خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

مقابله مجریان قانون با نظارت استصوابی٬ ایجاد حاشیه است

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: نظارت استصوابی٬ اصل قانون است. مجریان باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی٬ ایجاد حاشیه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۷ شهریور و شهیدان آیت‌الله قدوسی و وحید دستگردی تصریح کرد: این جنایات به دست منافقانی صورت پذیرفته که هم اکنون زندگیشان در کشورهایی است که شعار مبارزه با تروریسم آنها گوش فلک را کر کرده است.

وی با اشاره به انفجار دفتر ریاست جمهوری و شهادت شهیدان رجایی و باهنر افزود: ۱۲هزار نفر از مردم کشور متشکل از اقشار مختلف به دست منافقان کوردل ترور شدند و ۴ هزار نفر دیگر نیز توسط گروهک‌هایی که نوکر امریکایی‌ها بودند ترور شده بودند.

خاتمی با اشاره به تلاش‌های بی‌وقفه مسئولان عرصه پدافند هوایی کشور ادامه داد: هفدهم شهریور ماه سالگرد ارتحال آیت‌الله طالقانی اولین امام جمعه تهران است که یازده سال از عمر خود را در زندان‌های طاغوت گذراند و در مسیر جهاد فی‌ سبیل‌الله سپری کرد که یاد و خاطره وی را گرامی می‌داریم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: در روزهای گذشته هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری طی سه روز برپا شد و این اجلاس در روز گذشته با زیارت مرقد امام راحل و دیدار با رهبر معظم انقلاب به پایان رسید و در طول سه روز برپایی اجلاسیه خبرگان رهبری نطق‌های خوب و سازنده‌ای ایراد شد و همچنین ابتکاری اجرایی شد که می‌تواند الگو باشد.

وی در تشریح ابتکار انجام شده در مجلس خبرگان رهبری افزود: در رابطه با بررسی برجام از دو شخصیت دعوت به عمل آمد که یکی از آنها مخالف با برجام و دیگری موافق با برجام بود و با فرصت خوبی که خبرگان در اختیار این دو شخصیت قرار داد تمام حرف‌های موافق و مخالف زده شد.

خاتمی افزود: صرف نظر از محتوا برای قضاوت واقع‌بینانه باید همه حرف‌‌ها را بشنویم که این اصل در ابعاد مختلف و مسائل گوناگون می‌تواند راهگشا باشد.

وی با تاکید بر سخنان پایانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان رهبری افزود: رهنمودهای بسیار مهم رهبر معظم انقلاب را باید چندین بار شنید تا به عمق فرمایش‌های معظم‌له آگاهی بیشتر یابیم.

این عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری همچنین در مورد بررسی برجام تصریح کرد: بررسی اصل برجام باید مراحل قانونی خود را طی کند و برجام باید در شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و در این‌باره رهبر معظم انقلاب این تعبیر را داشتند که به مصلحت نیست در این‌باره مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: در اصل ۷۷ قانون اساسی آمده است که عهدنامه‌ها٬ مقاوله‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و قانون در این‌باره صراحت دارد و در این میان اگر تعهدی با این اهمیت مصداق این قانون نباشد٬ چه چیزی مصداق این اصل از قانون اساسی خواهد بود؟

حجت‌الاسلام خاتمی ادامه داد: برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ چه امضا شده باشد و چه امضا نشده باشد و در رابطه با تعهدی که برای کشور ایجاد کرده باید در مجلس بررسی شود و به حساب آوردن مجلس در این باره به حساب آوردن مردمی است که نمایندگان را انتخاب کرده‌اند. آنچه که مهم است کشور تعهد ۷ ساله٬ ۱۰ ساله و ۱۵ ساله را قبول کرده است٬ بنابراین کنار گذاشتن مجلس صحیح نیست چراکه ورود مجلس٬ ورود مردمی است که به نمایندگان رای داده‌اند. البته این به‌معنای انحصار نیست چراکه نهاد شورای عالی امنیت ملی هم می‌تواند ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به صراحت فرموده‌اند در رابطه با تصویب یا رد برجام هیچ نظری ندارند٬ افزود: ‌ ورود مجلس به بررسی برجام حقی قانونی است البته این به معنای انحصار نیست و نهادهایی نظیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر فرمایش‌های امیر مومنان حضرت علی (ع) مبنی بر لزوم هوشیاری در مورد عهدنامه‌هایی که با دشمن بسته می‌شود٬ افزود: بعد از برجام شش مطلب از سوی آمریکایی‌ها شنیده شد که مطالب نادرستی است و باید از سوی مسئولان به آنها پاسخ داده شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان باید در برابر این اظهارات مسئولان آمریکایی موضع‌گیری صریح داشته باشند٬ افزود: اولین مطلب عنوان شده این است که چارچوب تحریم‌ها باید حفظ شود که این اظهار نظر نقض عهد است و اگر چنین چیزی باشد چه دلیلی وجود دارد که ما سانتریفیوژ‌ها را از ۱۹ هزار به ۴۰ هزار و ۵۰ هزار و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را افزایش ندهیم.

