خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله مصباح یزدی:

برخی می‌خواهند با ادبیات توسعه‌یافتگی ژست تبلیغاتی بگیرند

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی گفت: در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و حتی انتخاباتی لازم است مطابق دستوارت دین رفتار کنیم و نباید وابستگی به دین را موجب عقب ماندگی بدانیم.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در دیدار دانشجویان بسیجی استان مازندران در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می کنند با وابستگی به غرب مشکلات جامعه حل می شود، در حالی که قضیه برعکس است و نباید برای عبور از سختی‌ها و تحریم‌ها با دشمن سازش کرد، گفت: مشکلات جامعه را باید در وابستگی به فرهنگ غرب جستجو کرد، همانطور که خدا سعادت انسان‌ها را در اجرای قوانین و دستوارت دینی می‌داند، ولی بشر سعادت و شقاوت را، در توسعه یافتن و توسعه نیافتن و وابستگی به فرهنگ بی بند و باری متداول در غرب گمان می‌کند.

وی با اشاره به این که امروز خیلی‌ها برای پیروز شدن خود در انتخابات توسعه‌یافتگی را شعار انتخاباتی قرار می دهند و کمتر از شعارهای ارزشی و دینی استفاده می کنند، یادآور شد: در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و حتی انتخاباتی لازم است مطابق دستوارت دین رفتار کنیم و نباید وابستگی به دین را موجب عقب ماندگی بدانیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر این که واژه توسعه‌یافتگی ادبیاتی است که معمولا خیلی از افراد در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود برای پیروزی، از آن استفاده می کنند، افزود: با این نوع ادبیات می‌خواهند در حقیقت ژست تبلیغاتی بگیرند و بگویند که اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم لازم است فکر، اندیشه، اقتصاد و حتی فرهنگ ما وابسته به فرهنگ غرب و استعمار باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گفتن این نوع مفاهیم و ادبیات چیز جدید و غریبی در جامعه ایرانی و اسلامی نیست؛ بلکه چندین سال است که در انتخابات از آن بهره گرفته می شود و زمانی که اعتراض می‌شود، می‌گویند ما چه حرفی زدیم که شما مخالفت می کنید؟

وی با اعلام این‌که گفتمان ادبیاتی انسان، تفاوت‌های اساسی و بنیادین با دین دارد، اظهار کرد: با رجوع به آیات قرآن کریم متوجه می شویم که نگاه اسلام و فرهنگ قرآنی غیر از ادبیاتی است که عموما در جامعه از آن استفاده می شود و فرهنگ در قرآن از اصولی مانند نور و ولایت تشکیل شده و دستور داده شده در همه مراحل زندگی حتی در انتخابات از این واژهای ارزشی و دینی استفاده کنیم واز هر نوع فرهنگ طاغوتی و غربی و استعماری دوری کنیم پس بهتر است بگویم گفتمان ادبیاتی انسان، تفاوت های اساسی و بنیادین با دین دارد.

مصباح یزدی همچنین افزود: اگر کسی فرهنگ خدا را قبول کرد، باید بداند فکر، اندیشه، سخن و حتی رفتار او باید قرآنی باشد و اگر اینگونه شد که انسان قرآنی فکر کند و بعد هم ارزشی عمل نماید، سعادت او هم حتمی خواهد بود.

وی در پایان نیز با بیان این‌که انسان باید کم حرف بزند و کمتر ادعا کند، بلکه بیشتر عمل کند و پای اعتقادات خود بایستد، عنوان کرد: هر کسی دین اسلام را پذیرفت، باید بداند این قبول کردن هزینه هم دارد و هزینه کردن آن جانی و مالی است و باید برای این اعتقاد جان خود را فدا کرد.

کد خبر : ۳۰۱۵۳۳