خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در نشست خبری:

تلاش زیادی برای حل بحران‌های‌ دولت گذشته کردیم/ صحبت از رفع‌حصر میوه نارس است

رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: دولت یازدهم برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف٬ بعد از دولتی که بحران و التهاب در وحدت داخلی و سیاست خارجی ایجاد کرده بود٬ تلاش زیادی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد٬ با تبریک هفته دولت و یادآوری شهیدان رجایی و باهنر که سراسر زندگی آنها حرکت در راه انقلاب و تلاش برای پیروزی نهضت مردمی بود٬ ابراز امیدواری کرد دولت فعلی راه آنها را پاس بدارد و ادامه دهد.

تشریح کلی عملکرد دوساله دولت

وی ضمن تشریح عملکرد دوساله دولت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اظهار داشت: دولت یازدهم به نیمه راه خود و مسئولیتی که مردم به آن سپرده بودند٬ رسیده است و در یک جمله می‌توان گفت برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف بعد از دولتی که بحران و التهاب در وحدت داخلی و سیاست خارجی ایجاد کرده بود٬ تلاش زیادی کرد تا برای ایجاد آرامش و ثبات٬ در بخش‌های مختلف زخم زیادی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.

روحانی دولت خود را دولتی معرفی کرد که با احزاب و اقوام و گروه‌ها٬ روابط مسالمت‌آمیز و آشتی‌جویانه ‌داشته و برای ترمیم شکاف اجتماعی تلاش کرده است. مضاف براینکه در زمینه فرهنگی سعی کرده فضای مناسب برای خلاقیت و احیای اخلاق و فرهنگ و هنر ایجاد کند.

دولت یازدهم به نیمه راه خود و مسئولیتی که مردم به آن سپرده بودند٬ رسیده است و در یک جمله می‌توان گفت برای ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف بعد از دولتی که بحران و التهاب در وحدت داخلی و سیاست خارجی ایجاد کرده بود٬ تلاش زیادی کرد تا برای ایجاد آرامش و ثبات٬ در بخش‌های مختلف زخم زیادی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه در این دو سال فضای آرام‌تری را برای احزاب هنر و رسانه و مدارس و مراکز علمی و تحقیقات فراهم کردیم٬ خاطرنشان کرد: مراکز داخلی در این دو سال روابط صمیمی‌تری با مراکز جهانی برقرار کردند و در مسیر تعالی علم و دانش هستیم.

تلاش اقتصادی دولت یازدهم

روحانی با اشاره به آرامش در فضای اقتصادی و کاهش نوسان تند و سریع در بازار گفت: این تورم ِ نگران‌کننده مهار شد و کاهندگی مستمر آن ادامه یافت و امیدواریم به وعده دولت برای یک‌‌رقمی کردن تورم در پایان کار دست پیدا کنیم.

رییس جمهور با اشاره به نرخ تورم منفی ۸/۶ درصد در سال ۹۱ و ۱/۹- در سال ۹۲ گفت: تلاش می‌کنیم که از رکود خارج شویم و رشد اقتصادی مثبت ۳ درصد در سال ۹۳ نشان می‌دهد که در این مسیر حرکت می‌کنیم. در این مدت بعضی کشور‌ها که صادر کننده نفت بودند٬ با تورم سه رقمی و کاهش شدید ارزش پول ملی مواجه شدند٬ ما هم با مشکلات فراوانی به خاطر کاهش قیمت نفت روبرو خواهیم بود.

روحانی اضافه کرد: قیمت نفت ۱۱۰دلاری در دولت گذشته، امروز به زیر ۵۰ دلار رسیده‌ که این روند نزولی بر روی صادرات غیرنفتی، پتروشیمی و قیمت گاز نیز تاثیر می‌گذارد. ضمن اینکه بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا در ماه‌های اخیر با نوسان‌های عمده به لحاظ اقتصادی مواجه شدند و با توجه به اینکه امروز دنیا به هم متصل است٬ مشکلی که در یک منطقه ایجاد می‌شود، در تمام جهان تاثیرگذار خواهد بود. با این وجود، مسیر اقتصادی ما مسیر قابل قبولی است و در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و... پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم.

عملکرد حوزه پتروشیمی٬ انرژی و نفت و گاز

رئیس جمهور یادآور شد: در بخش انرژی و در حوزه تولید گاز با تولید ۱۲۰ میلیون متر مکعب، پیشرفت قابل قبولی داشتیم و تولید نفت‌مان نیز از ۲.۷ به ۲.۹ افزایش یافته و در پتروشیمی نیز با رشد ۹.۶ درصد موفق به تولید ۴۴.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی شدیم که این تحول بسیار مثبتی در این حوزه بود. همچنین در زمینه معادن نیز با رشد قابل قبولی روبرو بودیم و پهنه‌های معدنی وسیعی آزاد گردید و از شرکت‌های مختلف برای حضور در کشور جهت اکتشاف دعوت به عمل آمد که در نتیجه تحول بسیار مثبتی در آینده در انتظار این بخش خواهد بود.

مشکل کم‌آبی و تلاش دولت برای حل بحران

روحانی با اشاره به بحران کم‌آبی تصریح کرد: به هر حال ما در سال‌های گذشته با خشکسالی مستمری دست و پنجه نرم کردیم و امسال نیز این خشکسالی ادامه یافته و به‌ویژه در بعضی از استان‌ها نزول رحمت الهی از سال گذشته نیز کمتر بوده و ما با مشکلات بسیاری حتی درخصوص تامین آب آشامیدنی مردم روبرو شدیم که خوشبختانه در حال عبور از این مشکلات بنابر برنامه‌ریزی‌های دقیق هستیم. با این همه، منابع آبی ما بسیار اندک است و بدون برنامه‌ریزی امکان عبور از این مشکل وجود ندارد. کمااینکه دولت برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی در زمینه تحصیل منابع آبی انجام داده و بی‌شک این سرمایه‌گذاری که در دو سال گذشته برنامه‌ریزی شد در دولت‌های گذشته اتفاق نیفتاده‌است.

تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد دلار برای حل مشکل آب

وی افزود: دولت حدود ۱۰ میلیارد دلار برای آب برنامه‌ریزی کرد تا بتوانیم سالانه حدود ۲ میلیارد دلار مصرف کنیم و امیدواریم به ارقام خوبی چه به لحاظ منابع آبی و چه به لحاظ استفاده از سد‌ها و نیز چه از نظر استفاده از آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود و نیز در زمینه شیرین‌کردن آب دست بیابیم و کشور را از این بحران خارج کنیم

رئیس جمهور یادآور شد: یکی از راه‌های مهمی که درخصوص مقابله با بحران آب دنبال کردیم، آبیاری تحت فشار است که در ۲ سال گذشته برای تحقق این مهم گام‌های بسیار مثبتی برداشته شده‌ است؛ از جمله کانال‌کشی‌ها، ‌زه‌کشی‌ها و بهره‌وری از آب‌ها در زمین‌های کشاورزی نیز گام‌های بسیار مثبتی برداشته‌ شده و با پیشرفت ۱۷۱ درصدی روبرو بوده است.

روحانی خاطر نشان کرد: تنها در ۲ استان خوزستان و ایلام بنا بر طرحی که مدنظرمان بود، در سال گذشته ۴۴ هزار هکتار از زمین‌های این مناطق را تحت پوشش برنامه‌ریزی کشاورزی مدرن قرار دادیم و ان‌شاءلله تا پایان سال ۸۲ هزار استان را در این منطقه تحت برنامه کشاورزی مدرن طرح شده در دولت قرار خواهیم داد.

عملکرد دولت در حوزه‌های خدمات درمانی، بیمه و بهداشت

رییس جمهور در ادامه تصریح کرد: ما برای خدمات درمانی، بیمه و حوزه بهداشت و درمان قدم‌هایی بسیار مهمی در دو سال گذشته برداشته‌ایم و پزشکان و متخصصان را به اقصی نقاط فرستاده‌ایم و امروز این عزیزان در همه بخش‌ها حضور دارند.

وی همچنین ادامه داد: تجهیزات بیمارستانی کشور در حال نوسازی است، مخارج مردم در حوزه بهداشت و درمان کاهش یافته است و ما طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد.

توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی

روحانی با تاکید بر توفیق دولت در عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: آرامش و ثبات و تعامل مثبت با جهان و همچنین بازسازی چهره مثبت ایران در افکار عمومی از جمله دستاوردهای دولت در سیاست خارجی بوده و همانطور که مشاهده می‌کنید نام ایران در دو سه ماه اخیر در رسانه‌ها به شکل زیادی آورده می‌شود و به‌شکل مثبت از آن یاد می‌شود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مقطع اخیر جزء مقاطع استثنایی در عرصه سیاست خارجی بوده٬ افزود: اکنون نام ایران به عنوان یک کشور صلح‌ها و تعامل طلب در سراسر جهان طنین‌انداز است و تقریبا ایران‌هراسی شرایط وخیمی را می‌گذراند و به سوی مرگ همیشگی در حال حرکت است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمینه هسته‌ای پرونده‌ای پیچیده‌ای روی میز ایران و جهان قرار گرفته بود افزود: ملت ایران با حرکت خوب و منسجم توانست به نقطه مطلوب برسد.

استفاده از خرد جمعی در برنامه‌ریزی‌های دولت

رییس دولت یازدهم در تشریح دلایل موفقیت دولت در محورهای یاد شده٬ تصریح کرد: یکی از عوامل موفقیت ما این بود که دولت تصمیم عجولانه و یک‌شبه نگرفت و در پیشبرد اقدامات خود از نظرات کار‌شناسی و خرد جمعی استفاده کرد و موفقیت پیش رو بخاطر وحدت ملی و مشارکت مردمی بوده است٬ چرا که موضوع هسته‌ای مساله‌ای حزبی، جناحی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در حال حرکت به نهایی شدن موفقیت هسته‌ای هستیم٬ افزود: در ماه‌های پیش رو اثر توافق و برداشته شدن تحریم‌ها ملموس‌تر می‌شود و با برداشتن قدم‌های نهایی و رفع کامل تحریم‌ها ما شاهد آثار مثبت این اقدام در کشور خواهیم بود.

روحانی تاکید کرد: آنچه ما بدست آوردیم اعتماد بیشتر مردم و امید مردم است و در سایه این امید و اعتماد به همه اهداف خواهیم رسید. ما در دو سال گذشته تلاشمان را برای برقراری ثبات و آرامش انجام داده‌ایم و آنچه انجام شده مقدماتی برای تحقق اهداف ما در عرصه‌های مختلف به‌ویژه عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و مسایل اجتماعی بوده است و نگاه ما در آینده به رشد و پیشرفت معطوف خواهد بود.

آرامش و ثبات و تعامل مثبت با جهان و همچنین بازسازی چهره مثبت ایران در افکار عمومی از جمله دستاوردهای دولت در سیاست خارجی بوده و همانطور که مشاهده می‌کنید نام ایران در دو سه ماه اخیر در رسانه‌ها به شکل زیادی آورده می‌شود و به‌شکل مثبت از آن یاد می‌شود. مقطع اخیر جزء مقاطع استثنایی در عرصه سیاست خارجی بوده و اکنون نام ایران به عنوان یک کشور صلح‌ها و تعامل طلب در سراسر جهان طنین‌انداز است و تقریبا ایران‌هراسی شرایط وخیمی را می‌گذراند و به سوی مرگ همیشگی در حال حرکت است.

