خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر دفاع:

وزارت دفاع با تمام محدودیت‌ها قادر به تامین تجهیزات مورد نیاز خود است

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به دقت تحولات منطقه و اقدامات خباثت آمیز آمریکا و متحدین او را زیر نظر گرفته اند گفت: کمک به تحقق امنیت و ثبات در منطقه یکی از اصول مهم سیاست امنیتی ایران است.

به گزارش ایلنا٬ امیر حاتمی جانشین وزارت دفاع در جمع وابستگان نظامی مقیم تهران به مناسبت بزرگداشت روز صنعت دفاعی و هفته دولت با خیرمقدم به مهمانان این برنامه گفت: هفته دولت از آن رو گرامی داشته می‌شود که در 34 سال پیش و در چنین ایامی رییس جمهور و نخست وزیر دولت تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران با عملیات تروریستی گروهک منافقین که اینک رهبران و اعضای آن، آزادانه در اروپا و آمریکا به سر می برند، به شهادت رسیدند.

وی در خصوص نامگذاری روز صنعت دفاعی نیز اظهار داشت: این روز بدان مناسبت روز صنعت دفاعی نامگذاری شده است که در چنین ایامی قانون تشکیل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

حاتمی با بیان اینکه وزارت دفاع در چارچوب قانون اساسی و سیاست‌های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران و تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا وظیفه تولید قدرت ملی از طریق طراحی، تولید و تامین نیازمندی‌های سخت‌افزاری و فناورانه نیروهای مسلح و همچنین تولید قدرت نرم دفاعی را بر عهده دارد٬ گفت: صنایع دفاعی ایران به عنوان یک بخش مهم از زیرساخت قدرت ملی جمهوری اسلامی بر اساس نوع و جنس تهدیدهای علیه حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع و امنیت ملی و در جهت تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه طراحی و سازماندهی شده است، لیکن سمت و سوی آن دفاعی است و نه تهاجمی.

وی تصریح کرد: وزارت دفاع ایران مفتخر است با وجود تمامی محدودیت ها و محرومیت‌هایی که از سوی دشمنان ملت ایران در یک دوره طولانی تحمیل شد، امروز قادر است تمام تجهیزات مورد نیاز دفاع بومی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را در همه حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی، فضایی و سایبری با ابتکار و خلاقیت، طراحی، تولید و تامین کند.

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه این توانایی ها و همکاری و مشارکت با کلیه کشورهای منطقه و جهان، ما را قادر می‌سازد که یکی از اهداف مهم نیروهای مسلح در محیط پیرامونی مبنی برکاهش تنش، تهدیدزدایی و مدیریت بحران ها را محقق سازیم اظهار داشت: در این فرایند حضور شما وابستگان نظامی و دفاعی محترم در تهران می تواند به ایجاد بسترهای لازم جهت توسعه روابط دفاعی و نظامی در چارچوب منافع متقابل کمک نماید. این مهم از طریق شناخت فرصت ها و تهدیدات مشترک و همچنین ظرفیت های قابل تبادل در عرصه همکاری های دفاعی امکان پذیر است.

وی روند مسائل سیاسی و امنیتی منطقه و جهان را نشان‌دهنده ایجاد تحولات قابل ملاحظه ای در ماهیت امنیت جهانی دانست و گفت: تروریسم و افراط گرایی، جنگ های نیابتی و مداخله گری سیاسی، توسعه سلاح های کشتار جمعی از ویژگی های شرایط و تهدیدات جدید محیط امنیتی منطقه و بین الملل محسوب می گردد.

 

«هریک از ویژگی هایی که برای شرایط جدید امنیتی منطقه و جهان مطرح شد می تواند در زمره مصادیق تهدیدهای مشترک ما و شما باشد. فلذا، ضروری است از طریق تبادل نظر و رایزنی های مشترک نسبت به مقابله با اضلاع مختلف تهدید اقدام گردد».

