خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با هاموند:

گفت‌وگو بهترین راه کاهش اختلاف میان تهران-لندن است/ بازگشایی سفارت آمریکا متفاوت از انگلستان است

وزیرامور خارجه کشورمان با بیان اینکه گفت‌وگو بهترین راه برای کاهش اختلافات میان ایران و انگلستان است، گفت:‌در مورد مسایل منطقه‌ای نیاز به گفت‌وگوی بیشتری داریم تا مسایل را با جدیت، دقت و احترام مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدجواد ظریف پس از دیدار با فلیپ هاموند در نشست خبری مشترک با همتای انگلیسی خود اظهار کرد: بعد از این که در چهارسال گذشته روابط ما با انگلستان با مشکل مواجه بود، امروز سفارتخانه‌های دو کشور در سطح کاردار بازگشایی شد و کاردارهای ترددی ما در دو کشور، مقیم شدند و این شروع مجددی برای روابط ایران و انگلستان خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه روابط دو کشور  در سالیان گذشته با فرازو نشیب‌های بسیاری مواجه بوده است امروز براساس احترام متقابل و تعامل سازنده وارد گفت وگو شدیم، ادامه داد: ما در طول دو سال گذشته چه در حاشیه نشست‌های ایران با 1+5 و چه در حاشیه اجلاس‌های بین المللی در سطح وزراء، رییس جمهور و نخست وزیر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگوهایی داشتیم.

وی با اشاره به وجود اختلاف نظر میان دو کشور در مورد برخی موضوعات، گفت:‌ بهترین راه برای کاهش این اختلافات گفت‌وگو برای رسیدن به درک مشترک است. در برخی موضوعات همچون اجرای برجام اشتراکاتی وجود دارد. همین طور ما در مورد ضرورت مقابله با افراط گرایی، فرقه گرایی و مبارزه با مواد مخدر اشتراک نظراتی داریم که باید از امکانات موجود بهره بگیریم.

ظریف تاکید کرد: در مورد مسایل مشترک همکاری خواهیم کرد و در مورد اختلاف نظرات گفت وگوها را ادامه خواهیم داد.در مورد مسایل منطقه‌ای نیاز به گفت‌وگوی بیشتری داریم تا مسایل را با جدیت، دقت و احترام مورد بحث و بررسی قرار دهیم. ما همواره آمادگی داریم در موضوعات اختلافی همچون حقوق بشر با طرف‌های مقابل گفت‌وگو کنیم.

وی افزود:‌انگلستان یکی از کشورهای مهم اتحادیه اروپا است که گسترش روابط با اتحایه اروپا موجب گسترش روابط ایران با انگلستان نیز خواهد شد.

ظریف ابراز امیدواری کرد ارتباطی که با همتای انگلیسی خود در سطح شخصی و ملی با یکدیگر داشته‌اند به فهم بیشتر و همکاری های گسترده در مورد منافع دو ملت کمک کرده و منجر به اتخاذ سیاست‌های جدی‌تر در سطح منطقه و بین‌المللی شود.

در ادامه این نشست خبرنگار رویترز با طرح این پرسش که باتوجه به بازگشایی سفارت انگلستان در تهران، آیا امکان بازگشایی سفارت امریکا در ایران نیز وجود دارد که ظریف پاسخ داد:‌ دولت انگلستان از قدیم با ایران روابط سیاسی داشته است که مدتی این روابط با دشواریهایی روبرو شد و امروز با بازگشایی سفارتخانه، این وضع به حالت قبلی بازگشت. در مورد امریکا وضعیت متفاوت است. مردم ایران نسبت به سیاست‌های  آمریکا نگرانی‌های قابل توجهی دارند و نسبت به تداوم روش‌های غیر معقولی که از سوی این کشور در مورد ایران شاهد بودیم نیاز به تغییر در ایالات متحده است و آن وضعیت در مقایسه با وضعیت سایر کشورها بسیار متفاوت است .

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار انگلیسی مبنی بر اینکه هم شما و هم آقای هاموند به آینده امیدوار هستید ولی شما نگران‌هایی هم دارید آیا این نگرانی بخاطر مخالفت  برخی از دولت‌های منطقه با توافق است ؟ بیان کرد: این منطقه به نگرش متفاوتی نیازمند است و البته با مشکل نیز روبرو است و این مشکل شامل یک کشور نیست و می‌تواند به همه دنیا تسری یابد و هم‌اینک نیز افراط و فرقه گرایی به همه جهان گسترش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه ایران خواستار روابط مشترک با همه کشورهای منطقه است ، یادآور شد: همه ما با چالش‌های یکسان و فرصت‌های برابر روبرو هستیم تا بتوانیم استانداردهای لازم را ارتقا دهیم. ما معتقدیم باید نگرش‌های قبلی کنار گذاشته شود و بتوانیم به بازی برد- برد دست یابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفرهای منطقه‌ای خود پس از توافق عنوان کرد: من در این سفرها خواستم پیام ایران را به کشورهای منطقه برسانم و ما از همه کشورها خواستار برخورد مثبت با توافق هستیم.

کد خبر : ۲۹۹۴۹۹