خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان همدان:

سپردن کارها به مردم برای تکمیل طرح ها و بهبود امور ضروری است

رییس جمهور گفت: صبر، مقاومت، اتحاد و حضور مردم در صحنه، عامل اصلی پیشرفت کشور و موفقیت‌های دولت تدبیر و امید تاکنون بوده و از این به بعد هم باید همین راه ادامه پیدا کند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جمع علما، ایثارگران و برگزیدگان استان همدان، با بیان اینکه امروز نسبت به دو سال پیش که مردم پای صندوق‌های آرا حضور یافته و آن حماسه سیاسی را خلق کردند، شاهد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور هستیم، اظهار داشت: حضور ۷۳ درصد واجدین شرایط در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ اعلام بسیار مهمی به دنیا بود که ملت ایران به قانون اساسی و نظام پایبند بوده و به آینده خویش امیدوار است. 

رییس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در شرایط بسیار سختی شروع به کار کرد، گفت: برای اصلاح وضع موجود قصد داشتیم گام‌هایی برداریم که بعضی از دوستان بسیار نزدیک من نیز ما را از انجام آن پرهیز می‌دادند و چنین می‌گفتند هیچکدام از اهدافی که ترسیم کرده‌اید، دست یافتنی نیست. 

روحانی اضافه کرد: در خرداد سال ۹۲ تورم نقطه به نقطه بیش از ۴۵ درصد و تورم ۱۲ ماهه بیش از ۴۰ درصد بود که در‌‌ همان سال اعلام کردیم که باید تورم تا پایان آن سال به زیر ۳۵ درصد برسد که همگان اعلام می‌کردند که این امکان‌پذیر نیست. 

وی گفت: در بخش سیاست خارجی نیز از سر و سامان گرفتن مسأله هسته‌ای سخن گفتیم که در این زمینه نیز برخی دوستان و کار‌شناسان برجسته نیز در این موضوع صراحتاً اعلام می‌کردند که اگر بخواهید، قطعنامه‌های موجود در این زمینه از بین برود، لازمه آن این است که آخرین سانتریفیوژهای موجود در کشور از بین برود و این با شعار مبنی بر چرخیدن سانتریفیوژ‌ها در اقتصاد کشور مطرح شده، امکان‌پذیر نیست. 

روحانی تصریح کرد: تقریباً در همه بخش‌ها و موضوعات قصد داشتیم که نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم چنین شرایطی حاکم بود و بسیاری بر امکان‌ناپذیر بودن اصلاح و سر و سامان گرفتن امور تأکید داشتند، اما به رغم همه سختی‌ها و مشکلات در همه عرصه‌ها موفقیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم. 

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت همه موفقیت‌های خود را مدیون امید، حضور و حمایت‌ مردم می‌داند و معتقدیم، اگر در موضوع هسته‌ای و عرصه اقتصادی همه مردم صبر، حمایت و مقاومت نمی‌کردند، نمی‌توانستیم به موفقیت‌های امروز دست پیدا کنیم. 

روحانی خاطر نشان کرد: تورم نقطه به نقطه در خرداد ۹۲ نسبت به خرداد ۹۳ بیش از ۴۵ درصد بود این در حالی بود که امروز براساس اعلام مرکز آمار تورم نقطه به نقطه به ۱۱. ۵ درصد رسیده است. 

رییس جمهور اضافه کرد: رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی ۶. ۸ درصد بود و امروز با تلاش دولت به رقم مثبت ۳ رسیده است و این حرکت بسیار بزرگی در بخش اقتصاد کشور به حساب می‌آید که البته باید این مسیر را ادامه دهیم. 

روحانی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر نیست، تمام مشکلات کشور را حل و فصل کند، ضرورت حضور و مشارکت مردم را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید در همه موارد و تمامی اموری که امکان‌پذیر است، کار‌ها و فعالیت‌ها را به خود مردم واگذار کنیم. 

رییس جمهور اضافه کرد: اگر دولت به تنهایی بخواهد پروژه‌های ناتمام کشور را تکمیل کند، شاید چند ده سال طول بکشد، اما بی‌تردید اگر این پروژه‌ها به مردم واگذار شود در زمان کوتاهی تکمیل و به بهره‌برداری خواهند رسید. 

روحانی در ادامه خشکسالی‌های ممتد و مشکلات کشاورزان را بخاطر این موضوع مورد اشاره قرار داد و گفت: باید بر مشکلات طبیعت با مصالحه و تعامل فائق بیاییم، چرا که جنگ با طبیعت هیچ نتیجه‌ای ندارد. 