تلاش برای برگزاری انتخابات شکوهمند

وی با ابراز امیدواری برای برگزاری انتخابات خوب در اسفندماه امسال تصریح کرد: امیدواریم در انتخاب پیش روی مجلس شورای اسلام با مشارکت خوب و شکوهمند مردم به صورت رقابتی‌تر از گذشته احساس سلامت انتخابات را بالا ببریم و ما در این راه دعوایی با هیچ نهادی نداریم و امیدواریم همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم انتخابات شکوهمندی برگزاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه رییس جمهور اجرای قانون است افزود: من به عنوان رییس جمهور به وظایف خود عمل خواهم کرد و در این راه ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی نیز خوشحال نشوند٬ اما ما مجری قانونی خواهیم بود و وقتی همدل و همزبان باشیم آثار مثبت آن را خواهیم دید.

حضور برخی دستگاه‌ها در کار اقتصادی و ایجاد انحصار و رانت

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره فرار مالیاتی برخی افراد و راهکار دولت در سال سوم برای مهار این وضعیت گفت: در ابتدا نودمین سال فعالیت روزنامه اطلاعات را به کارکنان موسسه و دوست عزیزم آقای دعایی تبریک می‌گویم.

روحانی ادامه داد: اقتصاد ما با مشکل نفتی بودن و رانتی بودن و انحصار و حضور پررنگ برخی دستگاه‌ها که کار اقتصادی در شان آنها نیست مواجه است عدم اجرای درست سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که قرار بود کار‌ها به بخش خصوصی سپرده شود٬ نیز مزید بر علت شده است. دولت یازدهم تلاش کرده که واگذاری صحیح به بخش دولتی صورت بگیرد و تلاش شود اطلاعات در اختیار همه قرار بگیرد و فعالیت‌ها روی سایت‌ها در اختیار مردم باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در معرض افکار عمومی قرار می‌دهیم و قانون را برای همه یکسان اجرا می‌کنیم٬ گفت: نمی‌دانم چرا حق اینقدر تلخ است و وقتی بحث اجرای قانون می‌شود برخی ناراحت و عصبانی می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه همه باید تسلیم قانون باشیم٬ گفت: دولت قدم‌های خوبی برای اجرای عدالت و حذف رانت‌ها برداشته است. هرچند به موفقیت کامل نرسیده است و ما به کمک رسانه‌ها که ابزار مناسب برای تحقق این هدف هستند٬ به کار ادامه می‌دهیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید براینکه رسانه‌ها باید از امنیت واحد برخوردار باشند٬ گفت: در حال حاضر یک رسانه هرچه که بگوید و هر تهمتی که بزند هیچ مشکلی برای او پیش نمی‌آید٬ اما یک رسانه دیگر با یک خطای کوچک موجب حساسیت همه دستگاه‌ها می‌شوند.

روحانی با اشاره به عملکرد دولت در بخش سلامت گفت: تلاش کردیم مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها با مشکل کمتری روبرو باشند٬ اما هدف اصلی دولت ایجاد عدالت است.

اقتصاد ما با مشکل نفتی بودن و رانتی بودن و انحصار و حضور پررنگ برخی دستگاه‌ها که کار اقتصادی در شان آنها نیست مواجه است عدم اجرای درست سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که قرار بود کار‌ها به بخش خصوصی سپرده شود٬ نیز مزید بر علت شده است. دولت یازدهم تلاش کرده که واگذاری صحیح به بخش دولتی صورت بگیرد و تلاش شود اطلاعات در اختیار همه قرار بگیرد و فعالیت‌ها روی سایت‌ها در اختیار مردم باشد.

چگونگی تعادل میان اقتصاد مقاومتی و گسترش مناسبات اقتصادی با جهان

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به سفر هیات تجاری کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا و درخواست آنان برای گسترش مناسبات اقتصادی ایران، دولت چگونه می‌خواهد میان اقتصاد مقاومتی و مبادلات اقتصادی با غرب تعادل ایجاد کند٬ گفت: در گذشته درآمد ارزی خوبی که بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار بود در اختیار داشتیم٬ اما نتیجه آن تعطیلی ۲هزار بنگاه اقتصادی، بیکاری گسترده و صفر شدن اشتغال خالص ما بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر تعداد بیکارانمان ثابت بماند٬ به‌معنای این است که نتوانستیم در بحث اشتغال کار چندانی انجام دهیم٬ ادامه داد: در آن زمان ایران بهشت مهندسان و کارگران خارجی بود و هر آنچه که آنها تولید می‌کردند را می‌خریدیم.

وی از رسانه‌ها، صاحب‌نظران، دانشگاهیان و متخصصان خواست سیاست‌های اقتصادی دولت را نظارت و به صراحت نقد کنند٬ افزود: تصمیم ما این است که پس از تحریم، برای حضور بنگاه خارجی در اقتصاد ایران شرایطی را فراهم کنیم که دو طرف در آن بتوانند سود کنند و نباید اینگونه باشد که ایران بازار ۸۰ میلیون در اختیار آنها قرار دهد و البته ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد.

روحانی با اشاره به دیدار خود با مقام‌های ارشد برخی از کشورهای اروپایی اظهار کرد: در آن جلسات به آن مقام‌ها اعلام کردم سیاست ما این است که آنها سرمایه و تکنولوژی خود را به داخل ایران آورده تا از این طریق بتوان بخشی از بازار داخل، منطقه و جهان را به دست آورد و دو طرف از آن استفاده کند.

