خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

تصرف غیرقانونی در برخی مناطق گردنه حیران وجود دارد

سخنگوی قوه قضاییه در قسمت متعلق به منابع طبیعی٬ حدود هزار تا دوهزار متر تجاوز صورت گرفته اما در قسمتی که مربوط به مستثنیات است٬ تجاوز بیشتری صورت گرفته است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص زمین خواری در مناطق گردنه حیران٬ اظهار کرد: این منطقه یک منطقه خوش آب‌و‌هوا و گردشگری است و می‌بایست به همین صورت باقی بماند.

وی ادامه داد: آنچه در خصوص این پرونده نقل کردند٬ این است که دو هزار هکتار در این پرونده مطرح شده است که هزار هکتار مختص به مناطق طبیعی و هزار هکتار هم جزو مستثنیات است. بخشی از آن قسمتی که مربوط به مستثنیات است٬ از بخش زراعی مجوز گرفتند و عده‌ای دیگر ادعا کردند از طرح هادی مجوز دارند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در قسمتی که متعلق به منابع طبیعی است تجاوزی صورت نگرفته و اگر هم گرفته باشد٬ تنها هزار الی دوهزار متر است٬ اما در قسمتی که مربوط به مستثنیات است٬ تجاوزی صورت گرفته که این موضوع باید توسط ارگان‌های ذی‌ربط بررسی شود. مسئله اصلی این است آیا می‌توان در مستثنیات ساخت‌وساز کرد یا خیر٬ یکی از مشکلات این است که مراکز مختلف جواز ساخت صادر می‌کنند که باید این موضوع بررسی شود و مواردی هم که بدون مجوز ساخت‌وساز داشته‌اند٬ با آنها برخورد خواهد شد.

زمین‌خواری و تصرف‌های غیرمجاز در بومهن و پردیس

وی با اشاره به پرونده‌های زمین‌خواری و تصرف‌های غیرمجاز گفت: در بومهن و پردیس افرادی با جعل سند نسبت به ۲۹۰ هکتار زمین اقداماتی انجام داده بودند که وقتی روشن شد سند جعلی است٬ سه نفر از آنها که در این رابطه نقش داشتند٬ بازداشت شدند و موضوع در حال بررسی و تحقیق است.

آمار رفع تصرف‌ زمین‌خواری‌های غیرقانونی توسط قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در چند ماهه سال ۱۳۹۴ با زمین‌خواران در استان‌های مختلف برخورد شده ما امیدواریم این برخورد درس عبرتی برای دیگران باشد٬ ما هم دوست نداریم افراد به زندان بروند. اما اگر این تخلف‌ها ادامه داشته باشد٬ برخورد شدید خواهد بود در همین راستا در ماههای اخیر در استان مرکزی ۸۲ هکتار از زمین‌هایی که به صورت غیرقانونی تصرف شده بود با اقدامات صورت گرفته رفع تصرف شد.

اژه ای همچنین از رفع تصرف 5 هکتار زمین در خراسان رضوی و 30 هکتار زمین در استان البرز خبر داد و گفت: علاوه بر این مقداری باغ بود که در حریم رودخانه‌ها به صورت غیرقانونی ساخته شده بود٬ تخریب شد و به برخی نیز اخطارهای لازم داده شد. در کرمان نیز سه هکتار زمین رفع تصرف شد و بیش از 100 هکتار زمین در حال رسیدگی است.

وی ادامه داد: در استان مازندران نیز یک هکتار رفع تصرف شد و مواردی نیز در حال رسیدگی است.

 

کد خبر : ۲۹۷۷۳۸