خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله نوری‌همدانی:

پدیده شوم ربا هر جامعه و ملتی را ویران می‌کند

یک مرجع تقلید دنباله‌روی از اندیشه‌ها و تمدن غربی را برای جوامع اسلامی مشکل‌آفرین توصیف کرد و گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی جوامع اسلامی نشأت گرفته از انحراف از دستورات اسلام است.

به گزارش ایلنا٬ آیت‌الله نوری‌همدانی در جمع فعالان دینی و دانش‌آموختگان حوزوی و دانشگاهی جمهوری آذربایجان ضمن پاسخ به سؤالات دینی حاضران اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان فرمودند؛ خداوند متعال در قرآن دو گناه را بسیار بزرگ برشمرده و آن‌ها را نهی کرده است، یکی اقتصادی مربوط به ربا و دیگری سیاسی با عنوان سلطه‌پذیری از سوی جامعه اسلامی است.

وی با بیان این‌که «بسیاری از مشکلات اقتصادی جوامع اسلامی نشأت گرفته از انحراف از دستورات اقتصادی آموزه‌های قرآنی و اسلامی است» خاطرنشان کرد: پدیده شوم ربا که از غرب وارد جوامع اسلامی شده است، هر جامعه و ملتی را ویران می‌کند، نتیجه ربا جز ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه «بانکداری اسلامی باید به معنای حقیقی آن در جامعه پیاده شود» بیان کرد: اگر سپرده‌های مردم در بانک‌ها برای کار و تولید صرف نشود، نه تنها سود واریزی به حساب مردم اشکال شرعی دارد، بلکه موجب فساد اقتصادی در جامعه می‌شود.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به جنبش ۹۹ درصدی وال‌استریت در غرب گفت: این جنبش که علیه یک درصد مرفهین بی‌درد آغاز شد، نتیجه بانکداری غیراسلامی در غرب است، نباید سیستم بانکی اروپا و آمریکا که بر پایه نظام سرمایه‌داری غرب بنیان نهاده شده است، در کشورهای اسلامی پیاده شود؛ چراکه پیروی از اندیشه‌های غربی جوامع اسلامی را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه «مسلمان حقیقی و شیعه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هیچ‌گاه سلطه مستکبران و مستبدان را نمی‌پذیرد» افزود: ما همه در مکتب حضرت سیدالشهدا (ع) درس آزادگی و مبارزه با ظلم و استبداد آموخته‌ایم و هیچگاه زیر سلطه مستکبران نمی‌رویم.

این مرجع تقلید با بیان این‌که «مردم جمهوری آذربایجان همچون ملت ایران محب اهل بیت عصمت و طهارت هستند» گفت: مردم انقلابی ایران با پیروزی انقلاب اسلامی از یوغ مستکبران و نظام ستمشاهی رهایی یافت و تمام آموزه‌های قرآنی و ائمه اطهار را در جامعه پیاده کرده‌اند.

در پایان این دیدار فعالان سیاسی حزب اسلامی جمهوری آذربایجان خواستار آزادی زندانیان مربوط به حجاب در این کشور شدند.

کد خبر : ۳۰۲۸۴۶