خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

رایزنی با مقام‌های الجزایر و تونس راه موثر ایجاد امنیت منطقه است

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: همکاری‌های ایران٬ الجزایر و تونس در عدم گسترش افراط تروریسم و جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی موثر خواهد بود.

محمود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سومین سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف پس از دستیابی به توافق هسته‌ای به شمال آفریقا گفت: پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، فصل جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باز شده است که می‌طلبید پس از این تحول مثبت با کشورهای دنیا، درصدد گسترش روابط با کشورهای همسایه باشیم و به کشورهای همسایه و دوست خود در منطقه سفر شود.

وی با بیان اینکه سفر به تونس و الجزایر از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در همین چارچوب صورت گرفته است، اظهار داشت: تونس و الجزایر از جمله کشورهای مهم در شمال آفریقا هستد. تونس پیش‌ رو در بهار عربی و نخستین کشوری بود که در پی این تحولات، در جهت انتخابات و دموکراسی حرکت کرد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به پیشینه و روابط خوب ایران و تونس تصریح کرد: توس در شمال آفریقا دارای قدرت است و با کشورهای همسایه خود، روابط سازننده‌ای دارد و می‌تواند به گسترش روابط ایران با کشورهای شمال آفریقا کمک کند.

محمدی در ادامه به روابط ایران و الجزایر اشاره کرد و یادآور شد: الجزایر کشوری است که سوابق انقلابی درخشانی دارد و رئیس جمهور این کشور یعنی آقای بوتفلیقه از رهبران شاخص کشورهای دنیاست.

وی افزود: الجزایر به دلیل وجود بنیان‌های دموکراسی دچار تحولات عربی نشد. این کشور، دارای سوابق دوستی و روابط قدیمی و گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران و از اعضای موثر جنبش عدم تعهد است٬ ضمن اینکه در طول سال‌های گذشته همواره از فعالیت هسته‌ای ایران حمایت کرده است.

سفیر اسبق ایران در تونس و الجزایر با یادآوری مواضع نزدیک دو کشور خاطرنشان کرد: ایران و الجزایر در مسائل منطقه‌ای مانند عراق، سوریه، یمن و... مواضع بسیار نزدیکی دارند و رایزنی آقای ظریف با مقام‌های این کشور برای این مسئله تروریسم و حل این بحران‌ها موثر است.

محمدی با بیان اینکه رشد تروریسم و افراطی‌گری از موضوع‌های مشترک همکاری ایران با تونس و الجزایر است، ابراز داشت: داعش یک تهدید منطقه‌ای و بین‌المللی است که در حال گسترش است. هرچند که داعش از سوی برخی از کشورهای منطقه حمایت مالی می‌شود٬ اما پیاده نظام آنها از سوی کشورهای فقیر آفریقایی است و ایران با این دو کشور می‌تواند در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و ایجاد امنیت و ثبات در منطقه همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: معتقدم همکاری‌های ایران با الجزایر و تونس به می‌تواند در عدم گسترش تروریسم و افراط و همچنین جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی موثر باشد.

کد خبر : ۳۰۲۱۱۵