خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع مردم همدان:

هیچ‌ فرد و نهادی بالا‌تر از قانون نداریم/ سایه‌شوم جنگ را از سر مردم برداشتیم

رییس جمهور تصریح کرد: ملت ما از این پس شاهد توسعه شتابان خواهند بود و زنجیرهای تحریم یکی پس از دیگری خواهند گسست.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام حسن روحانی در جریان سفر به همدان عنوان کرد: مهر و محبت، صفا، برادری و اتحاد از کوچه‌های این شهر استشمام می‌شود استقبال پرشور مردم شریف استان همدان در خیابان‌های این شهر به معنای قدردانی آنها از انقلاب اسلامی و همچنین از خادمان کوچک خودشان در دولت تدبیر و امید است.

وی افزود: همدان به عنوان مرکز کهن‌ترین دولت و تاریخ تمدن در سرزمین ایران شناخته می‌شود. همدان شهر بزرگانی همچون بوعلی سینا، باباطاهر، سیدجمال‌الدین اسدآبادی، می‌رسیدعلی همدانی و مرکز افتخارآفرینی برای ملت ایران است؛ همدان یعنی شهر برادری و اتحاد در میان همه اقوام رنگارنگ سرزمین ایران.

رئیس‌جمهور، همدان را شهر عرفان و فلسفه و مرکز طب و پزشکی و سیاست خواند و گفت: همدان پایگاه هوایی قهرمان و تیپ‌زرهی دلاور در طول دوران دفاع مقدس است. همدان شهر دلاوری‌های سپاه، بسیج و انصارالحسین و سرزمین عارف بزرگ آیت‌الله مدنی و شهیدان مفتح و بهشتی است من افتخار می‌کنم در هفته‌ای توانستم محضر شما مردم فهیم و دلاور باشم که به نام هفته بوعلی‌سینا و پزشک و هفته دولت و همچنین شب میلاد حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) نام دارد.

روحانی تاکید کرد: افتخار همه ما ایرانیان علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) است و ما همه هر چه داریم از لطف او و مرقد پاک او داریم. چه کسی در این سرزمین است که عاشق خاندان رسالت باشد و عاشق زیارت آن امام همام در ارض خراسان نباشد. پیامبر (ص) در دوره حیات خود فرمودند پاره تن من در سرزمین خراسان مدفون خواهد شد. هرکس غم و مشکلی دارد اگر به آستان او برود مشکلش حل می‌شود و هر گناهکاری به بارگاهش برود٬ آمرزیده خواهد شد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: آشنایی من با همدان شما دیرباز است من اولین سخنرانی خود را ۵۰ سال پیش در تویسرکان همدان داشتم، یعنی در خرداد ۱۳۴۴ بعد از ایراد دو شب سخنرانی در این شهر دستگیر شدم٬ اما خاطره خوش حضور در تویسرکان و بعد از آن ملایر را از یاد نخواهم برد. من انقلابی بودن، ایثار و وفای این مردم به نهضت اسلامی را از ۵۰ سال پیش در این استان شاهد بودم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یکی از سخنرانی‌های معروف من در سال ۵۶ در شهر نهاوند بود، امروز نیز ما به لطف خدا بعد از دو سال از شروع افتخارآمیز کار دولت تدبیر و امید که با رای ارزشمند شما کار خود را آغاز کرد، به قدم‌های مهمی برای دستیابی به اهدافمان با همت و حمایت شما مردم دست یافته‌ایم.

وی افزود: امروز چهره ایران در دنیا و منطقه بیش از گذشته به عنوان مردمی صلح‌دوست و مقاوم به جهانیان معرفی شده است. امروز همه دنیا می‌دانند ملت بزرگ، ‌ فرهنگ‌دوست و مقاومی در این سرزمین به نام ایرانیانِ دلاور زندگی می‌کنند. امروز به همت شما مردم و دولتمردان منتخب شما چهره واقعی ایران به جهانیان معرفی می‌شود.

