خبرگزاری کار ایران

نوری المالکی در دیدار با ولایتی:

تروریسم پیکره کشورهای اسلامی را می‌خراشد

معاون رئیس جمهور عراق گفت: القاعده، جبهه‌النصره٬ بوکوحرام و داعش سازمان‌های تروریستی هستند که پیکره کشورهای اسلامی را می‌خراشند و عراق هم در وضعیت فعلی بیشتر از کشورهای دیگر درگیر این موضوع است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معاون رئیس جمهور عراق در دیدار با علی اکبر ولایتی که بعد از ظهر امروز در رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت٬ ضمن تشکر از دعوت ایران برای حضور هیات عراقی اظهار داشت: از جناب آقای ولایتی سپاسگزاری فراوان می‌کنم که این فرصت را فراهم کردند تا بنده در خدمت پژوهشگران این مرکز پرآوازه در سطح منطقه باشم. همانگونه که نیازمند تجارب و تخصص جمهوری اسلامی ایران در پایه‌گذاری سیاست‌های راهبردی خود هستیم٬ به موازات آن نیازمند هستیم دولت‌هایی با پایه‌های اسلامی و درست پایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد: در شرایط دشواری که در عراق حاکم بود٬ مراکز مطالعات استراتژیک در کشورمان تاسیس شد. به‌گونه‌ای که روابط دوجانبه ایران و عراق می‌بایست بیشتر از اینها گسترش پیدا کند٬ چراکه باید از موجودیت خود دفاع کنیم و آن را حفظ کنیم.

معاون رئیس جمهور عراق با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و به‌خصوص کشور عراق بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرکز و اردوگاه حرکت علیه افراطی‌گری یکی از مهمترین کشورها در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید. یکی از نقاط قوت ما در مراکز مطالعاتی این است که بتوانیم براساس یک رهنمود درست پیش برویم و با تبادل اطلاعات همکاری تنگاتنگی را با یکدیگر داشته باشیم.

وی با اشاره به محور مقاومت در خاورمیانه عنوان کرد: در حال‌حاضر جبهه مقاومت در منطقه خاورمیانه ایجاد شده و ایران در راس خط مقدم مبارزه قرار دارد و سوریه، عراق، بحرین هم در این جبهه قرار دارند که همگی در راه مشترک گام برمی‌دارند. البته عراق نسبت به سایر کشورهای منطقه بیشتر درگیر یک جنگ تروریستی بی‌رحمانه شده است. داعش، القاعده، جبهه‌النصره و بوکوحرام سازمان‌های تروریستی هستند که پیکره کشورهای اسلامی را می‌خراشند و عراق هم در وضعیت فعلی بیشتر از کشورهای دیگر درگیر این موضوع است.

وی افزود: کشورهای همسایه دست به کشتار و قتل‌عام می‌زنند مانند عربستان و قطر خواستار تجزیه کشور عراق هستند و همچنین کردها که بنا به تحریک آمریکا به دنبال تجزیه هستند و البته عده‌ای از آنها هم این هدف را دنبال نمی‌کنند و البته دسته‌ای از اهل تسنن در این راستا گام برمی‌دارند و به دنبال تجزیه عراق هستند. به‌طوری که اینها روابطی هم با کشورهای شرور دارند.

نخست وزیر سابق عراق در خصوص نقش شیعیان در کشور عراق خاطرنشان کرد: شیعیان تلاش می‌کنند کشوری با شایستگی، عدالت و انصاف به دنیا معرفی کنیم٬ که این موضوع بیانگر تلاش جمهوری اسلامی ایران در این محور است. پایگاهی که جمهوری اسلامی ایران حول محور آن فعالیت می‌کند٬ مجمع جهانی اهل بیت است که این مجمع در جهت توسعه روابط و مناسبات دینی و فرهنگی فعالیت می‌کند و این موضوع می‌تواند نبرد رسانه‌ای دنیا که علیه عراق صورت گرفته را خنثی کند که با ایده گرفتن مرکز مطالعات راهبردی  و استراتژیک برای مقابله با این موضوع در حال فعالیت هستند. 

مالکی اظهار داشت: آنچه که آرزو می‌کنم٬ این است که پژوهشگران ایرانی در عرصه مطالعات منطقه‌ای و استراتژیک از نزدیک با موضوعاتی که عراق درگیر آن است آشنایی پیدا کنند٬ چراکه باید روی روش‌هایی تکیه کنیم که خروجی‌شان بتواند برای عراق و ایران سودمند باشد.

وی در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران و در توضیح این پرسش که آیا اعتراض‌های روزهای گذشته جو مسمومی علیه دولت فعلی عراق به راه انداخته یا خیر؟ عنوان کرد: جو عراق جوی است که حق و باطل با یکدیگر درآمیخته شده‌اند و نیازمند آن هستیم که در جهت اصلاح کشور قدم برداریم.

نخست وزیر پیشین عراق اظهار داشت: البته نظام بعدی که بعد از دولت قبلی روی کار آمدند توانست با پایه‌ریزی مطالعات علمی دستاوردهای خوبی را به دست آورد و این اصلاحاتی که قرار است در عراق انجام شود و مردم به خاطر آن به خیابان‌ها آمده‌اند٬ می‌تواند برای عراق بسیار مفید باشد٬ چراکه قانون اساسی با مین‌گذاری‌های زیادی روبرو است و اگر امروز در خیابان اعتراض‌هایی توسط مردم در خیابان‌های عراق صورت داده می‌شود٬ ما از آنها استقبال می‌کنیم٬ چراکه این تظاهرات می‌تواند وضعیت بهتری را برای تصمیم‌گیری ایجاد کند.

نوری المالکی خاطرنشان کرد: البته تظاهرات اخیر در عراق باعث شده تا چهره اصلی عده‌ای بیش از پیش روشن و مشخص شود٬ چرا که در پس این تظاهرات مقاصد سیاسی وجود دارد و همین اشخاص کسانی بودند که شروع به تهاجم بر مردم کردند و احزاب را مورد هجمه قرار دادند تا بتوانند این هجمه را وارد دولت کنند.

کد خبر : ۲۹۸۰۳۴