خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار مدیرعامل پست بانک:

باید تلاش کرد مشارکت مردم در بانکداری زیاد شود

رئیس مجلس با بیان اینکه باید بر روی خصوصی‌ شدن پست بانک مطالعه شود٬ گفت: باید تلاش کرد مشارکت مردم در بانکداری زیاد شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار محمود حسن‌زاده مدیرعامل پست بانک به وضعیت بانک‌ها در برخی کشورها نظیر پاکستان اشاره کرد و گفت: در کشوری مثل پاکستان خصوصی‌سازی با در نظر گرفتن سهامی عام بود، به گونه‌ای که سهام بانک‌ها را مردم گرفتند و از دولت چیزی گرفته نشد.
 
وی با تأکید بر اینکه باید دید چه چیزی به نفع کشور است، افزود: باید روی این موضوع مطالعه شود که آیا عدم خصوصی‌سازی پست بانک به نفع این بانک و کشور خواهد بود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه پست بانک در حال حاضر دولتی محسوب می‌شود، اظهار داشت: دولت در شرایط اقتصادی مناسب نیست؛ لذا در بین راه‌های موجود باید تلاش کرد مشارکت مردم در بانکداری زیاد شود.

لاریجانی اضافه کرد: می‌توانیم به دولت بگوییم مبلغی به شما قرض دهد تا توسعه پیدا کنید؛ چرا که شما بانک توسعه روستایی هستید و می‌توانید کار مخابرات را نیز در کنار آن انجام دهید، لذا باید دید این به نفع شما هست یا خیر.

وی ادامه داد: از طرفی می‌توانید بخش خصوصی باشید که تحت حمایت دولت است؛ مانند شهرداری و بنیاد مستضعفین که دولتی نبوده اما تحت حمایت دولت هستند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: به هرحال در گذشته برخی بانک‌ها نیز تجربه خصوصی شدن را داشته و موفق بوده‌اند؛ البته افکار عمومی هم تأثیر دارد که با تصور خصوصی‌سازی شدن تا حدودی از سرمایه‌گذاری کناره‌گیری می‌کنند؛ اما می‌توان روی این مسئله نیز کارهایی کرد.

در ادامه این دیدار محمود حسن‌زاده مدیرعامل پست بانک به بیان تاریخچه و گزارشی از شیوه مدیریت و عملکرد این بانک پرداخت و گفت: ابتدای تأسیس پست بانک ایران 24 سال پیش بود و به علت دولتی بودن 51 درصد آن، یک بانک دولتی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پست بانک‌ها یک الگوی جهانی دارند، تصریح کرد: سال 89 بخشی از این بانک به بخش خصوصی واگذار شد که ابهاماتی را به وجود آورد، لذا سال 91 از لیست واگذاری خارج واگذاری پست هم در مرحله‌ای متوقف شد.

مدیرعامل پست بانک در ادامه با اشاره به سرمایه اندک بانک، گفت:سرمایه بانک 320 میلیارد تومان است و بودجه جاری 500 میلیارد تومان است، در حقیقت پست بانک استفاده از امکاناتی که وزارت ارتباطات و پست دارد توانسته در روستاها حضور پیدا کرده و در 6 هزار نقطه دفاتر ICT داشته باشد.

حسن‌زاده ادامه داد: پست بانک حدود 3 هزار نفر پرسنل و وظیفه پرداخت یارانه‌های روستایی را دارد همچنین از 10 تا 100 میلیون تومان هم وام می‌دهد که بخشی از آن قرض‌الحسنه است و با ارائه کلیه خدمات بانکی حدود 7 میلیون و 550 هزار حساب در روستا حساب بانکی در این بانک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک کشاورزی دیگر حضوری در روستاها ندارد، گفت: پست بانک در حال حاضر در 29 درصد روستاها حضور دارد در حالی که کل بانک‌ها روی هم رفته تنها در 3 درصد روستاها فعال هستند.

مدیرعامل پست بانک همچنین در ادامه به عدم استقبال روستائیان به سرمایه‌گذاری در پست بانک در صورت خصوصی‌شدن اشاره کرد و افزود: در گذشته لایحه‌ای برای جلوگیری از خصوصی شدن پست بانک به مجلس ارائه که برای تأمین نظر شورای نگهبان یک ماده واحده اضافه شد، مبنی بر اینکه تا پایان برنامه پنجم 51 درصد این بانک به صورت دولتی بماند و بعد از آن اگر بانکی پیدا شد که این خدمات را انجام دهد بقیه سهام هم تا 80 درصد واگذار شود.

حسن‌زاده در پایان سخنانش به 11 بانک خصوصی کشور اشاره کرد و گفت: 60 درصد این بانک‌ها در تهران شعبه دارد و 40 درصد در شهرستان‌هاست، از طرفی در اکثر کشورها پست بانک وابسته به وزارت ارتباطات است و طبق تجربه بانک‌هایی مثل ملت، صادرات و تجارت که در گذشته دولتی بودند بعد از خصوصی شدن از روستاها خارج شدند.

کد خبر : ۲۹۹۷۸۸