خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در پاسخ به ایلنا:

قوه قضاییه تنها پاسخگوی استعلام‌های شورای نگهبان است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: احراز صلاحیت نامزدها برعهده قوه قضاییه نیست و این قوه تنها پاسخگوی استعلام‌هایی است که از آن می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی  قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ درباره نحوه تایید صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان با توجه به اظهار نظرهای اخیر دولت مبنی بر «تاکید بر اصل برائت» و واکنش رئیس  قوه قضاییه و تاکید ایشان بر لزوم احراز صلاحیت نامزدها توسط قوه قضاییه به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که پاسخ استعلام شورای نگهبان را می‌دهد٬ اظهار داشت: رئیس جمهور به هیچ عنوان چنین مسئله‌ای را مطرح نکرده و آنچه توسط رئیس دستگاه قضا نیز مورد تاکید قرار گرفت٬ ناظر بر صحبت‌های افراد دیگری بود که در این خصوص اظهار نظر کرده بودند.

وی افزود: قوه قضاییه یکی از مراجعی است که مورد استعلام قرار می‌گیرد و بنابر قانون باید جواب استعلام‌هایی که از سوی شورای نگهبان درخواست می‌شود را بدهد.

سخنگوی  قوه قضاییه اضافه کرد: شورای نگهبان در انتخابات نقش نظارتی دارد و مسئله اینجاست که اولا جناب آقای روحانی رئیس جمهور چنین مسئله‌ای را اعلام نکردند بلکه ایشان گفتند باید براساس قانون عمل کنیم که این حرف کاملا درست است. از سوی دیگر  قوه قضاییه نیز در خصوص صلاحیت کاندیدها نظر خود را مطرح نمی‌کند٬ بلکه تنها پاسخ استعلام‌ها و سوابقی که از این قوه درخواست می‌شود را می‌دهد و تفاوتی ندارد که این مرجع استعلام کننده٬ هیات اجرایی یا دولت یا شورای نگهبان یا هر نهاد مسئول دیگری باشد.  قوه قضاییه هیچ‌گاه نمی‌گوید که فلان کاندیدا صالح است یا خیر؟

محسنی‌ اژه‌ای خاطر نشان کرد: به بیان دیگر احراز صلاحیت نامزدها برعهده قوه قضاییه نیست و این قوه تنها پاسخگوی استعلام‌هایی است که از آن می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: البته آنچنان که در قانون تصریح شده صلاحیت نامزدها باید احراز شود و طبیعتا کسی هم نمی‌تواند منکر این موضوع باشد٬ اما اینکه احراز این صلاحیت‌ها توسط  قوه قضاییه انجام می‌شود٬ صحیح نیست و بی‌شک رئیس جمهور هم منکر لزوم احراز صلاحیت کاندیداها نشده‌اند٬ چراکه اگر کسی منکر چنین قضیه‌ای بشود در واقع منکر بدیهیات قانون شده‌است.

 

 

 

کد خبر : ۳۰۱۳۳۳