وی از بیکاری به عنوان مهمترین معضل کشور یاد کرد و گفت: امیدوارم دولت در مسیری که انتخاب کرده بتواند به خوبی حرکت کند. اینکه از پول نفت کالاهای خارجی بخریم دست نیست٬ بلکه این پول در بخش سرمایه گذاری هزینه کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه در ۴ماهه اول برای اولین بار طی سال‌های گذشته تراز ما مثبت شده است٬ بیان کرد: اکنون صادرات ما بیش از واردات است. ما باید از طریق صادرات غیرنفتی نیاز داخلی را تامین و پول نفت را در بخش سرمایه‌گذاری به کار گیریم.

اعلام رقم دقیق پول‌های بلوکه‌شده

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس که چرا دولت رقم دقیق پول‌های بلوکه شده را اعلام نمی‌کند و در رسانه‌ها از ۲۲ میلیارد تا ۱۸۰ میلیارد مطرح شده، گفت: البته برخی از ارقامی که شما فرمودید٬ با واقعیت فاصله دارد اما اینکه ارقام مختلفی بیان شده، درست است و مسئله اینجاست که نحوه محاسبه اعداد متفاوت بوده‌است.

وی افزود: زمانی منظور از عددی که اعلام شده، کل ارزهایی است که در خارج از کشور داریم. زمانی دیگر منظور ما مبالغی است که در خارج از کشور وجود دارد و به صندوق توسعه ملی مربوط است که طبیعتا عدد متفاوتی محاسبه می‌گردد، زمان دیگر از عددی صحبت می‌کنیم که مربوط به ذخایر بانک مرکزی است که طبیعتاً بخشی از آن مبلغ اولیه کسر می‌شود، اما وقتی صحبت از بخشی از این مبلغ که متعلق به دولت است به میان می‌آید، دیگر با مبلغ بزرگی روبرو نیستیم که مقام‌های اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی عدد دقیق این مبلغ را اعلام کرده‌اند و این مبلغ ذخایر ریالی ما است که در تحرکات اقتصادی خارجی ما تاثیرگذار بوده و پشتوانه مهمی برای تمام اقدامات اقتصادی دولت است و بخشی از آن نیز مربوط به صندوق توسعه ملی است که منجر به فعال شدن این صندوق می‌گردد.

وی ادامه داد: البته در بعضی از این ارقام اغراق و مبالغه وجود دارد٬ اما اینکه چند عدد گفته می‌شود، وابسته به این است که کل این مبلغ را در نظر بگیریم یا این‌که ذخایر بانک مرکزی یا پولی که مربوط به صندوق توسعه است را از رقم کلی کسر کنیم.

میزان امیدواری در نسل جوان پس از توافق هسته‌ای

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در مورد میزان امیدواری در نسل جوان پس از توافق هسته‌ای و فراهم‌شدن بازگشت جوانان متخصص کشوری ایران پرسیده شد٬ افزود: تکیه‌گاه هسته‌ای ما نسل جوان و تحصیل کرده کشور است و یکی از بخش‌های دارای جاذبه برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران مسئله توسعه نیروی انسانی در ایران است که ایران پایه خوبی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: امروز پیش از بحث انرژی توسعه نیروی انسانی و نیروی فعال دارای اهمیت است و نسل جوان کاملا به کشور امیدوار است چه آنهایی که در داخل کشور هستند و چه آنهایی که در خارج به سر می‌برند.

روحانی با تاکید بر اینکه اطمینان را باید در مقام عمل در جوانان ایجاد کرد٬ افزود: عملکرد دو سال گذشته عملکردی امیدوار کننده برای مردم به ویژه نسل جوان بوده است و جوانان وقتی می‌بینند با تدبیر و مذاکره مسئله مهمی نظیر پرونده هسته‌ای و تحریم‌ها در آستانه حل شدن است، احساس می‌کنم می‌تواند در ایران حضور داشته و موثر نیز باشند.

وی با تاکید بر اینکه برای جذب جوانان شرکت‌های دانش‌بنیان در حال توسعه است٬ افزود: هر ماه تعدادی از متخصصان جوان به داخل کشور برمی‌گردند و روند مهاجرت در مرز‌ها در حال معکوس شدن است و در ماه‌های اخیر نیز عده زیادی از آمریکا و اروپا به داخل کشور بازگشتند.

روحانی تاکید کرد: امیدواری در کشور و در میان جوانان قبل از بحث حل پرونده هسته‌ای ایجاد شده و بعد از حل مسئله هسته‌ای زمینه برای ان بیش از گذشته فراهم شد.

هیچ کشور دیگری موافقتنامه برجام را به پارلمان خود نبرده است. تصویب این معاهده موجب خواهد شد که دولت ایران به انجام ملزم شود و رییس جمهور و وزیر خارجه آن را امضا کنند و به مجلس بفرستند تا در حالی که هیچ کدام از کشورهای غربی این کار را نکرده است٬ چرا می‌خواهیم فشاری به مردم بیاوریم که هیچ الزامی به آن نداریم.

توضیح دلیل عدم ارسال پرونده هسته‌ای به مجلس

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره ارسال پرونده هسته‌ای به مجلس شورای اسلامی گفت: براساس اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی باید توافقنامه و معاهده‌ای که رییس جمهور امضا می‌کند٬ برای تصریح به مجلس برود٬ اما آنچه که در مذاکرات صورت گرفته یک معاهده جدید نیست و بحث درباره معاهده‌ای است که بیش از این ایران پذیرفته بود و تمام مذاکرات هم از ابتدا بر این اساس بود که برنامه ایران صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز بودن آن به همه ثابت شده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه هیچ کشور دیگری این موافقتنامه را به پارلمان خود نبرده است٬ گفت: تصویب این معاهده موجب خواهد شد که دولت ایران به انجام ملزم شود و رییس جمهور و وزیر خارجه آن را امضا کنند و به مجلس بفرستند تا در حالی که هیچ کدام از کشورهای غربی این کار را نکرده است٬ چرا می‌خواهیم فشاری به مردم بیاوریم که هیچ الزامی به آن نداریم.

