خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار عمار حکیم:

شعله‌های جنایت داعش با ورود نیروهای مردمی به خاموشی گرایید

رییس مجمع‌تشخیص مصلحت نظام گفت: دامنه تهدید داعش گسترده می‌شد اما از روزی‌که مردم، وارد جنگ علیه تروریست‌ها شدند، شعله‌های جنایات داعش به خاموشی گرایید.

به گزارش ایلنا٬  آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای عراق، دامن زدن به اختلاف‌های قومی و مذهبی در عراق را توطئه برنامه‌ریزی شده دشمنان اسلام خواند و گفت: از بزرگان مذاهب، گروه‌های سیاسی و حتی روسای قبایل و عشایر عراق انتظار می‌رود که در گفتار و رفتار بر عوامل تقویت همدلی و همکاری، تأکید کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عراق را کشوری مهم با موقعیتی راهبردی و منابع سرشار انرژی توصیف کرد و گفت: ظرفیت تحولات مثبت و منفی در ابعاد اقتصادی و سیاسی را دارد که اگر امنیت آن تثبیت شود، دامنه آن کشورهای منطقه را فرا می‌گیرد.

هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر ضرورت تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و عراق، گفت: خواسته ملت‌های ایران و عراق افزایش سطح همکاری‌هاست که بالطبع دولت‌ها باید در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

وی وجود عتبات عالیات در چهار شهر عراق را دلیلی برای تمایل و توجه شیعیان به آن کشور دانست و گفت: دولت‌های سنی منطقه هم نباید نگران باشند، چون روابط ملت‌های ایران و عراق قلبی است و نا امنی‌ها باعث نگرانی‌ آنها می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر توصیه‌های خویش به گروه‌های سیاسی عراق برای حمایت از مرجعیت، گفت: اتفاقات سال‌های اخیر، مخصوصاً پس از بروز داعش ثابت کرده که هنوز روحانیت و به خصوص مراجع مأمن مردم و مرجع آنان در تصمیم‌گیری‌ها هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همکاری و حمایت نیروهای نظامی و انتظامی عراق از نیروهای مردمی را برای سرکوب و یا حداقل برای جلوگیری از پیشروی داعش مهم و مؤثر دانست و گفت: اگر فداکاری‌های نیروهای مردمی نبود، دامنه تهدیدات داعش گسترده می‌شد و از روزی که مردم، وارد جنگ علیه تروریست‌ها شدند، شعله‌های جنایات داعش به خاموشی گرایید.

وی با تأکید مجدد بر همکاری ایران برای جبران عقب ماندگی‌ها و خرابی‌های عراق، گفت: یکی از برنامه‌های ما برای جبران فرار مغزها و سطح پایین تحصیلات جوانان، تأسیس واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بود که اگر مردم و مسئؤلان عراق بخواهند، ایران این آمادگی را دارد.

حجت‌الاسلام سید عمار حکیم نیز در این دیدار با سخت توصیف کردن پیاده کردن روش اعتدال در جامعه‌ای استبداد زده که گروه‌های تروریستی هم فعال هستند، گفت: یکی از عوامل عقب‌ماندگی این‌گونه جوامع، عدم همراهی همه‌جانبه مردم و گروه‌هاست.

رئیس مجلس اعلای عراق با ارائه گزارشی از اوضاع امنیتی عراق و وضعیت داعش گفت: با ورود نیروهای مردمی و آموزش آنها، کم کم عقب‌نشینی گروه تروریستی داعش شروع شده است.

وی با بیان اینکه جذب داعش از داخل عراق کم شده است، گفت: جنایت‌های آنها در حق مردم و به‌ویژه زنان و کودکان، حتی اهل سنت را نسبت به داعش متنفر کرده است.

حکیم توجهات آیت‌الله سیستانی و اقدامات خودجوش شیعیان در استقبال و پذیرایی از آوارگان سنی مذهب مناطق تحت اشغال داعش را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: تقویت روابط شیعه و سنی دستاورد این حرکت است که امیدواریم ادامه یابد که اگر شیعه و سنی عراق در پروسه سیاسی همراه شوند، راه بر داعش تنگ و حتی بسته می‌شود.

وی توجه به تحصیلات عالیه جوانان را یکی از ضرورت‌های امروز و آینده عراق دانست و اظهار امیدواری کرد که دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در عراق، برای جبران این خلاء کمک کند.

کد خبر : ۲۹۸۲۰۵