روحانی ادامه داد: بعد از ۲۳ماه مذاکره پیگیر توسط فرزندان انقلابی شما و دیپلمات‌های قهرمان امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که توانسته‌ایم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به این کشور بازگردانیم، امروز توانستیم قطعنامه‌های غلط و ظالمانه ضدحقوق بشری را از مرکزی که صادر شده بود و توسط صادرکنندگان آن در‌‌ همان شورای امنیت سازمان ملل لغو کنیم، این افتخار بزرگ از آن ایستادگی ملت ایران در طول ۱۲سال هدایت‌های مقام معظم رهبری و ایثار و فداکاری همه دست‌اندرکاران به‌ویژه مذاکره‌کنندگان کشورمان است که توانستیم به این نقطه درخشان برسیم.

وی گفت: تا دیروز از دیدگاه طرف مقابل و سازمان ملل غنی‌سازی در این کشور برخلاف مقررات بین‌المللی بوده اما امروز طبق مصوبه خود آن‌ها، نه تنها ایران حق غنی‌سازی دارد، بلکه در قطعنامه، همه کشورهای بزرگ موظف شده‌اند که ایران را در دستیابی به فناوری‌های بالا‌تر در عرصه هسته‌ای کمک کنند. این دستاورد ملت ایران جای افتخار دارد کمتر دولت و ملتی در دنیا است که موفق شده باشد قطعنامه‌های ظالمانه را ملغی و بر حق غنی‌سازی خود نه با شعار پشت تریبون که از طریق قطعنامه سازمان ملل دفاع کند.

روحانی یادآور شد: زنجیرهای تحریم یکی پس از دیگری خواهد گسست و مردم از حقوق تجاری و اقتصادی خود بهره‌مند می‌شوند و در ماه‌ها و سال‌های آینده ملت ما شاهد توسعه و حرکت شتابان پایدار به سمت پیشرفت واقعی خواهد بود. بعد از دو سال دولت در شرایطی که هنوز تحریم‌ها وجود دارد در زمینه اقتصاد، تورم، پایان دادن به رکود و بهبود شرایط کسب و کار به اهداف خود در حد دو سال تلاش بیش از آنچه از آغاز فکر می‌کرد، رسیده است.

وی افزود: ما به مردم قول دادیم قدم به قدم نرخ تورم را کاهش دهیم امروز آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ۱۲ ماهه ما حتی از ۱۴ درصد هم کمتر است ما کشور را از تورم بالای ۴۰ درصد به ۱۳.۸ درصد رساندیم این به معنای ایستادگی و حمایت شما مردم از دولت خدمتگزارتان است.

روحانی گفت: ما به مردم وعده دادیم همه را زیر پوشش بیمه قرار دهیم در یکسال گذشته حدود ده میلیون دفترچه بیمه درمانی جدید برای تحت پوشش قرار دادن همه ایرانیان صادر شد، یعنی دولت در زمینه سلامت و بهداشت تلاش می‌کند تا روز به روز هزینه درمان و باری که در این زمینه روی دوش مردم قرار دارد، کاهش پیدا کند. این بدان معناست که این دولت بار هزینه‌های بهداشت و درمان را که بر دوش شما سنگینی می‌کرد، کاهش داده است. هزینهٔ ۳۷ درصدی بیمه را به طور متوسط به زیر ۵ درصد کاهش دادیم.

رییس جمهور ادامه داد: امروز بعد از دو سال می‌توانیم بیش از گذشته به کشاورزان ایرانی افتخار کنیم و دست پینه بسته آنان را ببوسیم. محصول گندمی که امسال از کشاورزان خودمان خریده‌ایم به مرز ۸ میلیون تن رسیده و حالا ما نیازمند یک میلیون تن هستیم. این به معنی رشد کشاورزی ماست.

وی افزود: در زمینه صنعت و انرژی و تمام بحث‌های اقتصادی و اجتماعی نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم. در شرایطی که قیمت نفت در سالهای گذشته از ۱۴۰ دلار به ۴۰ دلار رسید و علیرغم توطئه‌های جاری برای کاهش قیمت نفت٬ دولت توانست به یاری خدا به وعده‌هایش عمل کند و حقوق مردم ایران را در همهٔ زمینه‌های اجتماعی اقتصادی و سیاسی حفظ کند.

