خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

دامن زدن به سوءظن‌ها و ایجاد بدبینی خلاف مصالح ملی است

رییس دفتر رییس جمهوری، ایجاد شکاف، بدبینی و دامن زدن به سوء ظن‌ها در شرایط کنونی را خلاف مصالح ملی دانست و تصریح کرد: باید پیوسته در مساجد، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلاش کنیم تا سرمایه امید و اعتماد در کشور را افزایش دهیم.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان که به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران صحبت می‌کرد، گفت: اگر چنین کردیم وهر کدام از ما وظیفه خود را شناختیم و به آن عمل کردیم، در کنار دستور کار قرار دادن تدبیر و تعامل و پیش رو قرار دادن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌توانیم به روزی برسیم که در آن اقتصاد، وحدت و انسجام ایران اسلامی در جهان بدرخشد و پیام موفقیت راه حل اسلامی را به همه جهانیان نشان دهد.

وی با اشاره به تقارن هفته دولت با میلاد مبارک ثامن الحجج امام رضا (ع)، توجه به عقل و عقلانیت دینی و احتجاج منطقی و برهانی با مخالفان را دو درس بزرگ مکتب و فرهنگ رضوی دانست و در تشریح آموزه و درس نخست گفت: از امام رضا (ع) آموخته‌ایم که دوست هر انسانی عقل او و دشمنش جهل او است.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه «بسیاری از کمبود‌ها و کاستی‌ها را نباید به دیگری نسبت داد چرا که گاهی عدم استفاده از خرد، مایه عمده این نارسایی‌ها و کمبود‌ها است»، افزود: مکتب ائمه ما مکتب دعوت به تعقل دینی است.

وی اظهارداشت: پیرو امام رضا (ع) باید آیین زندگی خود را بر عقلانیت و خردورزی بنا کند و این یعنی تدبیر، اداره امور با تعقل و ملاحظه همه جوانب و در ‌‌نهایت انتخاب بهترین روش با بررسی گزینه‌های مختلف و مشورت با اهل تخصص.

نهاوندیان درس دوم مکتب و فرهنگ رضوی را درس تعامل دانست و تصریح کرد: امام رضا (ع) ابایی نداشتند که حتی با مخالفان امامت و ولایت در جمع منطقی بنشینند، شدید‌ترین حملات را بشنوند و در عین حال با یک قوت منطقی، آنان را به اقناع در برابر دین خدا برسانند و درس امام به ما می‌آموزد که از گفت‌و‌گو با مخالفان نه تنها هراس نداشته باشیم بلکه از آن استقبال هم بکنیم و آن را فرصتی برای ارائه قوت منطق خودمان در برابر چشم جهانیان بدانیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم در دو سال گذشته در خصوص عمل به این دو درس بزرگ مکتب و فرهنگ رضوی یعنی تدبیر و تعامل، کارنامه درخشانی داشته است، گفت: دولت با تدبیر این ملت موفق شد در همین شرایط تحریم، وضعیت اقتصادی را به گونه‌ای تغییر دهد که پیامش به مخالفان، پیام قوت، مقاومت و توانمندی بود.

وی افزود: دولت یازدهم با کمک ملت و حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین شرایط تحریم، تورم لجام گسیخته بالای ۴۰ درصد در سال ۹۱ را به کمتر از ۱۴ درصد در سال جدید رساند و این روند و راه، باید با قوت، متانت و تدبیر ادامه یابد.

نهاوندیان پیام این تدبیر به مخالفان را نشاندن آنان بر سر میز مذاکره واقعی دانست و گفت: نرخ رشد اقتصادی که دو سال پیاپی منفی ۶ و ۸ بود در سال ۹۳ با تدبیر دولت و به رغم تداوم تحریم‌ها و کاهش شدید بهای نفت، مثبت شد و دولت اکنون ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، جذب سرمایه گذاری‌های جدید و حمایت از سرمایه گذاری‌های موجود را در اولویت فعالیت‌هایش قرار داده است.

رییس دفتر رییس جمهوری آموزه دوم مکتب رضوی را تعامل عزتمند و سازنده دانست و افزود: رویکرد این ملت در مناسبات بین المللی با همسایگان و قدرتهای بزرگ جهانی، رویکرد تعامل عزتمند و سازنده بود. در این رویکرد نشان داده شد در عین حالی که نباید ذره‌ای از حقوق این ملت کوتاه آمد اما می‌توان با آمادگی و اعتماد به نفس در مذاکره‌ای واقعی و جدی حضور یافت و اثبات کرد آنچه ما می‌گوییم عین واقعیت است.

نهاوندیان در تشریح این پرسش که دستاورد این تعامل عزتمند و سازنده در مذاکرات چه بود؟، گفت: دستاورد این مذاکرات این شد که تاکید ایران مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای‌اش در متن برجام توسط‌‌ همان مخالفان مورد تاکید و اقرار قرار گرفت و نتیجه این شد که‌‌ همان شورای امنیت که شش قطعنامه را علیه کشورمان تصویب کرده بود حتی قبل از اینکه ایران اقدامات ذکر شده در توافق را اجرایی کند، قطعنامه‌ای را تصویب و همه آن قطعنامه‌ها را کنار بگذارد.

