خبرگزاری کار ایران

صالحی در نشست خبری:

فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران کندی و توقف ندارد

رییس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از افرادی که در مورد برجام تشویش افکار عمومی می‌کنند، گفت: کسانی می‌گویند اگر کار با ما باشد با مدیریت جهادی کار را شش ماهه تمام می‌کنیم؟ در آن زمان که شما مدیریت سازمان را برعهده داشته اید IR6 تست شده بود چرا نقد نکردید؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در نشست خبری بعداز ظهر امروز خود در سازمان انرژی گفت: دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی را در سخت‌ترین شرایط صورت داد که یکی از این تلاش‌ها به بار نشست و آن موضوع مذاکرات هسته‌ای بود و خدا را شاکریم که این پرونده ساختگی به نحوی شایسته و در شأن این ملت حل و فصل شد.

وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده در خصوص برجام اظهار داشت: وظیفه مذاکره‌کنندگان این است که نخبگان را در این خصوص با استدلال و منطق و با ارائه اطلاعات و آمار توجیه کرده و آنها را از دغدغه‌هایی که در ذهن دارند مجاب سازند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: در بعد فنی برجام علی‌رغم پذیرش یکسری محدودیت‌های ظاهری، اعلام می‌کنم که فعالیت‌های صلح آمیز کشورمان در عرصه هسته‌ای نه با کندی و نه با توقف روبه‌رو خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی به تعداد سانتریفیوژها که از سوی منتقدان مطرح می‌شود، اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 9 هزار و صد سانتریفیوژ ما در حال کار است که سالیانه دو هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی می‌کند و اگر 10 هزار سانتریفیوژ دیگر هم کار می‌‌کرد سالیانه 4 هزار کیلو اورانیوم غنی‌سازی می‌شد و این در حالی است که ما تا 30 هزار کیلوگرم اورانیوم برای سوخت نیروگاه بوشهر فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: اگر 20 هزار سانتریفیوژ ما هم کار می‌کرد بایستی حداقل 8 سال کار می‌کردیم تا 30 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شود.

وی با اشاره به استدلال منتقدان در خصوص اینکه سانتریفیوژ بیشتری تولید می‌کردیم، اظهار داشت: 25 سال است که ما کار می‌کنیم و در حال حاضر توانسته‌ایم 20 هزار سانتریفیوژ تولید کنیم. البته اگر اراده باشد توان تولید سانتریفیوژ بیشتری را داریم ولی اینکه چه نوع سانتریفیوژی با چه مواد اولیه‌ای و برای چه منظوری جای سوال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: فرض کنید در حال حاضر ما 190 هزار سانتریفیوژ از نوع ‌IR1 داشتیم، هر چند فضای آن را نداریم ولی به عنوان مثال در نطنز سوله ایجاد می‌‌کردیم یا اینکه 10 هزار سانتریفیوژ از نوع IR8 داشتیم که 20 هزار سو تولید می‌کند، اما سوال اینجاست که مواد اولیه آن را چطور تأمین کنیم؟

معاون رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چرا دوستان این سوال ساده را پاسخ نمی‌دهند؟ اضافه کرد: حال فرض کنید ما 30 هزار کیلو اورانیوم را تولید هم کردیم. باید آن را به 60 مجتمع سوخت تبدیل کنیم و سوال اینجاست که آیا در حال حاضر توانمندی ساخت مجتمع سوخت با استانداردهای مورد نیاز را داریم یا خیر؟

صالحی ادامه داد: صنعت هسته‌ای اینگونه نیست که یک نمونه ساخته شود و اعلام شود که در حجم انبوه تولید شده است بلکه باید برای ایمنی این صنعت زحمت کشید تا تجهیزات مورد نظر با اعتماد لازم وارد سیستم نیروگاهی شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه 5 هزار ماشین IR1 حدود 1500 کیلوگرم اورانیوم در سال تولید می‌‌کند، گفت: تفاوت بین 9 هزار ماشین سانتریفیوژی که در حال حاضر مشغول کار است تا 5 هزار سانتریفیوژی که قرار است چند ماه آینده اقدام به تولید اورانیوم غنی‌سازی کند فقط 500 کیلوگرم است. چرا دوستانی که مدعی هستند مطلع و متخصص می‌باشند به گونه‌ای افکار عمومی را مشوش کرده و ایجاد دغدغه می‌کنند که گویی اتفاق ناگواری رخ داده و خدای ناکرده عقب‌نشینی خائنانه‌ای صورت گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه ماشین IR6 ظرفیت تولید 10 سو را دارد، گفت: در سال 88 و 89 زنجیره 10 تایی آن را داشتیم و در 20 فروردین عرضه کردیم چرا به تولید انبوه نرسیده است؟

وی افزود: برخی گفتند که ما مدیریت جهادی داریم و 6 ماهه سانتریفیوژ تولید می‌‌کنیم. آن زمان که مدیریت سازمان را داشتند، می‌‌توانستند انجام دهند ولی انجام ندادند زیرا باید مراحل تست آن را کامل می‌‌کردند.

صالحی ماشین‌های IR6 و IR8 را دو ماشین امیدبخش خواند که در آینده می‌توان به کار گرفت و افزود: باید روی اینها کار کنیم که هفت تا هشت سال طول می‌کشد و اگر برجام و مذاکراتی در کار نبود هر کسی که رئیس سازمان انرژی اتمی بود و می‌خواست جهادی کار کند باید هفت تا هشت سال کار کند تا IR8 به تولید انبوه برسد.