روحانی با اشاره به اینکه سبک برجام این بود که معاهده مورد نظر طرفین در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود و این اتفاق افتاد٬ گفت: این مسئله مثل بیانیه سعدآباد و توافق پاریس است که نیازی به تصویب آن در مجلس نیست. البته بعضی از نهادهای قانونی به طور طبیعی به این معاهده نظارت دارد٬ مثل شورای عالی امنیت ملی که به طور طبیعی به‌‌ همان اصول مورد نظر نظام احاطه دارد.

مسئله حصر و نگاه دولت برای حل آن

روحانی در پاسخ به سوال روزنامه مردمسالاری مبنی بر اینکه شما در آن زمان امید‌ها را زنده کردید و از رفع حصر‌ سخن گفتید٬ اما اقدام مشخصی در این امر انجام ندادید. اگر واقعا رفع حصر در توان دولت و شخص شما به عنوان رئیس شورای امنیت ملی نیست٬ به مردم بفرمایید یا اگر برنامه‌ای در این حوزه انجام داده‌اید آن را مشخصا و به طور صریح بیان کنید که روحانی پاسخ داد: تلاش دولت بر این بود که در کل جامعه همه احساس آرامش بیشتری کنند و اگر موضوعی در گذشته بوده بتوانیم طبق قانون به آن پایان دهیم.

وی ادامه داد: اینکه یک موضوع را به مسئله دائمی تبدیل کنیم٬ چه فایده‌ای دارد؟ اینکه یک شعاری را همواره تکرار کنیم نتیجه آن چیست؟ اقتدار یک نظام و دولت این است که مسائل خود را سریع نهایی کند؛ مثل بحث هسته‌ای که می‌شد آن را بیست سال دیگر ادامه داد. مقام معظم رهبری در جلسه هفته گذشته که خدمتشان رسیدیم گفتند که چه خوب شد پرونده هسته‌ای تمام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه صریح‌ترین اظهار نظر در زمان انتخابات در مورد بحث رفع حصر در دانشگاه شیراز بود. سالن این دانشگاه که پر از دانشجو بود. در آنجا اعلام کردم که برخی از مسائل هست که کار دولت به تنهایی نیست٬ اما دولت می‌تواند مقدمات آن را فراهم کند. ما تلاش خود را در حل معضلات سیاسی و اجتماعی در چارچوب مصالح و منافع ملی انجام دادیم٬ اما در زمانش می‌توان به خوبی آن را بیان کرد.

وی تاکید کرد: واجب نیست همه چیز را گفت٬ چراکه بیان مسائل در چنین شرایطی مانند چیدن میوه نارس است.

روحانی تصریح کرد: باید از گذشته درس بگیریم و اجازه ندهیم که انحراف و تخلف بار دیگر تکرار شود. از سوی دیگر باید صبر کرد مسائل در زمان خود به پیش رفته تا حل شود.

آینده روابط ایران و چین

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شینهوا در خصوص آینده روابط ایران و چین با توجه به دستیابی به توافق هسته‌ای اعلام کرد: خوشبختانه روابط ما روابط بسیار خوبی است و از ابتدای عمر دولت فرصت‌ها برای دیدار با مقام‌های آن کشور و به‌ویژه رییس جمهور چین در سفرهای مختلف از جمله سفر به کشور چین برای شرکت در اجلاس شانگهای ملاقات مفصلی داشتیم. همچنین در دیگر سفرها همچون سفر به بیشکک و نیز سفر به اوفا در روسیه نیز فرصت‌هایی برای دیدار پیش آمد و ملاقات‌های بسیار خوبی داشتیم و روند روابط دو کشور رو به پیشرفت است.

وی افزود: طرح‌های بسیار زیادی پیش‌روی ماست که چینی‌ها می‌تواند در آن مشارکت کنند؛ از جمله در بحث برجام که یکی از مسایلی که مطرح است این است که راکتور آب سنگین اراک پیشرفته‌تر بشود که این کار می‌تواند با حضور ایران، چین و یکی از کشور دیگر۱+۵ که به احتمال قریب‌به‌یقین کشور آمریکا خواهد بود، انجام خواهد شد. ضمن اینکه ما با رئیس‌جمهور چین 7 گروه کاری را برای توسعه روابط تشکیل دادیم و امیدوارم بتوانیم در آینده همه طرح‌هایی که مدنظرمان است را محقق کنیم. چین یکی از کشورهای بسیار مهم در آسیاست و ما مصم هستیم روابطمان را با چین، روسیه، هند و دیگر کشورهای منطقه ارتقا ببخشیم.

توضیح روحانی در مورد توافق هسته‌ای و احتمال کاهش توان دفاعی کشور

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد اینکه آیا برجام و توافق نهایی باعث کاهش توان دفاعی کشور می‌شود یا خیر؟ گفت: همانطور که در یکی از سخنرانی‌های اخیرم به آن اشاره کردم٬ ما باید به دنبال بازدارندگی باشیم و این بازدارندگی باید در برابر انواع تهدیدها باشد که یکی از این تهدیدها مسئله دفاعی است و مسائل حقوقی، سیاست خارجی، ‌ اقتصادی نیز وجود دارد. اقتصاد مقاومتی یعنی ما کاری کنیم که کشورمان غیر قابل تحریم باشد و این یعنی بازدارندگی.

رئیس جمهور کشور در ادامه افزود: در زمینه دفاعی در دو سال گذشته نسبت به دو ساله‌های قبل که در مجموع ده سال گذشته را تشکیل داده است٬ پیشرفت‌های دفاعی هم بیشتر بوده و هم بنیه دفاعی نیز قوی‌تر شده است.

