خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری مطرح کرد:

تشکیل شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم/ قانون رسیدگی به دارایی‌ مسئولان در دستور کار

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این مجمع از ایده رهبر معظم انقلاب برای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تاسیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد:  مجمع موافق تشکیل چنین ستادی در دولت است٬ چون این اقدام برعهده دولت و از وظایف‌ آن است.  آقای روحانی هم مصمم است که این کار انجام شود و ما هم با آن موافقیم و از آن حمایت می‌کنیم و در این باره هر کاری که از ما بربیاید، انجام می‌دهیم.

وی با اعلام خبر تصویب دو ماده از قانون پیشگیری از وقوع جرم در کشور، در جلسه امروز مجمع افزود:  موضوع پیشگیری از وقوع جرم، بسیار مهم و پیچیده است چراکه امروز یکی از عوامل جرائم در ایران زمینه‌های وقوع آن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیکاری و تنش‌های اجتماعی را از علل وقوع جرائم دانست و گفت: می‌توان کاری کرد که جامعه‌ای امن‌تر داشته باشیم به شرط اینکه این موضوع را جدی بگیریم. قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که با سه اصل از اصول قانون اساسی مغایر بود و قوه قضائیه خواستار اعمال تغییرات بسیاری در این مصوبه مجلس شد.

رضایی ادامه داد: ما هم چون از نظر آیین‌نامه نمی‌توانستیم تصمیمی در این خصوص اتخاذ کنیم، از رهبر معظم انقلاب تقاضا کردیم که بتوانیم موارد دیگری را در این باره مورد بحث قرار دهیم که با اجازه رهبری و با توجه به نیازهای مطالعاتی در خصوص قانون پیشگیری از وقوع جرائم،  پس از مباحثی که در این زمینه شد،  امروز توانستیم دو ماده از آن را به تصویب برسانیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موارد مورد تصویب خاطرنشان کرد: ‌ نخست تعریف پیشگیری از وقوع جرم است و دیگری تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که زیر نظر ریاست قوه قضائیه پیش‌بینی شده و متشکل از اعضایی از دولت و مجلس خواهد بود. همچنین مقرر شد برخی نهاد‌ها مانند ستاد مبارزه با منکرات یا ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیز عضو این شورای عالی باشند.

وی با بیان اینکه مقرر شد شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در کشور، متشکل از ۲۲ نفر به ریاست رئیس قوه قضائیه تشکیل شود، گفت:  بحث وظایف و نحوه اجرای مصوبات این شورای عالی نیز در قالب مواد ۳ و ۴ این قانون به تفصیل بررسی شد٬ اما به علت اختلاف‌ زیاد میان نمایندگان قوه قضائیه و دولت بررسی این موضوع به جلسه آینده موکول شد.

رضائی همچنین گفت: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون رسیدگی و اعلام دارایی‌های مسئولان کشور در دستور کار قرار گرفت که البته بحث‌ها پایان یافته است و به محض اینکه در یکی دو جلسه آینده مجمع، رسیدگی به قانون پیشگیری از وقوع جرم تمام شود، آن قانون نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی افزود: ‌ در این باره نیز همه دیدگاه‌ها بررسی شد و البته پیشنهادهای جدیدی آمده است که باید دید مجمع تصویب می‌کند یا نه؟  قانون مصوب مجلس مقداری گسترش یافته و قرار شده است علاوه بر رسیدگی به دارایی‌های مسئولان، اعلام عمومی دارایی‌ها نیز بررسی شود که نمی‌دانم این را می‌توانیم علاوه بر قانون مصوب مجلس یک گام به پیش ببریم یا نه؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگر تصویب شود اعلام عمومی می‌کنیم اما اگر کار‌شناسان نظراتی در این باره دارند به ما بدهند تا ببینیم علاوه بر مصوبه مجلس آیا می‌توانیم دارایی‌های مسئولان را نیز در سایتی اعلام کنیم تا مردم بدانند هر یک از مسئولان چه قدر زمین و دارایی دارند. این بخش فعلا در کمیسیون مجمع به تصویب رسیده و پایان یافته و کمیسیون موافق آن است و باید دید در صحن مجمع چقدر در این باره به نتیجه خواهیم رسید.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا برای منزوی کردن ایران با شکست مواجه شده است، گفت:  آنها از ترس بمب اتمی اسلامی ناچار شدند دروازه‌ها را به سوی ما باز کنند. خودشان هم این مسئله را طرح کردند در حالیکه ما در پی آن نبودیم اما از بس به دروغ تبلیغ کردند، خودشان هم باور کردند و ترسیدند و به همین علت با ما وارد مذاکره شدند.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات  زمانی که آقایان روحانی و ظریف اولین نمایندگان رسمی مذاکره‌کننده کشورمان بودند با حضور سه کشور اروپایی آغاز شد، عنوان کرد:  ۱۲ سال پیش حتی آمریکایی‌ها در این مذاکرات کارشکنی می‌کردند. اما بعد که مسئله جدی شد و رهبر انقلاب اجازه دادند پلمپ‌ها باز، نطنز و UCF اصفهان فعال و سانتریفیوژهای جدید تولید شود، آمریکائی‌ها نیز به مذاکرات اضافه شدند و چین و روسیه هم به مذاکرات پیوستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در پی این روند، تبلیغات زیادی راه انداختند که ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد اما کسانی که می‌خواستند دروازه‌های جهان را به روی ما ببندند و ما را منزوی کنند، مذاکرات را بسیار جدی گرفتند و پشت میز آمدند و ادعا کردند که ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد. مسائل به گونه‌ای پیش رفت که در دولت جدید تیم مذاکره‌کننده خوب و مجربی پای کار رفتند و آنان به این نتیجه رسیدند که راه ورود ایران را به روابط بین‌الملل باز کنند.

