خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

عصر امام رضا، طوفانی‌ترین عصر برای مکتب تشیع بود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در زمان امام رضا جریان‌های فکری مختلفی وجود داشت، گفت: عصر امام رضا (ع) طوفانی‌ترین عصری بود که شرایط مختلف فکری برای مکتب تشیع به‌وجود آمده بود.

به گزارش ایلنا، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۴ شهریور) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: میلاد مسعود مولایمان شمس‌الشموس، شاه ولایت، حضرت ثامن‌الائمه امام رضا (ع) را به ملت عزیز و نمایندگان محترم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: افتخار ایرانیان این است که میزبان این ولی خدا هستیم. شرایط سیاسی و فرهنگی در زمان امام رضا (ع) و پدر بزرگوار ایشان وجود داشت، جدای از سلطه دیکتاتوری خلفای عباسی، جریان‌های مهم فکری و فرهنگی آن زمان بود که نوع اقدامات امام (ع) را می‌توان در این بستر تاریخی مورد ارزیابی قرار داد و شاید بهترین هدیه برای پاسداشت حضرت فهم سلوک فکری ولی خدا باشد.

وی تاکید کرد: عصر امام رضا (ع) طوفانی‌ترین عصری بود که شرایط مختلف فکری برای مکتب تشیع به‌وجود آمده بود. کیفیت شهادت حضرت موسی‌بی‌جعفر (ع) زمینه پیدایش و رشد فرقه واقفیه را در بین شیعیان ایجاد کرده بود که خود آن مسلکی بود و امام با آن مبارزه می‌کرد. همچنین جریان دیگر فکری که به وجود آمده بود، غالیان بودند، اهل غلو که اما در زمان‌های مختلف با آنها مواجه می‌نمود.

لاریجانی تصریح کرد: فعالیت مترجمان بود که در آن زمان فرهنگ فکر سایر ملل در پایان دوره بنی‌امیه و ابتدای دوره بنی‌عباس، فضایی به‌وجود آمده بود که افکار آن‌ها ترجمه می‌شد و در جامعه مسلمان پخش شده بود و همین امر برخی از انحراف‌های فکری را در جامعه به‌وجود آورده بود. از طرفی آزادی سیاسی همراه با کار فرهنگی که با تضعیف بنی‌امیه و ابتدای روی کار آمدن بنی‌عباس در جامعه شروع شده بود، شرایط را به نحوی رقم زد که جریان‌های فکری مختلف رشد کردند، لذا ما در آن زمان فرقه‌های مختلف فکری را شاهد هستیم.

رئیس قوه مقننه افزود: حادثه دیگری که باز تاثیرگذار بود، آن بود که در زمان سقوط بنی‌امیه، بنی‌عباس خود را طرفدار اهل دیف معرفی می‌کردند، لذا عده زیادی از روی کار آمدن بنی‌عباس حمایت کردند اما وقتی بنی‌عباس سرکار آمدند، مشاهده کردند که این‌ها دست کمی از بنی‌امیه ندارند. به همین جهت جریان‌های مختلف انقلابی علیه آنها سربرافزاشت؛ چه گروهی از زیدیه و چه گروهی از علویان؛ این‌ها گروه‌هایی بودند که بر علیه بنی‌عباس قیام کردند، یعنی شرایط زمانه شرایطی پر غلیان از نظر انقلاب‌های محلی بود.

ادامه دارد ...

کد خبر : ۳۰۰۲۳۸