رییس دفتر رییس جمهوری، این فرایند را ناشی قوت منطق ایران اسلامی دانست و اظهارداشت: همه جهان اکنون و در مرحله‌ای که هنوز وارد اجرای قطعنامه نشده‌ایم، با اشتیاق برای همکاری و کار با ایران اعلام آمادگی می‌کنند و این حاصل رویکرد تعامل سازنده است.

وی با تاکید بر اینکه «در این توافق چیزی که بدست آمده، فقط حفظ حقوق و فناوری هسته‌ای و غنی سازی و همه تاسیسات هسته‌ای نیست»، گفت:‌‌ همان کسانی که اقتصاد و برنامه هسته‌ای ما را تحریم می‌کردند اکنون حاضر به همکاری هسته‌ای با ایران اسلامی شده‌اند و کشورمان از این پس در تجارت جهانی هسته‌ای حضور رسمی قاعده‌مند دارد.

نهاوندیان حذف برخی تحریمهای ظالمانه پیش از موضوع هسته‌ای از جمله تحریم‌های مرتبط با ناوگان هوایی، مواد غذایی و کار با شرکتهای بین المللی را از دیگر دستاورد‌های این تعامل سازنده و توافق برجام خواند و تصریح کرد: این دستاوردهای عزتمندانه حاصل تحقق درس «پایداری بر اصول و ارزش‌ها و در عین حال استقبال از گفت‌و‌گوی منطقی، مستدل و برهانی» است که ما از مکتب رضوی آموخته‌ایم.

رییس دفتر رییس جمهوری در عین دستاورد بزرگ‌تر از موضوعات هسته‌ای و اقتصادی را دستاورد فرهنگی این ملت و شکست همه تبلیغات چندین دهه علیه ایران دانست و اظهار داشت: در جریان این مذاکرات ایران هراسی را که مخالفان با کمک دستگاه‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود پراکنده بودند، نقش بر آب شد و برای همگان آشکار گردید که ایران کشوری صلح طلب و پرچمدار مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری است و برنامه هسته‌ای آن نیز کاملا صلح آمیز است و آنان که رسوا شدند گروه‌های تکفیری بودند.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه «اکنون با بهره گیری از هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و انسجام ملی، فصل جدیدی از تدبیر و تعامل آغاز شده است»، این پرسش را مطرح کرد که در این فضای جدید برای حرکت اقتصادی کشور، چگونه باید عمل کنیم؟

 وی در جواب این پرسش توضیح داد که درس و آموزه ما در این مرحله نیزه‌مان تدبیر و تعامل است و برنامه کار، باید همچنان که در سیاست‌های ابلاغی تاکید شده، تداوم اقتصاد مقاومتی باشد و یکی از اصلیترین نکاتی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برآن تاکید شده، کاهش آسیب پذیری اقتصاد است و این معنای اقتصاد مقاومتی است.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اقتصاد مقاومتی آنگونه اقتصادی است که عوامل بیرونی کمترین اثر را بر آن تحمیل کنند. برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی باید به مرحله‌ای برسیم که دیگر کسی اندیشه تحریم این اقتصاد را در مخیله‌اش خطور ندهد و به عبارتی اقتصاد ایران را تحریم ناپذیر کنیم.

نهاوندیان در تشریح چگونگی تحریم ناپذیر بودن اقتصاد، گفت: راه تحریم ناپذیر بودن اقتصاد‌‌ همان تدبیر و تعامل است و باید بجای وابسته کردن اقتصاد ایران به این و آن، مسیر مشارکت و سرمایه گذاری مشترک آنچنان پیموده شود که دیگران‌‌ همان گونه که ما رشد اقتصاد ایران را می‌خواهیم آن‌ها هم خواهان رشد اقتصاد ایران شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری، رمز موفقیت ایران در استفاده از منابع بین المللی را این سخن دانست که «دسترسی ما به منابع خارجی نباید واردات گرایانه و یا رانت جویانه تعریف شود بلکه باید اولویت جدی ما سرمایه گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باشد».

وی گفت: منابع کشور باید در راه ایجاد فرصت شغلی برای جوانان بکار گرفته شود و با حضور در بازارهای جهانی چنان عمل کنیم که نفع آن‌ها نیز ادامه این مسیر تولید و صادرات در ایران باشد.

نهاوندیان با تشریح بخش‌هایی از ۲۴ بند سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر اینکه مفهوم اصلی اقتصاد مقاومتی همچنان که در مقدمه این سیاست‌ها آمده، اقتصادی است متکی بر دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا و برون گرا، پویا و پیش رو، گفت: خوشبختانه راهی که دولت یازدهم در این دو سال پیموده، راه اقتصاد مقاومتی بوده است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: در بند یک سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاکید شده که باید شرایط را برای توسعه کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه تامین کرد و سیاست جدی دولت طی دو سال گذشته، مقابله با انحصار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه «اگر ما مشارکت می‌خواهیم باید همه ریشه‌های انحصار و رانت را بیابیم و ریشه کن کنیم»، تصریح کرد: همه باید بتوانند در شرایط برابر از فرصت‌ها استفاده کنند و لازمه آن بهبود رقابت و محیط کسب و کار است. خوشبختانه این دولت از آغاز، بنای خود را بر ایجاد فضای رقابتی برای رشد استعداد‌ها و اجرای قانون مصوب بهبود مستمر فضای کسب و کار قرار داد و حاصل آن نیز در رتبه بندی‌های بین المللی نمایان شد به گونه‌ای که جایگاه ایران در این عرصه طبق اعلام نهادهای بین المللی بهبود یافته است.

