خبرگزاری کار ایران

علی صوفی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

شبهه‌ای برای محوریت خاتمی در اصلاحات وجود ندارد/ با نیروهای نزدیک به دولت یک لیست می‌دهیم

موانع غیر قانونی مانع حرکت حزب اتحاد ملت نخواهد شد/ اصلاح‌طلبان برنده انتخابات قانونی، آزاد و سالم خواهند بود/ اصلاح‌طلبی بدون نام رئیس دولت اصلاحات شناخته شده نیست

علی صوفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت حزب اتحاد ملت ایران گفت: با توجه به اینکه هنوز ارکان حزب شکل نگرفته است، فعلا مواضع از سوی دبیرکل مطرح می‌شود و شخصا نیز از ابتدا در روند تشکیل حزب نبودم اما نزدیک به یک سال است که دوستان ما در این رابطه تلاش کردند و توانستند مجوز کمیسیون ماده ده احزاب را بگیرند.

تهمت‌ها و تهدید‌ها در روند حرکت حزب اتحاد خللی ایجاد نمی‌‌کند

وی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان نیاز به یک تشکل داشتند، گفت: وقتی احزاب بزرگی مثل جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با مشکل مواجه شدند و نتوانستند فعالیت خود را ادامه دهند، لزوم وجود یک تشکل اصلاح‌طلب وجود داشت و باید ببینیم در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با تاکید بر اینکه تهمت‌ها و تهدید‌ها در روند حرکت حزب خللی ایجاد نخواهد کرد، گفت: همیشه رقابت‌ها در عرصه سیاسی بوده و بعضی رقابت‌ها هم به دشمنی بدل می‌شود و در دشمنی هم نقل و نبات پخش نمی‌کنند و گاهی هر چیزی که فکر کنند، برای تخریب رقیب به زبان می‌آورند. بعضی جریان‌های تندرو هم رسانه‌های خاص خود را دارند و هم در مجلس حضور دارند و اینها سعی دارند تا جایی که ممکن است، رقبای خود را حذف کنند و برای حذف رقبای خود از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنند.

صوفی افزود: حزب اتحاد ملت حزبی با مجوز رسمی از وزارت کشور است و موانعی که ممکن است از نظر قانونی برای آن پیش بیاید، تنها کار حزب را کُند می‌کند. انتظار این است که این موانع هم پیش نیاید اما به هر حال موانع غیرقانونی مانع حرکت حزب اتحاد ملت نخواهد شد.

وضعیت اصلاح‌طلبان در شهرستان‌های مختلف

عضو شورای راهبردی اصلاح‌طلبان درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در شهرستان‌های مختلف کشور گفت: اولین اقدامی که شورای راهبردی به عنوان مسئولیت خود انجام داد، انسجام‌بخشی اصلاح‌طلبان در سراسر کشور بود و استراتژی انتخاب شده هم تمرکز‌زدایی و عدم مداخله مرکز در امور انتخاباتی استان‌ها برای گزیش نامزدهای انتخابات است.

وی تاکید کرد: شورای راهبردی در جهت انسجام‌بخشی فقط شوراهایی را برای داوری در اختلاف‌های پیش آمده انتخاب خواهد کرد و برای جلوگیری از تعدد نامزد‌ها، شوراهایی در استان‌ها تشکیل شده است.

صوفی با اشاره به اینکه تمام مسائل انتخاباتی توسط شورای اصلاح‌طلبان در استان‌های مختلف رصد می‌شود، گفت: زمانی که ثبت‌نام‌ و تایید صلاحیت‌ها خاتمه پیدا کند و مشخص شود کدام نامزد‌ها در انتخابات باقی مانده‌اند، شوراهای استانی و شهرستانی لیست نهایی را اعلام خواهند کرد.

