خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بررسی کنش دموکرات‌ها و جمهوریخواهان کنگره در بررسی برجام

یک کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: حمایت «هری رید» از برجام در شرایط کنونی یک موفقیت برای کاخ سفید محسوب می‌شود تا بتواند در رویارویی با جمهوری‌خواهان کار توافق را پیش ببرد.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به حمایت سناتور هری رید از توافق هسته‌ای گفت: سناتور هری رید، در دوره قبلی مجلس سنا، رهبری اکثریت را برعهد داشت که با شکست دموکرات‌ها از جمهوریخواهان به رهبر اقلیت‌ها تبدیل شد. وی هم‌اکنون بالا‌ترین مقام حزب دموکرات را در مجلس سنا برخوردار است.

وی ادامه داد: هری رید از ۱۹۸۷ میلادی وارد مجلس سنا شده و از سال ۱۹۹۹ وارد کادر رهبری حزب دمکرات‌ در مجلس سنا شد و چندی نیز پیش اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ دوره‌اش را در سنا پایان خواهد و بازنشسته می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هری رید جایگاه و نفوذ بسیار بالایی در میان دموکرات‌ها و مجلس سنا دارد‏، اظهار داشت: مواضع وی هم محافظه‌کارانه و هم لیبرالی است که مواضع لیبرالی‌اش بر دیگر مواضع او می‌چربد. وی از یاران نزدیک باراک اوباما در کنگره محسوب می‌شود و روابط خوبی با کاخ سفید دارد.

ابوالفتح تاکید کرد: اعلام‌نظر موافقت و حمایت از برجام از سوی هری رید در شرایط کنونی یک موفقیت برای کاخ سفید محسوب می‌شود تا بتواند در رویارویی با جمهوری‌خواهان کار توافق را پیشبرد و موجب می‌شود تا دموکرات‌های بیشتری از برجام حمایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته‌ای در آمریکا در مرحله اول تصویب خواهد شد؟ تصریح کرد: از آنجایی که هیچ جمهوری‌خواهی از توافق حمایت نکرده است‏، به نظر می‌رسد که برجام نتواند در‌‌ همان مرحله اول از کنگره آمریکا رای مثبت را بگیرد. از سویی‏، کاخ سفید امیدی به این مسئله ندارد و تمام تلاش خویش برای عدم رد وتوی رئیس جمهور آمریکا گذاشته است.

این کار‌شناس مسائل آمریکا افزود: به نظر می‌رسد که اوباما درباره رد وتوی‌اش از سوی کنگره مطمئن است و توانسته به میزان مناسب برای پیشبرد هدف خویش یارگیری کند.

ابوالفتح با بیان اینکه برای بسیاری از جمهوری‌خواهان مفاد برجام مهم نیست و فقط قصد مخالفت با اوباما و ایران و اعلام حمایت از اسرائیل را دارند، خاطرنشان کرد: با تمامی مخالفت‌ها‏، تعداد کسانی که از توافق اعلام حمایت کردند، دور از ذهن است که موافقتشان را به مخالفت تبدیل کنند. از سویی‏، با توجه به صحبت‌های اخیر میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا که گفته بود نمی‌توان جلوی کار کاخ سفید را گرفت‏، نشان از عدم اثرگذاری لابی‌های مخالف توافق است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه فعالیت‌های لابی‌های مخالف توافق در هفته‌های آتی و پایانی بیشتر خواهد شد، ابراز داشت: لابی‌های اسرائیلی و سعودی در هفته‌های گذشته فعالیت بسیاری کردند و در یک مورد‏، ۲۵ میلیون دلار آگهی تلویزیونی در مخالفت توافق را خرج کردند٬ اما به نظر می‌رسد که در ‌‌نهایت کنگره به خواست اوباما تن می‌دهد تا شخصی مانند نتانیاهو.

کد خبر : ۲۹۹۵۹۴