خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری رحمانی‌فضلی مطرح شد؛

پاسخ وزیر کشور به آیت‌الله آملی لاریجانی

وزیرکشور گفت: یکدیگر را متهم به عوام‌گرایی نکنیم٬ هر کس تخصصی دارد و همه مسائل عمومی را در یک سطح درک می‌کنند. این بی‌حوصلگی و کم تحملی است که همدیگر را به برخی مسائل متهم کنیم که در شئونات اخلاق اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد آیت الله آملی لاریجانی در واکنش به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه اصل بر برائت است٬ این حرف را عوامانه دانسته٬ گفت: حتما ایشان مصاحبه بنده را کامل نخوانده و برای ایشان نقل قول کرده‌اند. منظور من عدم احراز صلاحیتی بود که مبتنی بر عدم تحقیق باشد. گاهی ممکن است در جایی استخدام نشویم و بگویند چون وقت برای تحقیق نداشتیم٬ شما صلاحیت لازم را ندارید که این درست نیست.

وی افزود: عدم احراز صلاحیتی که بخاطر عدم رسیدگی باشد٬ واقعا درست نیست و باعث ضایع شدن حق می‌شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: والله ما هم از آیت الله آملی و منبر علما یاد گرفته‌ایم که در اسلام اصل بر برائت است. نمی‌توان از اول به همه اتهام زد و همه را مجرم دانست. ما همه را سالم می‌دانیم٬ مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. شاید آیت‌الله آملی براساس نقل قول‌ها قضاوت کرده‌اند٬ چون من ایشان را می‌شناسم که چقدر انسان باسوادی است.

وی ادامه داد: اگر اصل بر برائت نباشد٬ باید هر روز اصل را ما بر بی‌اعتمادی بگذاریم. در حالی که در بیش از ۹۰درصد کارهای روزانه٬ برای ما اصل بر اعتماد است. البته تفسیر این مسئله با آیت الله آملی لاریجانی است. قطعا ایشان در مسائل دینی صاحب‌نظر هستند و اگر توضیحی بدهند که ما قانع شویم٬ آن را می‌پذیریم.

وی با اشاره به مسئله نظارت استصوابی گفت: این نظارت در قانون وجود دارد. کسی نمی‌تواند آن را نسخ کند و کسی هم معترض نیست.

وزیر کشور در پاسخ به سوال این خبرنگار که عنوان می‌کرد: در کجای قانون آمده که دستگاه اجرایی می‌تواند در امر نظارت دخالت کند٬ گفت: بدون شک هیچ کس دخالت دستگاه‌های اجرایی د رحیطه نظارت را نمی‌پذیرد برعکس آن دخالت دستگاههای نظارتی در امر اجرا نیز پذیرفته نیست کجای قانون گفته که دستگاه‌های نظارتی باید در امر اجرا دخالت کنند این موضوعات کاملا روشن است کافی است ما حسن نیت داشته باشیم و با ادب و اخلاق با هم صحبت کنیم و تعامل داشته باشیم.

وی خطاب به آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: بهتر است یکدیگر را متهم به عوام‌گرایی نکنیم. هر کس تخصصی دارد همه مسائل عمومی را در یک سطح درک می‌کنند. این بی‌حوصلگی و کم تحملی است که همدیگر را به برخی مسائل متهم کنیم که در شئونات اخلاق اسلامی نیست.

وی گفت: بنده و به‌طور کلی وزارت کشور اهل مجادله و دعوا نیستیم. روش ما مذاکره، مشورت و تعامل و مراجعه به قانون است. جایی که اختلاف نظر باشد٬ حکمیت وجود دارد. درست است که حکمیت در قانون نیامده٬ اما در بسیاری از موضوعات وقتی به نتیجه نمی‌رسیم٬ جلسه تشکیل می‌دهیم و همین مشورت‌ها حکمیت است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه همه را به صبر و حوصله بیشتر و تحمل و تعامل دعوت می‌کنم٬ گفت: ما هم اکنون شرایط مهمی را پیش رو داریم آنچه مهم است این است که بتوانیم در فضایی با آرامش مانور اقتدار ملی داشته باشیم.

در این هنگام متنی از صحبت‌های امروز آملی لاریجانی به دست رحمانی فضلی رسید که وی با قرائت بخشی از آن گفت: بله گویا منظور آیت الله آملی لاریجانی بنده بوده‌ام. ما هم معتقدیم شورای نگهبان مفسر و ناظر اجرای قانون است. ما از اینکه برخی ما را عوام خطاب کنند٬ ناراحت نمی‌شویم. اگر کسی فکر کند مقابل عظمت هستی و اطلاعات گسترده عوام نیست جای سوال است. من معتقدم که به این معنا بنده عوام هستم.

کد خبر : ۲۹۹۷۷۰