وی با اشاره به مشکلات زیادی که در روند تشکیل مجمع اصلاح‌طلبان استان در بعضی مناطق به وجود آمده است، گفت: قرار بود مجمع، چتری باشد که تمام اصلاح‌طلبان را درون خود جا بدهد و کسی جا نماند و توسط‌‌ همان مجمع استانی، شورای اصلاح‌طلبان شهرستانی هم شکل بگیرد. در بعضی استان‌ها این کار از پایین به بالا شکل گرفت و اول شورای شهرستان تشکیل شد و بعد شورای استان که البته از نظر ما اصراری روی یک روش نبود و اعلام هم کردیم که به تشخیص خود در هر استانی می‌توانید این ترکیب را مشخص کنید.

وضعیت شورای راهبردی

وزیر تعاون دولت اصلاحات گفت: در شورای راهبردی٬ نمایندگان ادوار، مدیران سابق دولت اصلاحات، فعالان و شخصیت‌های حزبی حضور خواهند داشت. احزاب باید حتما در این مجموعه باشند و حضور آنان لازم است اما چون بسیاری اصلاح‌طلبان حزبی نیستند، حضور احزاب کافی نیست.

صوفی با تایید برخی اختلاف‌ها در استان‌ها گفت: هنوز در دو استان بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد٬ شورای اصلاح‌طلبان شکل نگرفته است. اما در دیگر استان‌ها با درجه‌های مختلف شورای راهبردی تشکیل شده است و البته هنوز در بعضی استان‌ها هیئت روسا به دبیرخانه شورای راهبردی اعلام نشده‌اند.

روند انتخاب شورای راهبردی در کرمان، هرمزگان، مرکزی و اصفهان به پایان رسیده است

وی استان‌هایی مثل کرمان، هرمزگان، مرکزی و اصفهان را جزو مناطقی معرفی کرد که روند انتخاب شورای راهبردی در آنها به پایان رسیده و روند فعالیت‌ها بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

صوفی با اشاره به فعالیت‌های شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان گفت: در ‌‌نهایت شورای راهبردی و شورای هماهنگی با هم هماهنگ خواهد شد و در جلسات متعددی که با این دوستان در شورای راهبردی داشتیم، بنا بر این شد در استان‌هایی که شورای هماهنگی و شورای راهبردی هنوز کار خود را شروع نکرده است، نمایندگان این دو مجموعه همزمان حضور پیدا کنند.

جلسات شورای راهبردی

وی تاکید کرد: در جلسات شورای راهبردی حدود شش نفر از اعضای شورای هماهنگی مثل رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی و برخی از اعضا همچون مدیر سیاسی شورای هماهنگی، (کمالی)، حضور دارند و البته در موارد خاص شورای راهبردی با هیات رئیسه شورای هماهنگی جلساتی دارد.

پیش‌بینی وضعیت انتخابات مجلس آینده

صوفی در پیش‌بینی وضعیت انتخابات مجلس آینده گفت: در جاهایی مثل تهران و شهرهای بزرگ که انتخابات لیستی است، شانس اصلاح‌طلبان بیشتر است و در محیط‌های کوچک ممکن است پول نقش ایفا کند و به خصوص آنچه وزیر کشور از آن به عنوان پول کثیف یاد کرد شاید در این حوزه‌های انتخاباتی تاثیرگذار باشد اما اگر انتخابات قانونی، آزاد و سالم و با رعایت فرمایشات رهبری در حوزه امانتداری توام باشد، اکثریت مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان خواهد بود.

صوفی با اشاره به اینکه اختلافی بین نیروهای اصلاح‌طلب و نیروهای نزدیک به دولت وجود ندارد، گفت: هدف این است که در ‌‌نهایت یک لیست انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان منتشر شود.

وی با اشاره به آرایش سیاسی اصولگرایان برای انتخابات نیز گفت: به نظر می‌رسد اصولگرایان سنتی در انتخابات تاثیرگذار‌تر بوده و رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سنتی خواهد بود اما به هر حال جناح تندرویی هم هست که تفکرات آنان نه با اصلاح‌طلبان سازگار است و نه با اصولگرایان. اما اگر نامزدهای ما امکان حضور در انتخابات را داشته باشند، تندرو‌ها شانسی برای ورد به انتخابات نخواهند داشت.