رییس دفتر رییس جمهوری، بند دو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تاکید بر اقتصاد دانش بنیان برشمرد و گفت: دولت یازدهم از روز نخست فعالیتش تصمیم گرفت به شرکت‌ها کمک کند و در همین ارتباط و با وجود محدودیت‌ها در اعتبارات، بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده شد و تا امروز ۱۶۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده و هدف این است که این رقم تا پایان سال سه و نیم برابر شود و به این ترتیب جوان‌های مبتکر و با استعداد بتوانند با استفاده از این امکان این حوزه‌ای را که بهره وری بالا در آن است، گسترش دهند.

نهاوندیان یکی دیگر از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را تاکید بر افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی دانست و افزود: با افتخار اعلام می‌کنم که ما در تولید داخلی کالاهای اساسی رشد خوبی داشته‌ایم و تراز منفی غذایی کشور که حدود ۸ میلیارد باید می‌دادیم کالاهای اساسی غذایی وارد کنیم به ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است که این بدان معناست که ما توانستیم با اتکا به تولید داخلی، واردات خود در این عرصه را ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کمتر کنیم و در مجموع واردات مواد غذایی را ۹ درصد کاهش دهیم.

وی تامین امنیت غذایی و درمان را از دیگر بندهای اقتصادی مقاومتی ذکر کرد و گفت: در این عرصه مردم ایران شاهد بودند و لمس کردند که اجرای طرح تحول سلامت چه تاثیر عمیقی بر زندگی آنان طی این دو سال برجای گذاشته است به گونه‌ای که حتی منکران فضیلت‌های ایران اسلامی هم ناچار به اذعان و اعتراف شدند که این طرح توانسته است یک رضایتمندی گسترده ایجاد کند و هم میزان پرداخت از جیب مردم را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و هم پوشش بیمه سلامت را به حدود ده میلیون نفر که تحت پوشش نبودند گسترش دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری یکی دیگر از رویکردهای جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را کاهش اتکا بودجه به درآمد نفتی دانست و افزود: همه آنهایی که با آمار سر و کار دارند اذعان می‌کنند که اتکا بودجه به درآمد نفت کاهش پیدا کرده و در اقتصاد پساتحریم همین مسیر با قوت، متانت، تدبیر و تعامل ادامه می‌یابد و البته لازمه عدالت اقتصادی مبارزه با فساد، انحصار و رانت هم هست و همزمان باید برای رقابتی شدن اقتصاد ایران ریشه‌های فساد را خشکاند.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه «شرط توفیق ما در این مسیر عزت بخش، حفظ انسجام ملی، تامین مشارکت همگانی، تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد بین مردم، بین مردم و دولت و میان همه ارکان حاکمیت با یکدیگر است»، گفت: این‌ها‌‌ همان چیزی که در نامگذاری امسال، مقام معظم رهبری هوشمندانه بر آن تاکید کردند؛ «همدلی و همزبانی ملت و دولت».

رییس دفتر رییس جمهوری، «هدف، تحلیل و اطلاعات مشترک» را لازمه‌های همدلی و همزبانی دانست که منجر به همگامی و همکاری می‌شود و در همین ارتباط گفت: ما باید در هدف با هم یگانه بیندیشیم، نگاه ملی را بر نگاه جناحی حاکم کنیم، نگاه نسلی و بلند مدت را بر نگاه‌های لحظه پردازانه و کوتاه مدت فائق کنیم، در راه حل، نگاه‌مان را جهانی کنیم و ملاک‌های مشترک داشته باشیم.

نهاوندیان با فراخواندن مسوولان فرهنگی و صاحبان تریبون‌ها برای کمک به رسیدن به این نگاه‌های مشترک، افزود: گاهی ناهمگونی‌ها به دلیل اطلاعات متفاوت است و باید آن را مشترک کنیم، گاهی قضاوت‌هایی بر مبنای اطلاعات نادرست صورت می‌گیرد. رسانه‌ها، تریبون‌ها، تربیون دار‌ها وظیفه مشخصی دارند چرا که راستی آزمایی اطلاعات وظیفه است و هر چه را شنیدیم لزوماً درست نیست و باید آن را ارزیابی کنیم.

وی در عین حال وظیفه دولت را پاسخگویی و شفاف سازی دانست و اظهارداشت: امسال سال همدلی و همزبانی ملت و دولت است و در این میان باید همه آنهایی که تریبون در اختیار دارند از خود بپرسند من برای همدلی و همزبانی و برای افزایش سرمایه اجتماعی چه کرده‌ام؟

کد خبر : ۳۰۰۷۷۹