خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد در اینستاگرام بررسی کرد:

فیلی باستر دموکرات‌های کنگره برای جلوگیری از ردّ توافق هسته‌ای

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در صفحه اینستااگرام خود نوشت موافقان هسته‌ای در مجلس آمریکا برای سد کردن مخالفان این توافق از «فیلی باستر» استفاده می‌کنند.

به گزارش ایلنا٬ حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در صفحه اینستاگرام خود نوشت که موافقان هسته‌ای در مجلس آمریکا در صورتی که به حد نصاب نرسند برای سد کردن مخالفان این توافق از «فیلی باستر» استفاده می‌کنند.

مطلب عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای به شرح زیر است:

هری رید رییس دموکرات‌های سنا در روزهای اخیر ضمن ایراد صحبت‌های خوش بینانه‌ای نسبت به حصول رای کافی موافقان برای جلوگیری از تصویب مصوبه مخالفت با توافق هسته‌ای، اعلام کرد که سناتورهای دموکرات برای جلوگیری از ردّ توافق هسته‌ای از «فیلی باستر» (Filibuster) نیز استفاده خواهند کرد.

اما فیلی‌باستر چیست و چگونه در چنین شرایطی می‌تواند کارآیی داشته و مفید باشد؟

فیلی‌باستر در نظام اجرایی قانونگذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفان اقلیت اطلاق می‌شود که با اتخاذ روش‌های متفاوتی مانع از این می‌شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم‌گیری بر روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم‌گیری نهایی را مسدود می‌کنند.

این اقدام که‌‌ همان آبستراکسیون تلقی می‌‌شود٬ به‌طور سنتی از طریق روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

١- طولانی کردن سخنرانی‌های نمایندگان فیلی‌باستر کننده به‌صورتی که زمان انجام رای‌گیری نهایی فرا نرسد

٢-طرح پیشنهادها، اصلاحات و متمم‌های متعدد به پیش نویس مورد بحث

٣-طرح کردن پیش نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن

۴-به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم گیری

اعضای فیلی‌باستر کننده از طریق این روش‌ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم‌گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می‌شوند.

در سال‌های اخیر جمهوری خواهان خود با استفاده از این روش‌ها مانع تصمیم گیری مجلس در مورد انتصاب بسیاری از کاندیدا‌ها برای پست‌های حساس پیشنهادی دولت اوباما بوده‌اند.

یکی از مهم‌ترین فیلی باسترهای سال‌های اخیر در مجلس سنا به جلسه ششم ماه مارس ۲۰۱۳ مربوط می‌شود که طی آن یک سناتور جمهوری خواه طی یک سخنرانی حدود ۱۳ ساعته و باطرح سوال از دولت اوباما مانع رأی‌گیری درخصوص تأیید انتصاب پیشنهادی دولت جهت ریاست سازمان سیا شد.

اما در خصوص توافق هسته‌ای، اگر دموکرات‌ها بتوانند حمایت ۴۱ سناتور موافق با تفاهم هسته‌ای را جلب کنند، دیگر اصولا امکان جلوگیری از مخالفت با تفاهم هسته‌ای از میان خواهد رفت. ولی موافقان با بدست آوردن حتی ۳۴ رای نیز پشتوانه کافی برای اثر گذاری وتوی رئیس جمهور را تضمین خواهند کرد.

با اعلام حمایت‌های جدید سناتورهای دموکرات، که رقم حامیان تفاهم هسته‌ای را به ۳۰ رای موافق رسانده است، وضع سیاسی اوباما به شهادت مخالفان جمهوری خواه تثبیت یافته است و در این شرایط مساعد است که موافقان معتقدند که در صورتی که حتی نتوانند چهل و یک رای بدست آورند، می‌توانند برای جلوگیری از ردّ تفاهم هسته‌ای به فیلی‌باستر متوسل شوند.

کد خبر : ۳۰۱۱۴۲