خبرگزاری کار ایران

در پی تشکیل کمیسیون ویژه مطرح شد؛

شوشتری:کمیسیون برجام تشکیل نشود/ ابوترابی:ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه به تشخیص مجلس است

نایب رییس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: ماده 44 آیین‌نامه شفاف است و ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه توسط مجلس تشخیص داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ هادی شوشتری در تذکر قانون اساسی درباره تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس اعلام کرد: اینکه مطرح می‌شود متن برجام می‌باید در قالب لایحه باشد٬ نیازمند تامل عمومی است.

وی افزود: اصل 74 قانون اساسی مقرر می‌دارد لوایح قانونی می‌بایست پس از تصویب هیات وزیران جهت طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شوند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: بنابر آیین‌‌نامه داخلی هیات وزیران و همچنین آیین‌نامه داخلی مجلس می‌بایست لوایح قانونی پیش از تصویب در شوراها و کمیسیون‌های داخلی هیات وزیران با امضای رئیس جمهور به مجلس تقدیم شود٬ بنابراین اقدام صورت گرفته از سوی مجلس در راستای تشکیل کمیسیون ویژه مغایر با قانون اساسی است.

نماینده مردم قوچان خاطرنشان کرد: تا این لحظه اساسا هیچ لایحه‌ای تقدیم مجلس نشده و با توجه به این مداقه و تعمق در ماهیت برجام نشان می‌دهد که این موضوع از جنس مسائل امنیت ملی است٬ بنابراین در صورت بررسی در مجلس می‌باید در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طرح شود.

شوشتری در پایان تصریح کرد: بر این اساس تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام توسط مجلس وجاهت قانونی ندارد.

لازم به ذکر است محمدحسن ابوترابی‌فرد پس از ارائه تذکر شوشتری توضیح داد: ماده 44 آیین‌نامه شفاف است و ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه توسط مجلس تشخیص داده می‌شود٬ لذا هیات رئیسه در چارچوب آیین‌نامه به تشخیص نمایندگان احترام گذارده و دستور تشکیل این کمیسیون را صادر کرده است.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: هنگامی که مسائل استثنائی برای کشور پیش می‌آید و تشکیل کمیسیون ویژه برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت می‌یابد به پیشنهاد حداقل 15 نفر و تصویب نمایندگان کمیسیون ویژه‌ای تشکیل می‌شود و با توجه به اینکه همکاران تشخیص دادند بحث هسته‌ای موضوع مهمی است و تهیه گزارش در خصوص آن ضرورت دارد هیات رئیسه دستور تشکیل کمیسیون ویژه را صادر کرد.

کد خبر : ۲۹۸۴۹۳