رییس‌ جمهور به رشد کشاورزی کشور و افزایش روز افزون محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: بدون تردید اگر بخش کشاورزی در اختیار دولت بود، قطعاً امروز مقدار زیادی از محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود را باید از خارج از کشور تهیه می‌کردیم و امروز با اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی واردات اقلام پایه کشاورزی به رغم خشکسالی از ۸ میلیارد دلار به ۵. ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. 

وی با بیان اینکه دولت یازدهم بیش از دولت‌های گذشته در بخش مدیریت آب سرمایه‌گذاری کرده است، تصریح کرد: ضرورت دارد با اصلاح شیوه‌های سنتی آبیاری و مصرف بهینه آب بر مشکلات موجود در این زمینه غلبه کنیم. 

 روحانی در ادامه با بیان اینکه استان همدان استعداد‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و علم و دانش دارد، اظهار داشت: برای توسعه هر استان ضرورت دارد، علما، دانشگاهیان و دلسوزان آن منطقه وارد صحنه شده و برای فعال کردن استعدادهای موجود تلاش کنند. 

رییس جمهور تصریح کرد: همه امور کشور باید از طریق مردم و با فکر و اجرای مردمی انجام شود. 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد علی ابن موسی الرضا (ع) به لزوم درس‌آموزی از زندگی و راهی که این امام برگزیدن اشاره کرد و گفت: همواره برای توصیف شهامت و شجاعت از امام حسین (ع) و یاران باوفایش سخن گفته می‌شود که البته هر چقدر در این زمینه سخن گفته شود، کم است، اما از این ویژگی‌ها نسبت به سایر ائمه هدی کمتر گفته می‌شود و شاید چنین تصور می‌شود که شهامت و شجاعت فقط در می‌دا جنگ خلاصه می‌شود. 

رییس جمهور گفت: همه ائمه هدی (ع) راه شهادت را برگزیده و سراسر زندگیشان سرشار از شجاعت و شهامت بود. 

روحانی اظهار داشت: مأمون به عنوان خلیفه و حاکمی که عادل نبود، امام رضا (ع) را به خراسان دعوت کرد و امام هشتم (ع) با اصرار، فشار و تهدید این دعوت را پذیرفت ولی چرا در‌‌ همان مدینه در مقابل این دعوت ایستادگی نکرد و بین دو راهی ایستادگی و عدم قبول این دعوت و در نتیجه شهادت و یا محبوس شدن و راه پذیرفتن دعوت، راه دوم را انتخاب کرد. 

رییس جمهور تصریح کرد: امام رضا (ع) بخاطر مصلحت جامعه و امت اسلامی و منافع جهان اسلام، راه دوم را که البته برای امام (ع) پذیرفتن آن سخت بود را انتخاب کرد و پذیرفتن مسیری که آن را قبول ندارد، یک جهاد بزرگ برای امام رضا (ع) بود. 

 روحانی تأکید کرد: امام هشتم (ع) راه دوم را برگزید و با اقداماتی که برای عدم تحقق اهداف مأمون انجام داد، عالم آل محمد (ص) شد. 

رییس جمهور گفت: اگر کسی بخواهد افراطی فکر کند، شاید بگوید بهتر بود که امام هشتم (ع) در‌‌ همان مدینه ایستادگی کرده و به شهادت می‌رسید، اما امام رضا (ع) بین دو راهی که به شهادت ختم می‌شد به دلیل شرایط آن زمان و مصالح دنیای اسلام راه دوم را برگزید و سفر امام رضا (ع) و مباحثه‌هایی که با پیروان اندیشه‌ها و افکار مختلف، انجام داد، تأثیر زیادی در تبلیغ و ترویج اسلام راستین داشت و برای این سرزمین نیز خیر و برکات فراوانی به همراه داشت. 

وی گفت: در بسیاری از مواقع ممکن است چند راه و طریق پیش روی انسان وجود داشته باشد و گاهی ممکن است هیچ یک از این راه‌ها بهترین نباشد، اما همواره باید بین خوب و بهتر و بد و بد‌تر راه‌حل‌هایی که بهترین راه در چارچوب منافع امت و کشور و دنیای اسلام است را انتخاب کرد. 

در این دیدار نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان جوانان، ایثارگران و زنان در سخنان جداگانه‌ای با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات دولت برای حل و فصل مشکلات دو کشور پیشنهادات و مطالبات خود را با رییس جمهوری در میان گذاشتند.

کد خبر : ۳۰۰۱۸۲