صوفی درباره انتخابات آتی گفت: از منظر سیستمی اگر به این قضیه نگاه کنیم، هر تصمیم‌گیری تابع یک سری متغیرهاست؛ متغیرهای قابل کنترل و متغیرهای غیرقابل کنترل. در انتخابات پیش رو ۹ متغیر وجود دارد که هر چه متغیرهای قابل کنترل بیشتر باشد، به شرایط اطمینان نزدیک می‌شویم و هر چقدر این متغیر‌ها کمتر باشد به شرایط ریسک نزدیک‌تر می‌شویم.

نتیجه دیدار اعضای شورای هماهنگی با شورای نگهبان

وی با اشاره به دیدار اعضای شورای هماهنگی با شورای نگهبان گفت: در این دیدار نقطه منفی وجود نداشت و سخنگوی شورای نگهبان هم صحبت‌های امیدوارکننده‌ای را بیان کرد و شایعه رد شدن نزدیکان رئیس دولت اصلاحات را رد کرد و گفت که سلایق سیاسی تاثیری در تایید صلاحیت نامزد‌ها ندارد و دولت نیز به این مسئله اصرار دارد. چنانچه وزیر کشور در روزهای گذشته مواضع شفافی درباره تایید صلاحیت‌ها داشته است.

منطقی نیست به خاطر وقت کم، شورای نگهبان نتواند صلاحیت برخی نامزد‌ها را احراز کند

وی ادامه داد: همانطور که وزیر کشور گفت نباید اینطور باشد که به خاطر وقت کم، شورای نگهبان نتواند صلاحیت برخی نامزد‌ها را احراز کند و ملاک هم‌‌ همان چهار مرجع قانونی است و اگر این اتفاق بیفتد یکی از متغیرهای تصمیم اصلاح‌طلبان تعیین خواهد شد و تاثیر زیادی روی رسیدن به شرایط اطمینان برای اصلاح‌طلبان خواهد داشت.

صوفی نامزدی در انتخابات را مشروط به تصمیم حزب اتحاد ملت ایران و مصلحت‌سنجی‌های رهبران اصلاحات دانست و گفت: در صورتی که قرار بر ورود به عرصه انتخابات باشد، از تهران وارد انتخابات خواهم شد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه در حوزه‌های تک نماینده فعالیت برای انتخابات شروع شده است، اما شورای راهبردی به کسی توصیه نکرده در انتخابات نامزد شود و این وظیفه به خود استان‌ها واگذار شده است.

ممنوعیت‌های رسانه‌ای آقای خاتمی برای اصلاح‌طلبان بازدارنده نیست

وزیر تعاون دولت اصلاحات درباره ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که برای آقای خاتمی به وجود آمده است٬ نیز گفت: اصلاح‌طلبان ممنوعیت‌های رسانه‌ای آقای خاتمی را به عنوان یک ممنوعیت بازدارنده نمی‌دانند و یک متغیر تاثیرگذار در انتخابات پیش رو نیست چون اصلاح‌طلبی به نام خاتمی گره خورده و بدون نام رئیس دولت اصلاحات مفهمومی ندارد و شناخته شده نیست و هر جا گفته شود لیست اصلاح‌طلبان مردم متوجه خواهند شد که این لیست نزدیکان رئیس دولت اصلاحات است و برای تبلیغات نیاز به استفاده از نام و تصویر ایشان نیست.

شبهه‌ای برای محوریت آقای خاتمی برای اصلاحات وجود ندارد

صوفی با اشاره به اینکه هیچ شک و شبهه‌ای درباره اینکه رهبری اصلاحات به عهده آقای خاتمی است وجود ندارد٬ تاکید کرد: گروه‌های اصلاح‌طلب نیز به این نتیجه رسیده‌اند که وزن کشی نکنند و مثل سال ۸۴ هرکدام ساز جدایی نزنند در عین اینکه همه احزاب اجازه دارند در همه حوزه‌ها فعالیت کنند و این یک فعالیت طبیعی و منطقی است و در این رابطه هیج مناقشه‌ای وجود ندارد.

کد خبر : ۳۰۲۷۲۱