خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی:

برخی مخالفان بررسی برجام مشکوکند/ به دستور رهبری به نیروهای مسلح برگشتم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مخالفان بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی دو دسته‌اند؛ برخی از آن‌ها از روی دلسوزی سخن می‌گویند اما برخی از آن‌ها مشکوکند و در هر حال بررسی برجام در مجلس موجب تقویت آن می‌شود.

به گزارش ایلنا، محسن رضایی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه چرا گفتید که دوست دارید شما را با آقا محسن خطاب کنند؟ اظهار کرد: من از این لفظی که حضرت امام در دوران دفاع مقدس به کار می‌بردند خاطرات زیادی برایم زنده می‌شود و آن خاطرات بخش مهمی از زندگی من را تشکیل می‌دهد و علاقه دارم با‌‌ همان لفظ خودمانی و مردمی مرا صدا بزنند؛ البته هرکسی با هر لقبی دوست دارد من را صدا بزند مخالف نیستم.

در ادامه برنامه تصویر آیلان کودک سه ساله سوری به نمایش گذاشته و از رضایی برنامه پرسیده شد که چه نظری درباره این تصویر دارید؟

رضایی در پاسخ گفت: من ابتدا فکر کردم عروسک است بعد که اخبار را پیگیری کردم یاد آیه شریفه بای ذنب قتلت و یا به یاد بمباران شیمیایی حلبچه افتادم. بسیاری از این کودکان را در کف خیابان‌ها و بازار در بمباران حلبچه دیدم که شهید شده بودند. چیز دیگری هم با دیدن این تصویر برای تداعی شد و تعجبم این است که قریب یک سال نوعی کودک‌کشی در دنیا راه افتاده است که از غزه شروع شد و در یمن ادامه یافت و اکنون در سوریه. بالاخره عرش الهی به لرزه درخواهد آمد و دامن این جنایتکاران را خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه این عکس را کجا دیدید؟ گفت: در تلگرام.

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اینستاگرام شما تحت مدیریت خودتان است یا نه؟ افزود: سردبیر دارد٬ اما برخی اوقات خودم پست می‌گذارم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شما مشغول شبکه‌های مجازی هستید؟ به مزاح گفت: شما جوانان ما را به این راه کشانده‌اید.

مجری برنامه در ادامه وارد بحث توافق هسته‌ای و برجام شد و از می‌ه‌مان برنامه پرسید: ‌آیا شما برجام را مطالعه کرده‌اید؟ که رضایی در پاسخ گفت: بله زیاد مطالعه کرده‌ام. در طول مذاکرات همواره از مشوق‌های جناب آقای ظریف و دوستانشان بودم و تشویق می‌کردم که مذاکرات را با جدیت ادامه دهند و پشت گرمی به آن‌ها می‌دادم اما پس از این‌که برجام نهایی شد جلسه خاصی با آنها.

مجری برنامه پرسید: این توافق در ایران و داخل آمریکا بررسی می‌شود؛ چرا سایر کشورهای مذاکره کننده این مذاکرات را دنبال نمی‌کنند؟

رضایی در پاسخ گفت: طرف اصلی مذاکرات، ایران و آمریکا بوده‌اند و کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان و انگلیس طرف اصلی این بحث‌ها نبودند. حتی زمانی که فرانسه، انگلیس و آلمان ۱۲ سال پیش مذاکرات را با ایران شروع کردند آمریکایی‌ها با کارشکنی‌هایشان موجب ملغی شدن مذاکرات شدند بنا بر این طرف اصلی در این مذاکرات ایران و آمریکا بوده و طبیعی است که رفتار ما و آمریکا بیشتر درباره برجام مهم باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که چرا اینقدر درباره بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، حساسیت وجود دارد؟ گفت: این بررسی‌ها دو گونه است برخی که مخالف بررسی برجام در مجلس هستند نگرانند که اگر مجلس برجام را تصویب کرد این یک حکم قانونی شود و دست و پای دولت در آینده بسته شود. گروهی دیگر هستند که نمی‌خواهند مجلس به برجام ورود کند تا محدودیت‌ها و یا شرایطی برای اجرا شدن برجام نوشته نشود. گروه دوم از نظر من مشکوکند اما گروه اول افرادی دلسوز هستند. گروه دوم بدون استدلال و منطق مانع بررسی برجام در مجلس می‌شوند و شاید قصدشان این باشد که آمریکایی‌ها به هر شکل بخواهند برجام را اجرا کنند و ما موجب محدودیت این موضوع نشویم.

