خبرگزاری کار ایران

از صبح امروز صورت گرفت؛

رایزنی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و غنا

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و غنـا، مسائـل روابـط دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایلنا، حاناسروا تته با اشاره به سوابق مناسبات دو کشور اظهار داشت: ما به مقامات جمهوری اسلامی ایران به خاطر موفقیت در توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ تبریک می‌گوئیم و ما همچون گذشته علاقه‌مندیم در بخش‌های اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی همکاری‌های دو کشور را گسترش دهیم.

وزیر امور خارجه و همگرایی منطقه‌ای با تشریح آخرین تحولات اجتماعی و اقتصادی و اولویت‌های دولتی غنا اظهار داشت: اولویت‌های دولت در زمینه ارتقای مناسبات بهداشتی و آموزشی، علمی بوده و امیدواریم از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در این زمینه‌ها بهره‌مند شده و بتوانیم در قالب پروژه‌های مورد علاقه و از طریق برگزاری کمیسیون مشترک به موقع، فعال سازیم.

وی در خصوص بحران افراط‌گرایی در کشورهای همسایه غنا اظهار داشت: رویکرد افراط‌گرایی بوکوحرام موجب افزایش ناامنی در برخی از کشورهای آفریقایی شده و غنا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف، توانسته مرزهای امنیت خود را در برابر بحران تروریسم ایمن سازد.

محمد جواد ظریف نیز در این دیدار،‌ با تشریح راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مناسبات آفریقایی گفت: روابط مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آفریقا همواره اولویت داشته و ما بر اساس اصول ثابت با اراده جدی خواهان گسترش مناسبات دوجانبه بوده‌ایم و امیدواریـم در چهارچوب آماده‌سازی سفر آینـده رئیس‌جمهوری غنـا بـه تهران زمینه‌های جدید را با مکانیزم‌های مورد نیاز در این رایزنی‌ها مورد مطالعه و تبادل نظر قرار دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای تقویت مناسبات در زمینه کشاورزی، فعال‌سازی شرکت‌های خصوصی دو کشور در اجرای پروژه‌های مختلف فنی و مهندسی اظهار داشت: ما زمینه‌های متعددی در بخش کشاورزی و شرکت‌های توانای بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی را داریم که با ایجاد ساز و کارهای مناسبی که انگیزه‌های لازم را برای تحرک بخشیدن به توسعه فعالیت‌های آنها فراهم می‌کند، می‌توانیم گام‌های بلندی برای ارتقای مناسبات از طریق اجرای موافقتنامه همکاری و اجتناب مالیات مضاعف بین دو کشور برداریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین جایگاه غنا در مجامع بین‌المللی اظهار داشت: ما خاطرات خوبی از سیاستمداران غنایی در سازمان‌های بین‌الملل در حل و فصل مناقشات و پیشبرد صلح و امنیت در رخدادهای متنوع داریم.

ظریف با اشاره به رنج‌هایی که مناطق مختلف عراق، سوریه، افغانستـان، پاکستان و آفریقا بر اثر نگرش‌های مشترک غلط گروه‌های افراطی و خشونت‌گرا همچون داعش و بوکوحرام در شرایطی که از برخی نارسائی‌ها در فضای اقتصادی کشورها، سوءاستفاده کرده تا بحران‌های ناامنی را تشدید سازند، خاطرنشان کرد: عوامل اقتصادی و فرهنگی در ثبات جوامع بسیار حیاتی و اهمیت دارند و دولت‌های دوست می‌توانند با مشورت و تبادل تجربیات این بحران‌ها را مورد مطالعه قرار دهند.

همچنین در این دیـدار تحولات مختلف آفـریقا از جمله تحولات نیجریـه، چالش‌های ناشی از رویکردهای گروه‌های تروریستی بوکوحرام و الشباب در آفریقا نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

کد خبر : ۳۰۰۰۸۰