رییس دولت یازدهم با تاکید براینکه در برجام در رابطه با موشک‌ها و محدودیت‌های موشکی مسئله‌ای عنوان نشده است٬ افزود: این محدودیت‌ها مربوط به قطعنامه ۲۲۳۱ است و همانطور که می‌دانید در قطعنامه‌های پیش از آن خرید و فروش و صادرات و واردات تسلیحات موشکی به طور کلی برای ایران ممنوع شده بود٬ اما در قطعنامه ۲۲۳۱ به جای کلمه تحریم محدودیت عنوان شده و این محدودیت نیز برای مسئله تسلیحاتی به صورت موقتی برای یک دوره پنج ساله و برای موشکی یک دوره هشت ساله است.

روحانی ادامه داد: در متن قطعنامه آمده است که ایران نباید موشک‌هایی را طراحی کند که به منظور پرتاب سلاح هسته‌ای ساخته شده باشد٬ اما ما هیچگاه به دنبال چنین چیزی نخواهیم بود اما فارغ از آن نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست و ما هیچ محدودیتی را برای بنیه دفاعی خود قبول نخواهیم کرد و نخواهیم پذیرفت کما اینکه ما در روزهای گذشته از فاتح ۳۱۳ رونمایی کرده‌ایم.

هرکس از نظر حقوقی آزاد است که شکایت مطرح کند. ما هم ابایی نداریم که کسی از مقام‌های دولتی شکایت کند. اگر کسی شکایت کرد ما به او پاسخ می‌دهیم٬ اما دولت نمی‌تواند در هر موضوعی پاسخ دهد تا فضا برای شکایت ایجاد نشود. دولت اگر در جایی با مشکلی روبرو بود یا به چاله‌ای رسید٬ به این مسائل اشاره کرده است. چنانچه به بدهی کلان دولتی یا پرداخت یارانه‌ها از محل درآمد نفتی یا مسکن مهر که بدون حساب و کتاب در کشور ساخته شد و پایه کشور را دو برابر کرده بود و تاثیر زیادی در تورم داشت٬ به این مسایل اشاره شده است.

توضیح در مورد شکایت‌های مطرح شده علیه دولت

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند درباره شکایت‌های مطرح شده علیه دولت یازدهم توسط مقام‌های دولت قبلی گفت: البته هرکس از نظر حقوقی آزاد است که شکایت مطرح کند. ما هم ابایی نداریم که کسی از مقام‌های دولتی شکایت کند. اگر کسی شکایت کرد ما به او پاسخ می‌دهیم٬ اما دولت نمی‌تواند در هر موضوعی پاسخ دهد تا فضا برای شکایت ایجاد نشود. دولت اگر در جایی با مشکلی روبرو بود یا به چاله‌ای رسید٬ به این مسائل اشاره کرده است. چنانچه به بدهی کلان دولتی یا پرداخت یارانه‌ها از محل درآمد نفتی یا مسکن مهر که بدون حساب و کتاب در کشور ساخته شد و پایه کشور را دو برابر کرده بود و تاثیر زیادی در تورم داشت٬ به این مسایل اشاره شده است.

روحانی با اشاره به اینکه مسکن مهر در جاهایی ساخته شده که امکانات اولیه برای آن فراهم نیست٬ ولی دولت خود را ملزم به تکمیل و ساخت آن می‌داند٬ گفت: با این حال ما نمی‌توانیم مانع کسی در طرح شکایت شویم و مرجع رسیدگی به شکایات قوه قضایی است.

ایران‌هراسی در حال مرگ همیشگی است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سیاست روز درباره اظهارات رئیس‌جمهور در مورد اینکه ایران‌هراسی در حال مرگ همیشگی است و سایه جنگ از سر ایران برداشته شده٬ اظهار داشت: اینکه کشوری بخواهد در شرایطی قرار بگیرد که تهدیدها به‌طور کامل منتفی شود٬ عملی نیست و اگر هیچ تهدیدی نبود٬ طبیعتا ما نه نیاز به نیروهای مسلح نه به وزارت دفاع و نه هواپیما، موشک و تانک و نه تاکید بر سیاست دفاعی بازدارندگی داشتیم. آنچه مسلم است تهدیدهای احتمالی همیشه وجود دارد و ما باید خودمان را برای این تهدیدات احتمالی آماده کنیم.

وی افزود: مسئله این است که سایه تهدید چیزی جدا از خود تهدید است. زمانی یک سایه سیاه و تیره بالای سر شما قرار می‌گیرد و شما حضور آن را احساس می‌کنید٬ اما در زمانی دیگر شما احساس می‌کنید ابری در دوردست قرار دارد و تنها احتمال دارد که به سمت شما حرکت کند. بنابراین مقصود از سایه تهدیدها، تهدیدهایی است که می‌توانست بهانه‌هایی از دید حقوق بین‌الملل باشد و بگویند ایران کشوری است که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند.

روحانی تصریح کرد: البته بیان این مسائل همواره بر اساس دروغ شکل گرفته اما به هر حال در شش قطعنامه پیشین شورای امینت سازمان ملل تحت فصل ۷ و ماده ۴۱ ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل معرفی کرده بود. امروز این تهدید برداشته شده و آنچه مورد تاکید قرار گرفته بر اساس تهدید صلح و امنیت بین‌الملل نیست٬ بلکه بر مبنای اجرای برجام و همکاری با سایر کشورهای جهان است. بنابراین یکی از آثار این توافق دور کردن سایه تهدید از کشور است٬ اما در عین حال به این مفهوم نیست که ما خودمان را برای روز مبادا آماده نکنیم.