روحانی با اشاره به دستاوردهای رفع تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای خاطر نشان کرد: شما امروز می‌بینید هیات‌های مختلفی از سراسر جهان به سمت تهران سرازیر شدند. ان‌شاءالله در ماه‌های آینده بعد از رفع تحریم‌ها حضورشان بیشترخواهد بود و پیشرفت ایران را شما خواهید دید. دولت در سال‌های پیش رو هم مثل گذشته به راه خود ادامه می‌دهد.

رییس شورای عالی امنیت ملی کشور با بیان اینکه امروز به وحدت و اتحاد نیاز داریم٬ خاطرنشان کرد: هیچکس از این کلام که باید به قانون عمل شود٬ نباید ناراحت شود. هیچ‌ فرد و هیچ نهادی در ایران بالا‌تر از قانون وجود ندارد. افتخار ما این است که به قانون متعهد باشیم و خودمان را برای آینده و انتخابات آماده کنیم. همه نهاد‌ها، مجلس، قوه قضاییه، شورای نگهبان، دولت، نیروهای انتظامی و... باید دست به دست هم دهند تا ان‌شاءالله یک انتخابات شکوهمند را در آخر امسال برگزار کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت امیدوار است بتواند به همه تعهدات خود در استان همدان عمل کند، گفت: آنچه که دولت نسبت به استان همدان تعهد خواهد کرد ان‌شاء الله به همت شما مردم ظرف امسال و سال آینده و آغاز سال۹۶ اجرایی و عملیاتی خواهد شد. راه آهن همدان _تهران که قطعا می‌تواند زیر ساختی برای اقتصاد همدان و رفاه مردم این استان باشد با ۲۷۱ میلیارد تومان اعتبار در سال آینده به اتمام خواهد رسید. در تهران ما در جمع وزراء بحث می‌کردیم و نیم قولی دادیم تا بتوانیم ریل این راه آهن را نیز همزمان وارد کنیم تا این خط آهن به زودی به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین ادامه داد: بهره برداری از کنار گذرگاههای همدان، با مبلغ ۲۱ میلیون تومان اتمام بیمارستان جایگزین اکباتان نیز از دیگر برنامه‌هایی است که ان‌شاءالله تا سال آینده به اتمام می‌رسد. بهره برداری از سد‌ها و شبکه‌های آب دهی و زهکشی با مبلغ ۴۵ میلیون تومان تا سال آینده از دیگر پروژه‌های ما خواهد بود. همچنین آبرسانی به روستا‌ها با مبلغ ۴۰ میلیون تومان و توسعه آبیاری تحت فشار برای اراضی استان همدان با مبلغ ۴۱ میلیون تومان را نیز تحت اجرا داریم.

روحانی افزود: آبرسانی به شهرهای ملایر، تویسرکان، اسدآباد، صالح آباد و بخشی از همدان با مبلغ ۳۸ میلیون تومان تا دهه فجر سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد. امیدواریم با اجرای این طرح‌ها به بحران آب این استان کمک کنیم. همچنین ۲۰ میلیون تومان برای آزادراه ساوه_ همدان که در سال آینده به اتمام می‌رسد در نظر گرفته‌ایم. اتمام تاسیسات فاضلاب تویسرکان با مبلغ ۲۱ میلیون تومان و اتمام بهره‌برداری از ۹ دانشگاه در سطح استان در سال تحصیلی ۹۵ انجام می‌شود. عملیات اجرایی شهر جدید نورا در زمینی به وسعت ۲ هزار هکتار برای اسکان ۱۲۰ میلیون نفر که کارش تازه شروع شده است از دیگر تعهدات ما نسبت به این استان است.

وی در ادامه گفت: فعالیت فرهنگی بنیاد ابن سینا که تامین اعتبار شده مد نظرمان است که این بنیاد به فعالیت و توسعهٔ خودش ادامه خواهد داد. برای طرحهای کشاورزی مبلغ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مد نظر قرار گرفته که در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهیم. استان همدان شهری است که از لحاظ گردشگری اهمیت دارد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول داده تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۱۱ پروژه قرار دهد تا این پروژه‌ها به بهره برداری برسد.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: در این سفر ۴۲ طرح و پروژه عمرانی برای استان همدان با اعتبار ۸۴۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که همه آنها در سال‌های ۹۴ تا ۹۵ بهره‌برداری می‌شوند و به اتمام می‌رسند.

کد خبر : ۲۹۹۹۳۹