وی افزود: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی هر نوع توافق بین‌المللی باید در مجلس بررسی شود و قرار نیست این توافق‌ها امضا شود؛ چراکه هر نوع توافقی که بخواهد در ایران عملیاتی شود و برای ایران ایجاد تعهد کند چه امضا شده و چه امضا نشده باشد باید در مجلس طرح شود. اگر عده‌ای که مخالف طرح برجام در مجلس هستند معتقدند که این برجام هیچ تعهدی برای ایران درست نمی‌کند پس برجام هیچ خاصیتی ندارد اما اگر معتقدند تعهدی ایجاد می‌کند پس بگذارند طبق قانون اساسی عمل شود. امضا و توافق مجلس موجب تقویت این کار می‌شود.

وی گفت: شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب می‌کند و یا شرایطی خدمت رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌شود؛ این‌ها رکن و رکن‌های خوبی است حال اگر مجلس هم وارد عمل شود حسن این کار این است که برجام از درون مجلس و شورای عالی امنیت ملی بیرون می‌آید و به قول معروف دو قبضه می‌شود.

رضایی افزود: ما باید کاری کنیم تا ۲۰، ۳۰ سال آینده نگویند ترکمانچایی نوشته شد و همچنین نگویند چیزی به دولت ایران تحمیل شد. وقتی مراحل قانونی طی شود هم برای آینده تاریخ خوب است و هم برای اجرایی شدن. البته لزومی ندارد مجلس عین آن را تصویب کند و می‌تواند آنرا که تصویب کرد شرایطی را بگذارد و الزاماتی هم وارد کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی سرمایه گذاران داخلی از رکود، مشکلات بانکی و‌ محیط نامناسب کسب و کار می‌نالند هیچ سرمایه گذار خارجی وارد ایران نخواهد شد.

مجری برنامه در ادامه از محسن رضایی پرسید: اگر نظر مجلس و شورای عالی امنیت ملی درباره برجام متفاوت بود چه باید کرد؟

رضایی در پاسخ گفت: در قانون اساسی همه راه‌های بن‌بست، بسته شده است یعنی هیچ راه بن‌بستی در جمهوری اسلامی پیش نمی‌آید. مثلاً‌ در چنین شرایطی اگر مسئله‌ای معضل شود رهبری می‌تواند آنرا حل کند و اگر مسئله‌ای نیاز به مصلحتی داشته باشد رهبری می‌تواند آن را در ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام حل کند. اصلاً‌ ما در جمهوری اسلامی ایران با وجود رهبری هیچ نوع بن‌بستی نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بالاخره تصمیم نهایی به عهده کیست؟ افزود: من فکر نمی‌کنم مشکلی بوجود بیاید اما نهایتاً اگر بن‌بستی بوجود آمد خدمت رهبر معظم ارجاع می‌شود؛ ایشان هم مصوبات شورای عالی امنیت ملی را نظارت و نهایی می‌کنند و اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی هم معضلی را بوجود آورد ایشان می‌توانند آن معضل را حل و فصل کنند.

مجری برنامه پرسید: برداشت من این است که تصمیم‌گیری نهایی نه به عهده مجلس و نه به عهده شورای عالی امنیت ملی است؛ نظرتان چیست؟

رضایی در پاسخ گفت: من این را نمی‌گویم؛ تصمیم‌گیری نهایی به عهده مجلس و شورای عالی امنیت ملی است؛ من می‌گویم اگر اشکالی و بن بستی بوجود آمد بن‌بست‌شکنی در اختیار رهبر معظم انقلاب است.