وی در تشریح دومین اظهار نظر خلاف واقع مقام‌های آمریکایی٬ افزود: سخن گفتن آمریکایی‌ها از تعلیق تحریم‌ها نقض عهدی دیگر است و تحریم‌ها باید لغو شود٬ نه تعلیق. اگر قرار باشد تحریم‌ها تنها تعلیق شوند ما نیز در تعهدهای خود٬ برنامه‌های خود را تنها متوقف می‌کنیم که این شامل تعطیل کردن نخواهد بود.

خاتمی همچنین با اشاره به سومین نقض عهد در سخنان مقام‌های آمریکایی٬ افزود: آنها اعلام کردند که ایرانی‌ها باید کاری متفاوت انجام دهند. احتمالا این حرف بدین معنا که دست از ارزش‌های انقلابی بردارند و در نظام سلطه هضم شوند و از حمایت‌های خود از نیروهای مقاومت٬ حزب‌الله و مظلومان عراق، یمن و نظایر آن‌ها دست بردارند. آنها باید مطمئن باشند هیچ‌گاه این اتفاق نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: اوباما گفته است پس از برجام٬ ایران تغییر کند. گویا امید دارد حکومتی نوکر مثل پهلوی بر سر کار بیاید که مثل گذشته کشور را به غارت سپرد. اما همه بندانند به فضل خدا این امید تعبیر نشده و نخواهد شد. همانطور که پیام نماز جمعه به سرعت مخابره می‌شود٬ از همین‌جا می‌گویم مردم تا آخرین نفس و آخرین نفر و آخرین قطره خون از نظام اسلامی حمایت می‌کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: مقام‌های آمریکا گفتند برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیارشان قرار داده است؛ این‌‌ همان نفوذی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند. این هشدار است به صاحبان رسانه، مسئولان و آنها که رسانه و سایت دارند که زمینه‌ساز نفوذ آمریکا نشوند. امروز هر قلم و قدمی که برای بزک چهره آمریکا و زدودن نفرت این کشور برداشته شود٬ بی‌تردید قلم و قدم آمریکاست.

وی افزود: آمریکایی‌ها و آنها که قهرا که متمایل و هم‌فکر آنها هستند٬ القا می‌کنند شعار مرگ بر آمریکا تندروی است. جان کری به کنگره گفته اگر برجام را قطع کنید٬ تندروهایی که شعار مرگ بر آمریکا می‌گویند به ما خواهند گفت آمریکا به مذاکرات خودش هم پایبند نیست. اما جان کری نمی‌فهمد شعار مرگ بر آمریکا ریشه در فرهنگ قرانی و عاشورایی ما دارد و ترجمان دوباره هیهات من‌الذله و عین اعتدال است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به مساله قانونگذاری که اصلی کاملا پذیرفته است٬ گفت: هیچ کسی نیست دلسوز انقلاب باشد٬ اما قانون را نپذیرد. قانون در اصل ۹۹ می‌گوید شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان و همچنین مراجعه به آرای عمومی را بر عهده دارد. حال مساله این است که این نظارت استصوابی است یا استطلاعی؟

وی گفت: اگر استطلاعی باشد یعنی تنها نظاره‌گر است و به هیات‌های اجرایی گزارش می‌دهد؛ که این مسئله اختصاصی به شورای نگهبان ندارد و هرکس می‌تواند گزارش کند.

خاتمی افزود: نوع دیگر نظارت٬ نظارت استصوابی است که بایستی در تمام مراحل و در جای خود نظارت کند و صلاحیت‌ها را رد یا تایید کند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه قانون در اصل ۹۸ می‌گوید تفسیر قانون بر عهده شورای نگهبان است که با تصیویب ¾ انجام می‌شود٬ افزود: خود قانون می‌گوید هرجا مشکل دارید٬ از شورای نگهبان تفسیر بخواهید. شورای نگهبان هم سال ۷۰ اینگونه تفسیر کرده نظارت موضوع اصل ۹۹ نظارت استصوابی است که شامل تمام موراد اجرایی انتخابات و رد و تایید صلاحیت‌ها می‌شود.

خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: نظارت استصوابی٬ اصل قانون است. مجریان باید به قانون احترام بگذارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی٬ ایجاد حاشیه است

کد خبر : ۳۰۲۴۹۵