خبرگزاری کار ایران

رئیس دیوان عدالت اداری:

آمار پرونده‌های رسیده به دیوان عدالت اداری٬ خوشحال کننده‌ نیست

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: انتظار ما از دولت این است که بیش از پیش در مسیر قانون حرکت کرده و با پرهیز از حاشیه‌هایی که موجب تشدید جناح‌بندی‌ها می‌شود، نسبت به رفع آسیب‌ها و مشکلات اهتمام کند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیات عمومی دیوان با تبریک ولادت حضرت امام رضا (ع) و همچنین هفته دولت، اظهار کرد: از تلاش دولت که در این شرایط با وجود مشکلات بسیار به اداره امور مشغول است، قدردانی می‌کنیم و از خداوند برای ایشان آرزوی توفیق بیشتر داریم.

وی افزود: امیدواریم دولتمردان وارثان خوبی برای شهدا و امام گرانقدر ایشان باشند، زیرا مسیر این انقلاب را حضرت امام خمینی (ره) ترسیم کرد و شهدای این مملکت از جمله شهدای هشتم شهریور با خون خود درخت تناور انقلاب را آبیاری کردند.

رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: انتظار ما از دولت محترم این است که بیش از پیش در مسیر قانون حرکت کند، زیرا بخشی از توانمندی هر دولتی به این مسئله برمی‌گردد که بتواند بدنه خود و دستگاه‌های اجرایی را از آسیب‌ها و مشکلات مصون بدارد.

منتظری با بیان این مطلب که ما قبول داریم دولت‌داری در کشور گسترده‌ ایران با وجود وزارتخانه‌های متعدد و ادارات و سازمان‌های مختلف امری صعب و دشوار است، ادامه داد: اما وقتی دولتی سکان مدیریت کشور را عهده‌دار شد٬ پدر همه ملت حساب می‌شود و باید در خدمت همه ملت باشد.

وی گفت: در کشور آنقدر مسایل مهم وجود دارد که دولتمران بدان توجه کرده و از حاشیه رفتن‌هایی که موجب ایجاد شکاف و اختلاف در میان جناح‌ها می‌شود، پرهیز کنند. به عبارت دیگر، بیان برخی مسایل و مطالبی که موجب تشدید جناح‌بندی‌ها می‌شود، به هیچ‌وجه جایز نیست و قطعا و مسلما این امر به نفع ملت، دولت و کشور و خواهد بود.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به ماموریت‌ها و وظایف دیوان عدالت اداری و ارتباط آن با دستگاه‌های دولتی اظهار کرد: ما به عنوان یک مرجع قضایی که مسئولیت رسیدگی به شکایات علیه تصمیم‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی را دارد، از آنجایی که در ارتباط با بخش‌های مختلف دولت در ارتباط هستیم، انتظارمان این است که بتوانیم با تعامل و همکاری دستگا‌های اجرایی در ادای وظایف و تکالیف قانونی خود بیش از پیش موفق باشیم.

وی ادامه داد: بی‌شک این توقع ما از دولتمردان یک توقع منطقی و معقول است؛ زیرا در سایه این تعامل و همکاری، رسیدگی به پرونده‌ها سهل‌تر و آسان‌تر خواهد شد و مهم‌تر از آن، ثبت شکایات و آمار پرونده‌های وارده‌ قضایی کاهش خواهد یافت.

منتظری با بیان اینکه بی‌تردید هرچه توانمندی ما افزایش یابد و از سوی دیگر افزایش ورودی و شکایات داشته باشیم، باز مشکل خواهیم داشت، افزود: به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری از قضات محترم این نهاد قضائی بابت بار سنگینی که بر عهده‌ دارند، شرمنده هستم.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه آمار وارده‌های به شعب در این نهاد قضایی آمار خوشحال کننده‌ای نیست، اضافه کرد: در حالی که قاضی باید در فضایی آرام، به حجم متناسب پرونده‌های قضایی رسیدگی کند، می‌بینیم که در چنین شرایطی با افزایش حجم پرونده‌ها قاضی دچار شکنندگی و فرسودگی می‌شود. بی‌شک این موضوع بر کیفیت کار رسیدگی اثر خواهد داشت و همچنین زمان رسیدگی را نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی و مدیران عالی کشور این است که تلاش کنند و ما هم در خدمت ایشان خواهیم بود، که تا جای ممکن، میزان پرونده‌های وارده کاهش یابد، تا ما بتوانیم به کیفیت رسیدگی‌ها توجه بیشتری کنیم.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم که حقوق مردم و دولت هیچ‌یک ضایع شود، هم حقوق مردم به عنوان شهروندان عزیزی که تظلم‌خواهی می‌کنند، برای ما مهم است و هم حقوق بیت‌المال؛ زیرا ما وظیفه داریم حافظ حقوق بیت‌المال هم باشیم.

منتظری در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دستگاه قضایی به طور کلی و دیوان عدالت اداری به طور خاص در جهت خدمت به مردم و همکاری و مساعدت دولتیان است و انتظار داریم که در این راه بتوانیم با تعامل بیشتر مسایل را حل کنیم.

کد خبر : ۳۰۰۱۰۲