رضایی با بیان اینکه ایران امتیازاتی به آنها داد و امتیازهایی هم گرفت، تاکید کرد:  اما ۱۲ سال تحریم و منزوی‌سازی ایران دو نتیجه داشت؛ نخست آنکه امروز هسته‌ای هستیم و دیگر آنکه محاصره کشورمان شکسته شد و ما به عرصه روابط بین‌الملل بازگشتیم. ‌ اما نکته مهم‌تر آن است که آمریکا از رفتار، گفتار و برخورد‌هایش عقب‌نشینی کوتاه‌مدت کرده است.

وی افزود: آنها از یک طرف می‌گویند دوره ۱۰، ۱۵ ساله محدودیت‌ها را برای این گذاشتند که امیدوارند ایران ساقط شود و بعد کل فناوری هسته‌ای کشورمان را در مذاکره با جانشینان جمهوری اسلامی ایران از بین ببرند. برخی نیز می‌گویند در پی راستی‌آزمایی هستند و بعضی هم تاکید دارند که باید چکش بازگشت دوباره تحریم‌ها را روی سر ایران حفظ کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رفتار دولتمردان آمریکایی یادآور شد: از رفتار آمریکایی‌ها چه کسانی که صادقانه و چه کسانی که فریبکارانه می‌خواهند برخورد کنند، نتیجه می‌گیریم که آنان مجبور به عقب نشینی شده‌اند اما در پی اقدام‌های جدید علیه ما هستند.

وی ادامه داد:  بد‌ترین حالت این است که وقتی آنان می‌گویند در پی دوره ۱۰، ۱۵ ساله تحریم‌ها امکان بازگشت تحریم‌ها وجود دارد، دیگر بخش‌های خصوصی اروپا و امریکا نمی‌آیند در کشورمان سرمایه گذاری کنند زیرا هر ‌آن تصور می‌کنند ممکن است تحریم‌ها بازگردد. این را ریسک سیستماتیک سرمایه گذاری می‌نامند در چنین حالتی نمی‌آیند در هر جایی سرمایه گذاری کنند و فقط در بخشی از واحد‌ها سرمایه گذاری خواهند کرد.

وی گفت: در مجموع از رفتار آمریکایی‌ها معلوم است عقب نشینی آنان از روی ناچاری بوده است اما ما باید حداکثر استفاده را از شکست سیاست انزواسازی ایران بکنیم که البته خوشبختانه دولت در پی این است که روابط خارجی را گسترش بدهد و حداکثر استفاده را کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به تحرکات عربستان در خلیج فارس به ویژه تلاش برای تجزیه کویت هشدار داد و گفت: چندی پیش گفتم که طرح تجزیه برخی کشور‌ها وجود دارد و بعد در اسناد افشا شده مشخص شد می‌خواهند عراق، سوریه و یمن را تجزیه کنند.

رضایی با بیان اینکه عربستان متاسفانه در پی تحرکاتی درخلیج فارس به ویژه کویت است، یادآور شد: آنها  چاه‌های نفت خفجی را از بیش از ۹ ماه پیش اشغال کرده‌اند. چاه‌هایی که روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از آن استخراج و صادر می‌شود و در صدد تغییراتی در داخل کویت است. عربستان چون نتوانست بغداد را با استفاده از تکفیری‌ها ساقط کند، در صدد است از طریق دسترسی به کویت روی بصره و ناصریه در جنوب عراق فعالیت کند و پس از آنکه در عدن تثبیت شد و جنوب یمن را گرفت، در صدد ایجاد ناامنی در شمال خلیج فارس است.

وی خطاب به دولت عربستان خاطرنشان کرد: همین مقدار ناامنی در منطقه نیز باید پایان یابد زیرا گسترش ناامنی به نفع هیچ کشوری نیست منطقه نیاز به آرامش دارد و باید برای تقویت صلح و ثبات در جهان اسلام همکاری کنیم. جهان اسلام بیش از حد عقب افتاده است و به نفع آن نیست؛ منطقه خلیج فارس، عراق و سوریه نیاز به آرامش و پیشرفت دارند امیدوارم دولت مردان عربستان از این نوع دخالت‌ها دست بردارند و سعی کنند در جهت منافع اسلام و مسلمین حرکت کنند.

کد خبر : ۳۰۲۷۲۷