رئیس جمهور یادآور شد: هم اکنون ما در دنیا رقبای فراوانی داریم و مهمتر از آن دشمنانی داریم و تهدیدهایی که علیه ما بوده با وجود آنکه کاهش پیدا کرده٬ کاملا منتفی نشده و به همین دلیل ما باید همیشه خودمان را در برابر تهدیدهای احتمالی آماده نگاه داریم و این مهم تنها در راستای‌‌ همان قدرت بازدارندگی است که یا منجر به از بین رفتن تهدید‌ها یا دور شدن آن از کشور می‌گردد. امیدواریم که هیچ تهدیدی ما را تحت فشار قرار ندهد و شرایط بسیار خوب و آرامی برای ایجاد تحولات و پیشرفت فراهم شود.

هرکس از نظر حقوقی آزاد است که شکایت مطرح کند. ما هم ابایی نداریم که کسی از مقام‌های دولتی شکایت کند. اگر کسی شکایت کرد ما به او پاسخ می‌دهیم٬ اما دولت نمی‌تواند در هر موضوعی پاسخ دهد تا فضا برای شکایت ایجاد نشود. دولت اگر در جایی با مشکلی روبرو بود یا به چاله‌ای رسید٬ به این مسائل اشاره کرده است. چنانچه به بدهی کلان دولتی یا پرداخت یارانه‌ها از محل درآمد نفتی یا مسکن مهر که بدون حساب و کتاب در کشور ساخته شد و پایه کشور را دو برابر کرده بود و تاثیر زیادی در تورم داشت٬ به این مسایل اشاره شده است.

قدرت اقتصادی و انسجام ملی احتمال نفوذ دشمن را کمتر می کند

رییس‌جمهور در پاسخ به خبرنگار واحد مرکزی خبر در مورد سوءاستفاده دشمنان و آمریکایی‌ها از فضای برجام و تلاش آنها برای نفوذ به ایران در سایه این مسئله افزود: اصل اینکه باید حواسمان را جمع کنیم تا راه نفوذ قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا را سد کنیم٬ درست است و بیانات رهبر معظم انقلاب در این‌باره یک رهنمود ملی است که همه باید به آن توجه کنیم.

روحانی ادامه داد: ما باید شرایطی را در کشور ایجاد کنیم بتوانیم جلوی این رخنه‌ها را بگیریم و در این میان هرچه قدرت اقتصادی، تکنولوژی، انسجام ملی و روابط دولت و ملت بیشتر و بهتر باشد٬ احتمال نفوذ دشمن کمتر خواهد شد.

رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه اعتماد دولت و ملت راه نفوذ بیگانگان را خواهد بست٬ اظهارکرد: اگر از نظر اقتصادی شرایط خوبی نداشته باشیم٬ یعنی جاده را برای نفوذ بیگانگان باز کرد و در این میان هرچه تعامل با دنیا و همسایگان تعاملی نزدیکتری باشد٬ احتمال رخنه‌ها کمتر خواهد شد.

روحانی افزود: ممکن است عده‌ای این تصور را بکند که در شرایط پس از تحریم راه برای نفوذ آنها افزایش خواهد یافت٬ اما ما در مقابل باید تلاش کنیم نفوذ ایران در منطقه بیشتر شود٬ البته این نفوذ به معنای دخالت نیست٬ بلکه در رشته‌های نظیر علم به‌ویژه در عرصه نانو و هوا فضا ارتقای سطح ایران در مجامع جهانی بسیار مهم است. هرچه روابط بین مردم و دولت صمیمانه‌تر باشد٬ این روابط صمیمانه سد راه رخنه دشمنان خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار یادشده درباره اینکه آیا دولت دستور کار مشخصی برای تحقق مسایل یاد شده دارد یا خیر٬ افزود: نه تنها دولت دستور کار ویژه در این زمینه دارد٬ بلکه از ابتدا بنا و برنامه خود را در مسایلی نظیر اقتصاد، اخلاق در جامعه، روابط قبلی میان مردم و افزایش سرمایه‌های اجتماعی برای تحقق این امر گذاشته است.

روند رو به‌رشد فعالیت احزاب در دولت یازدهم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا درباره فعالیت احزاب در دولت یازدهم گفت: همه مقام‌های ایران از طریق انتخابات در مسئولیت قرار می‌گیرند و اساس انتخاب رای مردم است٬ اما اگر قرار باشد افکار مردم را هدایت کنیم باید به تشکل‌های سیاسی اجازه فعالیت دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت از ابتدا فراجناحی عمل کرده است و اتهام‌زدن به این دولت سخت است گفت: دولت به هر دو جناح احترام می‌گذرد و همه اعضای دولت که دور یک میز هستند٬ گرایش سیاسی متفاوتی دارند.

روحانی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم در انتخاباتی که امسال برگزار می‌شود٬ فضایی بوجود بیاوریم که چهره‌های مختلف باشند٬ تاکید کرد: هر چه فضا را بیشتر فراهم کنیم٬ در ‌‌نهایت بهانه‌هایی که دیگران از انتخابات ایران می‌گیرند کاهش خواهد یافت.

همه مقام‌های ایران از طریق انتخابات در مسئولیت قرار می‌گیرند و اساس انتخاب رای مردم است٬ اما اگر قرار باشد افکار مردم را هدایت کنیم باید به تشکل‌های سیاسی اجازه فعالیت دهیم. دولت از ابتدا فراجناحی عمل کرده است و اتهام‌زدن به این دولت سخت است گفت: دولت به هر دو جناح احترام می‌گذرد و همه اعضای دولت که دور یک میز هستند٬ گرایش سیاسی متفاوتی دارند. باید تلاش کنیم در انتخاباتی که امسال برگزار می‌شود٬ فضایی بوجود بیاوریم که چهره‌های مختلف باشند٬ تاکید کرد: هر چه فضا را بیشتر فراهم کنیم٬ در ‌‌نهایت بهانه‌هایی که دیگران از انتخابات ایران می‌گیرند کاهش خواهد یافت.

