خبرگزاری کار ایران

روایت عمار حکیم از نقش سردار قاسم سلیمانی در عراق

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان اینکه "کمک ایران به فرماندهی بویژه سردار سلیمانی نقش پررنگی در بهبود اوضاع عراق داشته است"، گفت: اگر کمک‌های مشاوره‌ای ژنرال سلیمانی و همکارانش نبود، عراق تا به این نقطه از مقاومت نمی‌رسید.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعمار حکیم در گفت‌وگو با «ابنا»، به معضل عراق برای مبارزه با گروه‌های تروریستی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که می‌دانید، عراق از 10 سال گذشته تاکنون هدف آماج حملات گروه‌های تروریستی مختلفی - از جمله گروه «ابو مصعب زرقاوی» که پس از هلاکت وی، این سرکردگی به «ابو عمر بغدادی» سپرده شد - قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه "در این تحول قدرت، تنها شیعیان ضرر کردند، چراکه آنان شیعه را رافضی می‌خوانند"، تصریح کرد: هر گروه تروریستی جدیدی که در عراق پدید می‌آمد، سعی می‌کرد نسبت به گروه قبلی وحشی‌تر باشد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: اوضاع عراق و خطر پدیده تروریسم برای این کشور حتی با حضور نظامیان آمریکایی نیز بهتر نشد و آنان نتوانستند شرایط را دگرگون کنند.

وی همچنین به اتفاقات رخ داده پس از خروج آمریکایی‌ها از این کشور اشاره کرد و گفت: پس از خروج نظامیان آمریکا و در پی تشکیل ارتش نوپای عراقی، شبکه تروریستی القاعده شرایط را برای ورود به خاک کشور ما مساعد دید و وارد عراق شد که این به خاطر ضعف برخی از سیاستمداران عراقی بود.

سیدعمار حکیم، سلاح القاعده را قوه تفرقه‌افکنانه آنان بیان کرد و افزود: این شبکه تروریستی با ایجاد اختلاف بین اهل سنت و دولت عراق و انتشار شایعه‌ای مبنی بر اینکه دولت به مشکلات مناطق سنی نشین توجهی نمی‌کند؛ زمینه ورود خود به خاک عراق را فراهم نمود.

وی ادامه داد: مگر می‌شود که 300 نفر داعشی بدون هیچ گونه توطئه‌ای 90 هزار جنگجو را از شهر فراری دهند؟ آن هم در شرایطی که تمام تسلیحات و ابزارهای نظامی خود را در شهر رها کرده و رفته‌اند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: برای فهم دقیق‌تر آن جو، باید گفت که شهرهای سنی نشین، شب‌ها به دست داعش و روزها به دست دولت بود، اما متاسفانه طولی نکشید که شهر موصل سقوط کرد.

سید عمار حکیم افزود: باید ببینیم که نتیجه گروه‌های بررسی کننده چه خواهد شد، اما به غیر از این باید از بابت کشف نقاط ضعفمان چه از منظر نظامی و چه از منظر سیاسی خشنود باشیم.

وی با اشاره به فتوای جهاد کفایی مرجعیت عراق تاکید کرد: شرایط عراق در پی نفوذ تروریست‌ها هر روز بدتر می‌شد تا اینکه فتوای آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی و رشادت‌های نیروهای بسیج مردمی - که با حمایت مستقیم جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود - ورق را برگرداند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به این پرسش خبرنگار ابنا که "آیا تشکل موسوم به ائتلاف جهانی علیه داعش توانسته مانع از پیشروی‌های داعش شود؟" گفت: ائتلاف موفق عمل نکرده است، اما یک سوال، آیا 64 کشور شرکت‌کننده در این ائتلاف با تمام امکانات نظامی و نرم افزاری و سخت افزاری، می‌شود در برخورد با گروهک تروریستی کوچکی همچون داعش عاجز و ناتوان باشد؟

سید عمار حکیم افزود: با توجه به تجربه تشکیل گروه‌هایی همچون طالبان و القاعده، باید گفت که حضور داعش همواره برگ برنده این کشورها در منطقه بوده است، پس چگونه می‌شود آنها این برگ برنده را با دست خود از بین ببرند؟

وی همچنین به درآمدزایی تروریست‌های سوریه اشاره کرد و گفت: داعش با حمایت این کشورها نفت را در بازارهای جهانی می‌فروشد. مگر می‌شود که نفت را به این سهولت در بازارهای جهانی فروخت و پشتیبانی نداشت؟

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق متذکر شد: ائتلاف باید آن‌گونه که ما می‌خواهیم علیه تروریسم عمل کند، نه آن‌گونه که دلشان می‌خواهد.

سیدعمار حکیم با تاکید بر کمک‌های مستشاری تهران به بغداد برای حفظ امنیت و ثبات عراق اظهار کرد: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران اولین حامی ما در این شرایط سخت بود.

وی ادامه داد: فتوای مرجعیت و کمک جمهوری اسلامی به فرماندهی «قاسم سلیمانی» نقش پررنگی در بهبود اوضاع عراق داشته است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تاکید کرد: همگان می‌دانیم که اگر کمک‌های مشاوره‌ای ژنرال سلیمانی و همکارانش نبود، عراق تا به این نقطه از مقاومت نمی‌رسید.

سید عمار حکیم در پایان این گفتکو حملات رژیم سعودی به سرزمین مردم مظلوم یمن را محکوم کرده و گفت: طبق فرمایش رهبر جمهوری اسلامی ایران، این ملت‌ها هستند که به پیروزی می‌رسند.

وی تصریح کرد: تنها راه‌حل رهایی یمن از این شرایط، خود مردم هستند و باید راه حل سیاسی پیش گرفته شود. اگر عربستان به دنبال کمک است، باید بداند که با رفتار درست و انسانی می‌تواند به این کشور کمک کند نه با کشت و کشتار.

کد خبر : ۲۹۸۳۷۹