خبرگزاری کار ایران

در سفر به بغداد صورت گرفت؛

رایزنی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر با مقام‌های عراق

معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر درباره گسترش همکاری ها و مناسبات بین دو کشور در حوزه حقوق بشر و همچنین همکاری های حقوقی و قضایی با مقام‌های عراق گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی که برای انجام یک سفر رسمی دو روزه در راس هیاتی عازم عراق شده است در روز اول با وزیر حقوق بشر، وزیر دادگستری، رییس و اعضای کمیته حقوق بشر مجلس، قایم مقام وزیر امور خارجه و رییس بنیاد شهید عراق دیدار و گفت‌وگو نمود.

طرفین در این دیدارها در خصوص گسترش همکاری ها و مناسبات بین دو کشور در حوزه حقوق بشر و همچنین همکاری های حقوقی و قضایی تبادل نظر کردند.

غریب آبادی در این دیدارها با اشاره به همسویی مواضع دو کشور در زمینه حقوق بشر در مجامع بین المللی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها بین دو کشور از جمله از طریق برگزاری کارگاه های مشترک در حوزه حقوق کودکان، حقوق زنان، حقوق اقلیت ها، مدیریت زندان ها، آموزش قضات عراقی اعلام کرد.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از وجود مناسبات گسترده و متنوع بین دو کشور در زمینه های مختلف و متنوع بر اهمیت همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم در مجامع بین المللی تاکید کرد و ضمن ستودن نقش عراق در مبارزه با جریان تروریستی داعش و حمایت های ویژه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، از مواضع دولت و مقامات عراقی در قبال منافقین قدردانی و بر ضرورت ادامه این تلاش‌ها تا خروج کامل این گروهک از عراق تاکید کرد.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان همچنین از همکاری ها و موافقت نامه های موجود قضایی فیمابین دو کشور ابراز خرسندی کرد و ضمن اشاره به مشکل آن دسته از اتباع ایرانی که با هدف زیارت و از مبادی غیررسمی عازم عراق می شوند، خواهان حل این مشکل با نگاه انسانی و اسلامی شد.

دیدار غریب آبادی با مقامات عراقی

مقامات عراقی نیز در این دیدار با هیات کشورمان آمادگی و حمایت خود را برای توسعه مناسبات بین دو کشور در موضوعات مورد اشاره اعلام کردند.

وزیر حقوق بشر جمهوری عراق ضمن ابراز قدردانی دولت و ملت عراق از حمایت‌ها و کمک‌های کشورمان به عراق در زمینه های مختلف، از جنایات گروه های تروریستی در این کشور به‌ویژه گروه تروریستی داعش به عنوان لکه لنگی به منظور بدنام کردن اسلام یاد کرد و بر ضرورت همکاری ها و اتخاذ مواضع مشترک بین دو کشور در سطح بین المللی به منظور حل و فصل معضلات و مسایل منطقه تاکید کرد.

وزیر دادگستری عراق نیز در دیدار جداگانه‌ای با هیات ستاد حقوق بشر قوه قضاییه کشورمان، ضمن ابراز خرسندی خود از اینکه موافقت نامه انتقال محکومین بین دو کشور به صورت مناسبی در حال اجرا است، آمادگی عراق برای اجرای کامل سایر موافقت نامه های حقوقی و قضایی امضاء شده بین دو کشور از جمله موافقت نامه استرداد مجرمین را ابراز و اعلام آمادگی کرد که از تجارب جمهوری اسلامی ایران در در زمینه سیستم قضایی به‌ویژه در موضوع آموزش قضات و همچنین تدوین و بازنگری قوانین حقوقی و قضایی، بهره‌مند شوند.

در دیدار با رئیس بنیاد شهید عراق نیز طرف عراقی ضمن قدردانی از میزبانی چندین ساله جمهوری اسلامی ایران از مهاجران عراقی و برخورد انسانی دولت و ملت ایران با آنها، بر ضرورت همکاری بین بنیادهای شهید دو کشور از جمله بهره مندی طرف عراقی از تجارب کشورمان در امر خدمات رسانی و حمایت از خانواده های شهداء تاکید و خواستار تعامل و همکاری بیشتر بین این دو نهاد شد.

قایم مقام وزیر و معاون روابط دوجانبه کشورهای همسایه وزارت امور خارجه عراق نیز در دیدار با هیات کشورمان، روابط دو کشور ایران و عراق را استراتژیک و تعیین کننده در معادلات منطقه ای دانست و ضمن اشاره به تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی در مواجهه با برخوردهای دوگانه و سیاسی غرب با این کشور در موضوعات حقوق بشری، علاقه مندی عراق به بهره مندی از این تجارب را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری نمود که شاهد گسترش روزافزون روابط راهبردی دو کشور باشد؛ چرا که به اعتقاد وی این امر کاملا در راستای منافع بلندمدت دو کشور ایران و عراق و همچنین به نفع تحولات آینده منطقه و بین المللی است.

در ادامه این دیدارها همچنین، رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان عراق در دیدار با هیات ستاد حقوق بشر با اشاره به کمک ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق در مبارزه با تروریسم، وجود گروه های تروریستی در این کشور را که برای بدنام کردن اسلام دست به جنایات مختلف می زنند، برخلاف منافع منطقه و بین الملل دانست و ادامه همکاری دو کشور در این زمینه را مورد تاکید قرار داد. ایشان همچنین آمادگی پارلمان عراق برای گسترش همکاری ها و ارتباطات با مجلس شورای اسلامی در زمینه حقوق بشر به‌ویژه با هدف بهره‌مندی از تجارب ایران در زمینه حقوق شهروندی را اعلام و خواستار گسترش این تعاملات شد.

کد خبر : ۲۹۸۲۰۱