همکاری ایران با جمهوری آذربایجان

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری جمهوری آذربایجان درباره اولویت همکاری ایران با جمهوری آذربایجان گفت: ما در دو سال گذشته روابط خود را با کشورهای حوزه دریای خزر افزایش دادیم و آذربایجان و روسیه و ترکمنستان از کشورهای نزدیک به ایران هستند و تقریبا کشورهای حوزه دریای خزر سفر کردم. ما باید روابط خود را به هم خیلی نزدیک‌تر کنیم و امروز اطمینانی که بین دو دولت وجود دارد٬ باید در حوزه محیط زیست و زمینه‌های دیگر به کار گرفته شود.

برنامه‌های دولت برای توانمندسازی بخش خصوصی

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری موج درباره برنامه‌های دولت برای توانمندسازی بخش خصوصی و استقبال از شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران٬ اظهارداشت: یکی از برنامه‌های که دولت از آغاز در دستور کار داشت واگذاری امور مردم به مردم و بخش خصوصی بود که حتی در بخش فرهنگی نیز دولت چنین اعتقادی داشت و تصمیم گرفتیم کار‌ها را به خود انجمن‌های فرهنگی واگذار کنیم که نمونه آن را در نمایشگاه امسال دیدیم که هرچه این شیوه گسترش بیابد٬ به نفع ماست، به ویژه در بخش اقتصاد.

وی افزود: در بحث اقتصاد همیشه بهترین‌ها، خصوصی‌ترین‌ها هستند و هرچقدر بخش خصوصی به حالت عمومی تبدیل شود٬ کار سخت‌تر شده و مسایل رانت و فساد اقتصادی پیش می‌آید و سطح رقابت کاهش می‌یابد. من در سفرهایی که به بسیاری از کشورهای منطقه داشتم همواره فعالان بخش خصوصی را نیز به همراه خود برده‌ام و در جلساتی که داشتیم با رییس جمهور و مقام‌ها و بخش خصوصی آن کشور‌ها مسائلشان را مطرح کردند. ضمن اینکه هم اکنون بسیاری از فعالان بخش خصوصی آن کشور‌ها نیز به ایران می‌آیند و روابط خوبی دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: در تمام سفرهای استانی حداقل یک جلسه با کارآفرینان دارم و اساس برنامه دولت تشویق بخش خصوصی برای حضور بیشتر و همچنین ترغیب کارآفرینان برای فعالیت‌های بیشتر بوده است.

رییس جمهور اضافه کرد: در دوران پس‌ازتحریم شرایط به مراتب آماده‌تر می‌شود. تا پیش از این وضعیت به گونه‌ای بود که گویا ایران زمینی محصور بود٬ اما در دوران پس‌ازتحریم سیم‌خاردار‌ها برداشته شده و زمین برای فعالیت آماده می‌شود. وقتی که سیستم بانکی با مشکل روبروست٬ طبیعتا بخش خصوصی برای فعالیت با مشکل روبرو می‌شود. هنگامی که کشتی‌ها امکان پهلو گرفتن در بنادر را ندارند٬ باید به کشور دیگری رفته و بعد اجناس با لنج به کشور بازگردانده شود که طبیعتا این اتفاق منجر به هدر رفتن زمان و صرف هزینه‌های مهم می‌گردد و حتی گاهی بعضی از اجناس در جابجایی‌ها فاسد می‌شود و از بین می‌رود.

روحانی تصریح کرد: با این حساب در شرایط کنونی ما از تمام کارآفرینان و بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا با حضور در عرصه‌های مختلف فعالیت خود را سامان بخشند. البته شاید این جمله با کمی اغراق همراه باشد٬ اما واقعیت این است که ما کارخودمان را انجام داده‌ایم و شرایط را آماده کردیم و حال نوبت با آنان است که به میدان بیایند و بی‌شک بهره آن نیز برای کشور و برای خودمان است.

امیدواریم پس از تحریم‌ها معضل اشتغال جوانان حل شود و در سایه حل این موضوع مسئله ازدواج مرتفع شده که اگر این دو حل شوند از اعتیاد هم کاسته خواهد شد.

در شرایط پس‌ازتحریم فضای بهتری برای جوانان ایجاد خواهد شد

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو جوان در مورد اینکه در طول فعالیت دولت یازدهم چه فعالیت‌هایی برای جوانان انجام پذیرفته است٬ افزود: نسل جوان یک سرمایه عظیم برای کشور محسوب می‌شود و هیچ‌گاه ما این همه دانشجو در کشور نداشتیم. حضور ۴ میلیون دانشجو امری قابل توجه در مقطع فعلی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد محیط علمی فضای بهتر و آزادانه‌تری فراهم شده در هنر و فناوری‌های نو شاهد فضای مطلوب‌تری برای جوانان هستیم و همچنین در مسئله سیاست با فعالیت بیشتر احزاب و توجه به خانه احزاب رضایتمندی بیشتری در میان جوانان بوجود آمده.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در شرایط پس‌ازتحریم فضای بهتری برای جوانان ایجاد خواهد شد٬ افزود: امیدواریم پس از تحریم‌ها معضل اشتغال جوانان حل شود و در سایه حل این موضوع مسئله ازدواج مرتفع شده که اگر این دو حل شوند از اعتیاد هم کاسته خواهد شد.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها دارای نقش مهمی در ارتباط بین مردم و مسئولان هستند و ما تلاش می‌کنیم با حمایت از رسانه‌ها زمینه و فضای مساعد را برای پیشرفت در ابعاد مختلف فراهم سازیم.

کد خبر : ۳۰۱۰۵۰