خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار آتامبایف:

لغو روادید بین ایران و قرقیزستان به ارتقای روابط دو کشور کمک می‌کند

رئیس‌ جمهوری قرقیزستان بعد از ظهر شنبه با رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار «الماس بیک آتامبایف» که بعدازظهر شنبه انجام شد٬ گفت: روابط تجاری و اقتصادی ایران و قرقیزستان با ظرفیت‌های موجود متناسب نیست؛ از این رو لازم است ساز و کاری برای تقویت و توسعه همکاری‌های درازمدت دو کشور طراحی شود.

لغو روادید میان دو کشور کمک شایانی به ارتقای سطح روابط بخش خصوصی و تجار دو کشور می‌کند

لاریجانی در این دیدار خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی ارتقای سطح مناسبات خود با قرقیزستان را در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی از جمله در بخش‌های کشاورزی، شیلات، انرژی، ساخت نیروگاه و سد توسط متخصصان و شرکت‌های ایرانی در قرقیزستان، ساختمان سازی، خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و سایر زمینه‌های علمی و فناوری محور دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لغو روادید میان دو کشور نیز می‌تواند علاوه بر تقویت صنعت گردشگری، کمک شایانی به ارتقای سطح روابط بخش‌های خصوصی و تجار دو کشور کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت همکاری‌های دو کشور در سازمان‌های بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ارتقای سطح همکاری‌های خود با قرقیزستان در سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی استقبال می‌کند.

لاریجانی افزود: با توجه به استفاده سیاسی و ابزاری کشورهای بزرگ غربی از موضوع حقوق بشر، همکاری دو کشور در سازمان‌های متولی این امر حائز کمال اهمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق کشورمان با ۱+۵ بر سر مسئله هسته‌ای تصریح کرد: طولانی شدن مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۵ بر سر موضوع هسته‌ای نتیجه زیاده خواهی طرف مقابل، عدم عزم جدی برای توافق و اصرار آن‌ها بر ممانعت از دستیابی ایران بر حق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به وسیله ابزار تحریم بود که در ‌‌نهایت با ایستادگی و پایداری ملت ایران ناکارآمدی تحریم‌ها عیان شده و طرفین به توافق کنونی رسیدند.

روح آزادی‌خواهی و استقلال طلبی مردم دوکشور ایران و قرقیزستان را به هم نزدیک کرده است

الماس بیک آتامبایف رئیس جمهور قرقیزستان درابتدای این دیدار قرابت‌های فرهنگی و دینی مردم دو کشور را یادآور شد و گفت: عاملی که بیش از هرچیز دیگر جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان را به هم نزدیک کرده، روح آزادی خواهی و استقلال طلبی مردم دو کشور است که این ظرفیت بزرگ در کنار قرابت‌های فرهنگی و دینی فیمابین، کمک شایانی به تسریع همکاری‌های دو کشور خواهد کرد.

رئیس جمهور قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پارلمانی پیش رو در قرقیزستان اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه ممتاز پارلمان قرقیزستان و مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیری‌های کلان دو کشور، توسعه همکاری‌های میان مجالس ایران و قرقیزستان قطعا در تسهیل و پیشبرد همکاری‌های فیمابین نقش سازنده‌ای ایفا می‌کند.

الماس بیک آتامبایف در ادامه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را عنصری مهم در روابط دو کشور توصیف کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان ایران و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف، مسئولان دو کشور باید اهتمام خاصی به توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی داشته باشند و در این راستا برقراری پرواز مستقیم و تأسیس خط راه آهن میان دو کشور و ترانزیت کالا از این مسیر می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، رئیس جمهور قرقیزستان در پایان دستیابی جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ به توافق هسته‌ای را به رئیس مجلس شورای اسلامی تبریک گفت و افزود: این توافق که حاصل پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر استقلال و خودکفایی خود بود، فصل جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها گشوده است.

کد خبر : ۳۰۲۸۴۳