خبرگزاری کار ایران

شوشتری در گفت‌وگو با ایلنا:

اکثریت اعضای کمیسیون ویژه از اساس با مذاکرات مخالف هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اکثریت اعضای کمیسیون ویژه کسانی‌ هستند که از اساس با مذاکرات مخالفند و هیچگاه اقناع نمی‌شوند.

هادی شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با تاکید بر غیرقانونی بودن تشکیل کمیسیون ویژه برجام در مجلس اظهار داشت: همان‌طور که در روز تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام در صحن علنی مجلس و در اخطار قانون اساسی اعلام کردم، اینکه ما با تشکیل  کمیسیون ویژه٬ دولت را ملزم به ارائه لایحه کنیم، مغایر با قانون اساسی است.

وی افزود: قانون اساسی علاوه بر اینکه اختیاراتی برای تهیه قوانین مورد نیاز کشور به نمایندگان مجلس داده، به اعضای دولت و هیات وزیران نیز اختیار داده تا قوانین مورد نیاز خود را در قالب لایحه برای تصویب به مجلس تقدیم کنند و بر این اساس نظام‌های تدوین لوایح قانونی در قانون اساسی مشخص و روشن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بنابر قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه٬ اگر قرار به ارائه لایحه‌ای از سوی دولت باشد، ‌ می‌بایست بدواً این لایحه در کمیسیون‌های ذیربط دولت که در این خصوص کمیسیون سیاسی و دفاعی و کمیسیون لوایح دولت است، به بررسی گذاشته شود و پس از آن در جلسه هیات وزیران به تصویب برسد و در‌‌ نهایت با امضای وزیر ذی‌ربط که اینجا وزیر امور خارجه است و همچنین امضای شخص رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شود٬ اما درخصوص برجام هم سخنگوی دولت، هم وزیر امور خارجه و هم رئیس‌جمهور اعلام کردند تمایلی به ارائه لایحه ندارند.

وی افزود: با این حساب وقتی دولت اعتقادی به ارائه لایحه بررسی برجام به مجلس ندارد و بنابر قانون اساسی نیز اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص به رئیس‌جمهور و دولت واگذار شده، ‌ تشکیل کمیسیون ویژه چه محلی از قانون خواهد داشت.

نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید موافقان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام بنابر دو اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی خاطرنشان کرد: مسئله اینجاست که دوستان توجهی به تفاوت‌های فراوان برجام با توافقنامه‌هایی که در شمول این دو اصل قرار می‌گیرد، ‌ ندارند. وانگهی بنابر اصل ۱۷۶ قانون اساسی که ناظر به ساختار و کارکرد شورای عالی امنیت ملی است تاکید شده، ‌ مسائلی که مربوط به امنیت ملی است، باید در این شورا مورد بررسی قرار گیرد و این درحالی است که مداقه در مفاهیم مندرج در برجام موید این مسئله است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت با تاکید بر این‌که اصل ۱۷۶ قانون اساسی عمومات قبلی را تخصیص زده‌ است، تصریح کرد: بنابر این تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام خلاف قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه انجام گرفته است. با وجود مخالفت هیات‌رئیسه با اخطار قانون اساسی بنده در روز تشکیل کمیسیون، چند روز بعد معاونت نظارت مجلس هم طی بیانیه‌ای اعلام کرد، بحث برجام نباید در مجلس مطرح و می‌بایست به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده‌ شود.

شوشتری در پایان با اشاره به ترکیب کمیسیون ویژه بررسی برجام و حضور اکثریت مخالف با اصل مذاکرات در این کمیسیون، تصریح کرد: اکثریت اعضای کمیسیون ویژه در اختیار کسانی‌است که از اساس با مذاکرات مخالف‌اند و هیچ‌گاه نیز اقناع نشده‌اند.

کد خبر : ۳۰۲۷۱۹