خبرگزاری کار ایران

عراقچی در نشست مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی:

برای عده‌ای منافع جناحی بر منافع ملی اولویت دارد/ کار برخی از نقد گذشته و به لجاجت رسیده

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: مساله راکتور اراک یک بازی صددرصد باخت برای آمریکا و یک بازی صددرصد برد برای جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس عراقچی در نشست مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: آقای سجادپور هنگامی که ما را برای حضور در این نشست دعوت کردند، گفتند هدف نخست تقدیر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است. در یک ماه گذشته نیز ما هر کجا می‌رویم ابتدا تقدیر و تشکر می‌کنند ولی برخی وقتی که به ما می‌رسند هر چه می‌خواهند، می‌گویند.

وی ادامه داد: اگر ما کار بزرگی را انجام دادیم به اتکای قدرت ملت بزرگ ایران بوده و منشا این دستاورد‌ها مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری و مدیریت‌های رئیس جمهور است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه اگر به دستاوردهای برجام به شکل کلان نگاه شود، نیازی به دفاع نیز ندارد، اظهار داشت: اگر ما اهدافمان را در مقابل همدیگر قرار بدهیم باز این اهداف گویا هستند و مهم این است که ما فرصت‌ها را شناسایی و دنبال کنیم.

عراقچی یکی از برکات برجام را رشد و بلوغ جامعه دانست و افزود: اینکه مردم می‌توانند در مورد مهم‌ترین مسائل کشور بحث کنند و جزییات را شخم‌زده و درباره بند بند مذاکرات و توافق صحبت شود یک نکته مثبت است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه اکثر نقد‌ها و مخالفت‌ها از سر صدق و حسن نیت و حفاظت از منافع کشور بوده است، خاطرنشان کرد: البته تعدادی نیز مخالفت‌هایشان رنگ و بوی دیگری دارد یا حرف‌هایی زده می‌شد که طرف مقابل می‌توانست استفاده کند و الان نیز کمابیش صورت می‌گیرد ولی در مجموع اکثر دلواپسی‌ها از سر صدق و دلسوزی است که ما هم باید به این نقد‌ها پاسخ می‌دهیم ولی کار برای جمع محدودی از نقد گذشته و به لجاجت رسیده و گویا قرار نیست توضیحات ما جواب دهد و برای آن‌ها ترجیح منافع شخصی و جناحی بر منافع ملی اولویت دارد.

وی اضافه کرد: نوع ابهامات و سوالاتی که مطرح می‌شود هم جای تاسف دارد که بعضا مشاهده می‌کنیم این مسائل در صدا و سیما یا از زبان کسانی که مدعی هستند که فیزیک‌دان یا استراتژیک هستند، بیان می‌شود. در برخی از موارد می‌گویند قطعنامه ۱۹۲۹ نسبت به قطع‌نامه ۲۲۳۱ بهتر بوده و یا می‌گویند قطعنامه‌های قبلی تحت فصل هفت نبوده است یا اینکه در قطع‌نامه ۱۹۲۹ غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده بود و وقتی ما می‌گوییم کجای ۱۹۲۹ آمده پاسخ می‌دهند در آن قطعنامه از ایران خواسته شده تا فعالیت غنی‌سازی خود را تعلیق کند و این به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در بسیاری از مواقع متن برجام خوانده نشده است، یادآور شد: بعضی‌ها می‌گویند مواد غنی شده ما قرار است به زباله تبدیل شود در حالی که مواد غنی‌شده بر اساس برجام یا به سوخت تبدیل می‌شود یا فروخته شده یا به حالت اولیه خویش بازمی‌گردد.

عراقچی ادامه داد: یا یک فرد دیگر می‌گوید من نصف نطنز را به فردو می‌آوردم در حالی که فردو ۳ هزار ماشین گنجایش دارد و نطنز ۲۰ هزار ماشین شما چگونه می‌خواهی ۱۰ هزار ماشین را به فردو بیاورید؟ یا می‌گویند تحقیق و توسعه ما محدود شده است این در حالی است که تحقیق و توسعه در کلیت خود به رسمیت شناخته شده و ادامه می‌یابد و هم در غنی‌سازی و هم در تولید ماشین به کار خود ادامه می‌دهیم. فرض کنید ما تا ۱۰ سال پذیرفته‌ایم که ماشین‌هایمان را تغییر ندهیم، آیا این محدود به حق تحقیق و توسعه است؟

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی با کشورمان در صنعت هسته‌ای بر اساس برجام ابراز داشت: در یکی از ضمائم برجام در فصلی به همکاری‌های بین‌المللی و دریایی اشاره شده است چگونه ممکن است آدم آن‌ها را نبیند و فقط محدودیت‌ها را بگوید یا کسی که مدعی است دانشمند فیزیک هسته‌ای است می‌گوید که رآکتور آب اراک دیگر اب سنگین نیست ما می‌گوییم در متن برجام به آب سنگین اراک اشاره شده و هم دانشمندان ما و هم دانشمندان آمریکایی می‌گویند آب سنگین است.

وی درباره شایعات مربوط به ریختن بتن در قلب راکتور اراک نیز بیان کرد: بتن شاهکار تبلیغاتی آمریکایی‌هاست که در فضای روانی ما غالب شده است و نه فقط ما بلکه حتی برخی از بزرگان نیز آن را پذیرفته‌اند که اراک یک بازی صددرصد باخته برای آمریکاست و یک بازی صددرصد برده برای ماست. آمریکایی‌ها تا دو سال پیش در بالا‌ترین سطح خود یعنی رئیس‌جمهوری، اراک را نمی‌پذیرفتند و حتی حاضر نبودند از آن اسم ببرند و حتی در توافق موقت ژنو نیز درباره اراک نوشته شد و از آن به عنوان راکتوری که آژانس به آن IR۴۰ می‌گوید، نام برده‌اند. آن تعبیر کجا و اینکه امروز کری اسم اراک را می‌آورد و آب سنگین ما را پذیرفته کجا.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: درباره اراک هنگامی که قرار شد قلب این راکتور بازطراحی شود، طرف مقابل گفت قلب پیشین را از کشور خارج کنید که ما نپذیرفتیم و بعد گفتند یا آن را قطعه قطعه کرده یا منافذ آن را با بتن پر کنید تا دیگر خاصیت پیشین را نداشته باشد و بچه‌های ما در سازمان انرژی اتمی گفتند با بتن پر کنیم تا اگر لازم شد در موزه انرژی اتمی بگذاریم اکنون این بتن مساله اساسی ما شده و برخی برای زدن نیش به قلب‌های ما مدام آن را تکرار می‌کنند.

عراقچی در پایان تاکید کرد: ۹۰ درصد انتقادها دلسوزانه و مابقی یا برای دل شکستن یا برای اغراض دیگری است.

کد خبر : ۲۹۹۳۹۷