حاتمی ادامه داد: شرایط و ویژگی های جغرافیایی و قابلیت های اقتصادی منطقه ما به گونه ای است که موجبات دخالت قدرت های خارجی در برخی کشورهای منطقه را فراهم آورده و این امر منطقه را با موجی از تهدیدهای فزاینده امنیتی و ژئوپلیتیکی روبرو ساخته است.

وی اظهار داشت: داعش و سایر جریان‌های تکفیری-صهیونیستی که با حمایت مالی، لجستیکی آمریکا و متحدین منطقه ایی آن شکل گرفته، با اقدامات جنایت بار و ضد بشری خود به تهدیدی جدی از عراق، سوریه و یمن گرفته تا شمال و غرب آفریقا و از افغانستان تا منطقه آسیایی مرکزی و شرق دور تبدیل شده است.

معاون وزیر دفاع گفت:‌ بر اساس اطلاعاتی که از سوی مقامات «سیا» منتشر شده، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اوایل سال 2012 از پدیده داعش کاملاً مطلع بود اما به جای آنکه آن را تهدیدی علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی برخی کشورهای منطقه قلمداد کند از آنان به عنوان یک ابزار برای اهداف امنیتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی استفاده کرد، لذا، اظهارات غیر مسولانه و سخیف فرمانده نیروی زمینی آمریکا مبنی بر اجتناب ناپذیر بودن تجزیه عراق که با همراهی متحدان منطقه ای آنها و ایجاد منطقه پرواز ممنوع در غرب سوریه بیان شده ناشی از بستر سازی های اطلاعاتی و امنیتی دولت آمریکا ظرف سال های اخیراست.

حاتمی با بیان اینکه بدیهی است دولت جمهوری اسلامی در چنین وضعیتی ساختار صنایع دفاعی خود را در پاسخگویی به نیازهای امنیتی و در جهت تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه طراحی و سازماندهی نماید تاکید کرد: ما در طول سال های گذشته نشان داده ایم که از اراده و انگیزه واقعی برای اعتماد سازی و افزایش همکاری از طریق سازوکارهای دیپلماتیک از جمله دیپلماسی دفاعی برخوردار می باشیم و این امر به خوبی درفرایند اجرای دیپلماسی هسته ای و توافقات اخیر وین به اثبات رسیده است.

وی در ادامه گفت: اکنون که توافق نامه وین فضای جدیدی را در گفتمان های سیاسی، دفاعی و امنیتی در جهان ایجاد کرده بایستی با خلق فرصت های جدید بکوشیم روزنه های تنفس امنیتی را در فرایند مدیریت بحران ها در این منطقه حساس از جهان بیش از گذشته ایجاد نماییم و این مهم از طریق توسعه همکاری های دفاعی و امنیتی مبتنی بر منافع متقابل، تحکیم صلح، ثبات و امنیت در منطقه امکان پذیر است.

حاتمی گفت: کمک به تحقق امنیت و ثبات در منطقه یکی از اصول مهم سیاست امنیتی دولت جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و بر این اساس معتقدیم امنیت فراگیر نیاز کلیه کشورهای منطقه است و این امر که امنیت در محدوده ای برقرار شود تا قدرت های مداخله گر در سایه آن بتوانند به سرمایه گذاری و استحصال منابع معدنی اقدام نمایند پذیرفته شدنی نیست. امنیت برای تمامی کشورهای منطقه باید تضمین کننده سرمایه گذاری های اقتصادی باشد.

حاتمی در پایان خاطرنشان کرد: پیام روز صنعت دفاعی برای کشورهای همسایه و نیز کشورهای دوست و مستقل جهان، صلح، دوستی، ثبات و احترام به منافع یکدیگر و برای دشمنان، نمایش قدرت بازدارندگی و اراده محکم مقابله با هر گونه تهدید و زیاده خواهی است.

کد خبر : ۳۰۱۲۳۴