خبرگزاری کار ایران

در دیدار با رییس جمهور تونس مطرح شد:

دعوت ظریف از رئیس جمهور تونس برای سفر به تهران

وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه با رییس جمهور تونس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در این دیدار با اشاره به سابقه طولانی فرهنگ مقاومت در تونس و پیشگامی این کشور در راهکار دمکراسی، درایت و حکمت رهبران و شخصیت‌های سیاسی را موجب شکل‌گیری ثبات دانست.

وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی و برخی از کشورها موضوع هسته‌ای ایران را به عنوان بهانه‌ای واهی برای برهم زدن ثبات و آرامش در منطقه و سرپوش نهادن بر ایجاد ناامنی و سرکوب فلسطینیان قرار داده بودند؛ اما تجربه این مذاکرات نشان داد که با یک ملت مستقل و عزتمند تنها باید با زبان تکریم صحبت کرد و زبان تحریم و تهدید نتیجه‌ای ندارد.

وزیر خارجه کشورمان ضمن تشریح گفت‌وگوهای روز گذشته خود با مقامات عالی‌رتبه تونس، ابراز امیدواری کرد که تفاهمات و رایزنی‌های صورت گرفته منجر به تقویت مناسبات و گسترش هرچه بیشتر همکاری‌های فیمابین گردد.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: برای حل مشکلات موجود در عراق، سوریه، لیبی، یمن، بحرین و غیره باید گفت‌وگو و دیپلماسی جایگزین اقدامات نظامی و خشونت‌طلبی گردد و تلاش کشورهای ثالث به هیچ وجه نباید مداخله‌گرایانه و بلکه تنها باید در مسیر تسهیل گفت‌وگوها باشد.

الباجی قائد السبسی رییس جمهور تونس نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر محمدجواد ظریف به کشورش، موفقیت جمهوری اسلامی ایران در حصول توافق منطقی و عزتمندانه در خصوص موضوع هسته‌ای را تبریک گفت.

وی توافق هسته‌ای کشورمان را نقطه عطفی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی توصیف کرد که می‌تواند منشأ خیر برای مردم ایران و تبعات مثبت برای منطقه باشد.

رییس جمهور تونس ضمن ابراز نگرانی از گسترس تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، مقابله واقعی با این پدیده شوم را وظیفه‌ای مشترک برشمرد.

السبسی نسبت به تقویت همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین همفکری برای کمک به حل بحران‌های موجود و پیش رفتن به سمت تحول در روابط فیمابین ابراز امیدواری کرد.

دعوت ظریف از رئیس جمهور تونس برای سفر به تهران

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با رئیس جمهور تونس از طرف آقای روحانی از وی برای سفر به تهران دعوت رسمی کرد که مورد موافقت قرار گرفت.

محمدجواد ظریف پس از دیدار با الباجی قائد السبسی گفت: این جلسه فرصت بسیار خوبی بود تا دیدگاه‌های دو کشور مورد ارزیابی قرار گیرد و سلام آقای روحانی را به رئیس جمهور تونس ابلاغ کنم.

وی با بیان اینکه در این دیدار درباره همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای ایران و تونس گفتگو کردیم، اظهار داشت: در این دیدار درباره راه‌های مبارزه با افراط و فرقه‌گرایی و توسعه همکاری‌های دوجانبه تبادل‌نظر شد.

وی تاکید کرد: با اطمینان می‌توانم بگویم که ایران و تونس دارای دیدگاه‌های مشترک در حل مشکلات منطقه‌ای از جمله در لیبی، عراق، یمن و سوریه هستند و امیدوارم این دیدگاه‌های مشترک به تقویت مناسبات و کمک در حل مشکلات منطقه‌ای بینجامد.

کد خبر : ۳۰۲۰۳۰