خبرگزاری کار ایران

زارعان:

بازرسان آژانس را می‌شناسیم

معاون سازمان انرژی اتمی گفت که این سازمان نسل های دوم و سوم سانتریفیوژ های توبولار به نام های زونال و اولترا را طراحی کرده است که به مرحله صنعتی می رسد و تا پایان سال تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر زارعان عصر امروز در نشست خبری با اشاره به موضوع تجاری سازی در صنعت هسته ای و دستور کار سازمان انرژی اتمی در این حوزه افزود: در نظر داریم از طریق فعالیت های صنعتی در حوزه های مختلف از جمله سلامت اثر بخش باشیم.
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: در دهه فجر سال گذشته اولین نسل از سانتریفیوژ توبولار تحویل انستیتو پاستور داده شد و در سال 94 نیز نسل های دوم و سوم این ماشین به نام زونال و اولترا سانتریفیوژ را طراحی و به مرحله صنعتی رسانده ایم و تحویل وزارت بهداشت می دهیم.
زارعان با اشاره به تولیدات این صنعت در حوزه های تحقیق و توسعه اظهارداشت: طراحی صنعتی ماشین های اولترا انجام شده و نیمه دوم سال 94 تحویل انستیتو پاستور می دهیم.
به گفته زارعان سفارش عملیات بومی سازی این دستگاه ها با دورهای مختلف را گرفته ایم که تبدیل به قرارداد شده است.
سانتریفیوژ توبولار از جمله تجهیزاتی است که جهت جداسازی فاز مایع (محلول) از فاز جامد همراه آن استفاده می شود. 
این نوع سانتریفیوژ موارد مصرفی گسترده ای در صنایع دارویی و غذایی دارد و برای تولید صنعتی محصولات بیوتکنولوژی شامل داروهای نوترکیب و انواع واکسن به کار می رود. 
این سانتریفیوژ در مراحل خالص سازی اولیه پروتئین های نوترکیب با خاصیت دارویی به عنوان مثال - در هاروست بایومس تخمیر داروهایی چون استرپتوکیناز و اینترفرون و در مرحله ترسیب اسیدی در تولید واکسین هپاتیت ب - کاربرد ویژه دارد. 
برخی از انواع سانتریفیوژ جهت جداسازی ترکیبات خونی و برخی از آنها نیز در فاز گاز جهت جداسازی ایزوتوپ ها به کار می روند. 
معاون سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که نباید فراموش کرد در دوره های تحریم چگونه نیازهای خود را تامین کردیم، گفت: در حال حاضر ظرفیتی در سازمان ایجاد شده مبنی بر این که هر نیازی را داشته باشیم می توانیم تامین کنیم و ظرفیت ها همچنان باقی است. 
وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت های داخلی اظهار داشت: ما روز به روز ظرفیت هایمان را تقویت می کنیم تا بدون این که نیازی به خارج باشد نیازهای خود را در داخل کنیم. 
معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی درباره تمهیدات ایران برای ورود به عرصه صادرات مواد هسته ای گفت: در حال حاضر 5 شرکت دانش بنیان در کشور ثبت کرده ایم که در حوزه داخلی و بین المللی مانند فروش مازاد آب سنگین فعالیت خواهند کرد. ما در عرصه بین المللی گام های بلندی برخواهیم داشت و با کشورهایی که خواستار تولیدات ما باشند وارد تعامل می شویم.
زارعان گفت: هم اکنون بحث بحث فروش مازاد آب سنگین مطرح است که در حال فراهم کردن زمینه های آن هستیم. همچنین برای آب دوتره مشتری پیدا شده است. به دلایل اقتصادی و سیاسی اگر بتوانیم صادرات خود را عملی کنیم حضورمان را در باشگاه دارندگان این مواد استراتژیک ثبت می کنیم. ما هم چنین در زمینه فروش مواد هسته ای 3.5 تا 5 درصد می توانیم فعالیت کنیم.
زارعان در پاسخ به سوالی درباره سخنان مقامات آمریکایی مبنی بر این که بازرسان آژانس توسط آمریکا دوره می بینند گفت: حضور اتباع آمریکایی و کانادایی در فرایند بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران ممنوع است. همین امروز تعدادی از بازرسان منتخب برای ورود به ایران در نیومکزیکو آمریکا مشغول به آموزش در حوزه پادمانی و امنیتی و حفاظتی هستند که اسامی آن ها را می دانیم و حتی به رویکردهای شان آشنا هستیم.
وی گفت: ما دستورالعمل هایی از قبل برای تعیین بازرسان داشته ایم و غیرممکن است اطلاعاتی طبقه بندی شده توسط آن ها از ایران خارج شود. آن ها کاملا تحت نظر هستند و آنلاین نظارت می شوند و ما نیز به کار خود مثل گذشته ادامه می دهیم.

کد خبر : ۲۹۷۵۱۲