وی اضافه کرد:‌ ما ظرف یکسال آینده به امید خدا IR8 را با گاز اورانیوم تست خواهیم کرد.

صالحی با بیان اینکه با مردم شوخی نداریم که یک چیزی را بسازیم و ذوق زده شویم، خاطرنشان کرد: ما محدودیت مختصری را پذیرفتیم.

وی با اشاره به انتقاد دیگری که مطرح می‌شود، اظهار داشت: می‌گویند پلوتونیوم مورد نیاز است و می‌توانیم با آن سوخت بسازیم و چرا گفته شده که نیازی به آن نداریم. اگر آنها گوگل را سرچ کنند همه چیز در آن به طور وضوح بیان شده و الان زمان آن نیست که پلوتونیوم ماده اصلی تولید نیروگاه‌ها شود و پلوتونیوم در حال حاضر روی دست روسیه و آمریکا مانده و نمی‌دانند با آن چه کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی خطاب به منتقدان، اضافه کرد: کسانی که این موارد را عنوان می‌کنند اگر می‌دانید حرف درست و حق را بزنید. چرا افکار عمومی را مشوش می‌کنید؟ ما که دنبال سلاح نیستیم و حالا حالا هم به دنبال سوخت پلوتونیوم نیستیم .

صالحی ادامه داد: در سال آینده اصلاً پلوتونیومی نداریم که روی آن کار کنیم و اگر منظور سوخت مصرف شده بوشهر است باید طبق قرارداد آن را به روسیه برگردانیم و اگر منظور سوخت راکتور تهران است به قول معروف «مورچه چیست که کله‌پاچه آن چه باشد».

وی افزود: اگر راکتور اراک منظور است سه تا چهار سال دیگر طول می‌کشد تا به سرانجام برسد و بعد سوخت آن بیرون آورده و مصرف شود که آن هم 4 تا 5 سال طول می‌کشد و ما پلوتونیومی نداریم که تبدیل به فلز کنیم.

صالحی پلوتونیوم را ماده‌ای سمی و خطرناک خواند که بایستی از راه دور با آن کار کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرصت هشت تا 10 سال برای تحقیق و توسعه اظهار داشت: این فرصت مناسبی است تا بتوانیم این دستاوردها را به بلوغ رسانده و با رفع موانع و محدودیت‌ها و از طریق همکاری‌های بین‌المللی در ساخت سوخت، این زنجیره را کامل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما در حال گفت‌وگو با روس‌ها هستیم که در آینده نزدیک (سال آینده یا سال بعد) با کمک این کشور هم مجتمع سوخت بسازیم و مجتمعی هم که قرار است با کمک چینی‌ها برای اراک بسازیم ما را چندین سال به جلو می‌اندازد آن هم به خاطر تجربه چند دهه روسیه و چین.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: چه زمانی تصور می‌شد که کشوری در حال توسعه مثل جمهوری اسلامی علی‌رغم محدودیت‌هایی که علیه آن اعمال کردند، بتواند عرضه‌کننده دو کالای استراتژیک اورانیوم غنی‌سازی شده و آب سنگین باشد، ما وارد کلوپ چند کشور محدود دنیا شدیم که می‌توانیم اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم.

صالحی گفت: آنچه در بعد فنی در برجام آمده نمی‌گویم بی عیب و نقص و آرمانی است بالاخره مذاکره است و طرف مقابل هم باید حرفی برای گفتن و توجیه کار خود داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آنها می‌گویند که ما جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را گرفتیم و این در حالی است که اصلاً به دنبال سلاح نبوده و نیستیم، افزود: آنها هر مانعی که بخواهند، می‌توانند در این زمینه بگذارند. چون که ما نمی‌خواهیم وارد این راه‌‌ها شویم.

وی گفت: اطمینان می‌دهم که در بعد فنی مردم نگران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور نباشند.

وی با اشاره به قراردادی که برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با روس‌ها منعقد شده، خاطرنشان کرد: با چینی‌ها نیز در حال مذاکره هستیم و قرار است در آینده یک بیمارستان بزرگ تخصصی هسته‌ای در تهران دایر شود که حدود 95 درصد زمین آن تأمین شده است. البته هزینه سنگینی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ماشین‌های سانتریفیوژ تنها برای غنی‌سازی اورانیوم نیست و در عرصه‌های دیگر از جمله پزشکی نیز کاربرد دارد، اظهار داشت: بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر از رادیو داروهای تولیدی ایران استفاده می‌کنند و این کار کوچکی نیست و الان ما صادرکننده این رادیوداروها به تعدادی از کشورها هستیم.

وی همچنین گفت:‌ما پروژه GMP (استانداردسازی در تولید رادیودارو) را داریم که استانداردها در حد بین‌المللی خواهد بود و آن زمان ما تولید کننده رادیوداروهای متعددی در عرصه بین‌المللی خواهیم شد.

صالحی بار دیگر در خصوص ماشین سانتریفیوژ IR8 گفت: تست‌های مکانیکی این ماشین از سال 92 آغاز شده و هنوز در حال انجام است و امیدواریم ظرف یک سال آینده بتوانیم گاز اورانیوم را به این ماشین تزریق و آرام آرام زنجیره‌های میانی آن را دایر کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها در چارچوب موافقتنامه پادمانی است و بعد از اینکه پروتکل الحاقی عملیاتی شد در آن چارچوب است و ما هیچ نگرانی نداریم.

کد خبر : ۲۹۷۴۹۹