بود،‌ اعلام کرده هدفش طرح بحثی در حوزه انتخابیه‌اش در استان خراسان بوده‌است. بنابراین صِرف بالارفتن تعداد امضاها اثر خاصی بر استیضاح نخواهد داشت و این استیضاح از نظر افکار عمومی و به لحاظ اجتماعی به‌ هیچ‌وجه وجاهت ندارد.

کد خبر : ۲۹۷۴۱۳