خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای مطرح شد؛

واکنش آمانو به گزارش آسوشیتدپرس درباره بازرسی‌ها از ایران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انتشار برخی گزارش‌ها درباره بازرسی از سایتهای مشکوک ایران گفت: چنین اخباری نحوه اقدام مهم راستی آزمایی‌ها را اشتباه نشان داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز؛ یوکیا آمانو در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهاراتی که مطرح می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیت بازرسی‌های هسته‌ای ایران را به ایران واگذار کرده، ضمن اینکه مایه ناخرسندی من است، ارائه غلط روش اجرای اقدام مهم راستی آزمایی‌ها نیز هست. بر اساس یک «نقشه راه» توافق شده بین ایران و آژانس قرار شده تا پایان سال جاری میلادی مسائل باقی مانده و مطالبات ادعایی آژانس از کشورمان حل و فصل شود و این پرونده بسته شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «نقشه راه» بین ایران و آژانس بین‌المللی انژی اتمی یک توافق بسیار محکمی است.

آمانو در ادامه این بیانیه افزود: ترتیبات جداگانه مربوط به نقشه راه مورد توافق میان ایران و آژانس در ماه جولای محرمانه بوده و من برای عدم افشای آن تعهد حقوقی دارم همچنان‌که برای صد‌ها ترتیبات دیگر صورت گرفته با سایر اعضای اژانس تعهد مشابهی دارم.

مدیرکل آژانس افزود: با این وجود می‌توانم بگویم که این توافق به لحاظ فنی مناسب و منطبق با رویه‌های استاندارد ماست. این ترتیبات به هیچ وجه استانداردهای پادمان را مورد مصالحه قرار نمی‌دهد.

یوکیا آمانو در پایان تاکید کرد: «نقشه راه» بین ایران و آژانس بین المللی انژی اتمی یک توافق بسیار محکم با زمان بندی مشخص بوده و به ما کمک خواهد کرد تا مسائل گذشته و حال در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران را روشن نماییم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز با انتشار گزارشی با ادعای دستیابی به سند محرمانه همکاری ایران و آژانس اعلام کرد: بر اساس این توافق به ایران اجازه داده شده تا از کار‌شناسان خود برای بازرسی از تأسیسات مشکوک استفاده کند.

کمالوندی: مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی گمانه‌زنی است

امروز معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر دسترسی به اطلاعات مربوط به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را گمانه‌زنی دانست.

بهروز کمالوندی گفت: آژانس تاکنون به تعهداتش درخصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با کشورمان پایبند مانده و اقدامی که حاکی از نقض این تعهدات باشد صورت نگرفته است.

نجفی: آژانس و ایران به محرمانه ماندن محتوای توافق متعهد هستند

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز امروز به انتشار اخبار برخی رسانه‌های خارجی در چند روز گذشته واکنش نشان داد و اعلام کرد: بخشی از نقشه راه محرمانه است و نه ایران و نه آژانس نمی‌توانند این محتوا را آشکار کنند و تعهد دارند، محتوای این ترتیبات را محرمانه نگه دارد. ما انتظار داریم که جنجال‌های رسانه‌ای تا روز اجرای توافق برجام و حتی بعد از آن هم احتمالاً ادامه پیدا کند، بنابراین این گونه خبرسازی‌ها هدفشان این است که روند بررسی اجرای برجام و تصویبش و بعد هم اجرای برجام را تحت تاثیر قرار دهند.

کد خبر : ۲۹۸۸۱۶