مجری برنامه پرسید: برخی‌ها می‌گویند اگر قرار به بررسی متن مورد توافق بود باید قبل از انتشار آن را می‌آوردند و تصمیم‌گیری می‌کردند نه حالا که توافقی شده است؛ نظرتان چیست؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که «مگر آمریکایی‌ها این طور عمل می‌کنند؟» پاسخ داد: اکنون آقای اوباما نگران مصوبه کنگره است؛ پس آن‌ها هم همین کار را می‌کنند و الآن مسئله برجام هم در آمریکا و هم در ایران بررسی می‌شود؛ آن‌ها تصمیم خودشان را می‌گیرند و ما هم تصمیم خودمان را می‌گیریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رد شدن برجام در آمریکا چه هزینه‌هایی برای اوباما دارد؟ گفت: قطعاً‌ اگر این رد شود آمریکا افول جدی در روابط بین‌الملل می‌کند چون همه قدرت‌های بین‌المللی نشسته و به توافقی رسیده‌اند و اگر کنگره آمریکا آن را رد کند حیثیت بین‌المللی آمریکا زیر سؤال می‌رود و دیگر آمریکا مانند گذشته نمی‌تواند قدرت‌های دیگر را پشت سر خودش به توافقهای جهانی بکشاند و به صحنه بیاورد.

مجری برنامه پرسید: اگر در بررسی برجام به این نتیجه رسیدیم که یک جای کار ایراد دارد آنجا چه کار باید کنیم؟ از طرفی آقای عراقچی هم گفته است که ما باید یا همه برجام را بپذیریم یا همه را رد کنیم؛ باید چه کرد؟

رضایی در پاسخ گفت: حتماً مجلس شورای اسلامی برای این موضوع راهی دارد و می‌تواند شرایطی بگذارد. رهبری معظم دیروز شرایطی را فرمودند که حتماً‌ مجلس رعایت می‌کند. اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند چارچوب تحریم‌ها حفظ می‌شود یعنی چه؟ آیا آنها می‌خواهند چماقی را بر سر اقتصاد ملی ایران نگه دارند؟ اگر قرار باشد سرمایه گذار اروپایی بخواهد کارخانه و تشکیلات اقتصادی در ایران احداث کند اما فکر کند که هر لحظه ممکن است تحریم‌ها برگردد چه کسی می‌آید اینجا سرمایه‌گذاری کند؟ پس بنا بر این برجام یک مسئله و شکل اجرای آن مسئله‌ای دیگر است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در برجام همه تحریم‌ها لغو شده و یا تعلیق رخ داده است؟ گفت: این در پرده‌ای از ابهام است و باید ببینیم کنگره آمریکا چه چیزی را تصویب می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا در متن برجام می‌توان برداشت کرد که تحریم‌ها لغو می‌شود؟ افزود: حتماً این طور نیست چون دو طرف در بی‌اعتمادی بودند؛ ایران اعتماد نداشته و گفته است اگر شما هم کاری نکنید دوباره دستگاههای سانتریفیوژ را راه می‌اندازیم و آن‌ها هم اعتماد نداشتند و گفتند ما هم تحریم‌ها را برمی گردانیم. اما عیب این کار در بحث اقتصاد است چرا که از نظر سیاسی این‌ها معادل هستند اما از نظر اقتصادی به نظر ماست. چرا که از نظر اقتصادی دولت آمریکا و انگلیس نمی‌خواهند اینجا سرمایه گذاری کنند. آقای هاموند که آمده است اینجا، حاضر نیست به برادر خودش هم یک دلار هم بدهد؛ حالا می‌آید همین طوری پول می‌دهد؟ این دولتمردان اروپایی که آمده‌اند خیلی مهم نیستند و مهم این است که آیا سرمایه گذاران اروپایی داخل ایران می‌آیند؟

رضایی گفت: آن‌ها دو عامل را می‌بینند یکی اینکه شرایط داخلی اقتصاد ایران مناسب است یا نه؟ و دوم اینکه اصلاً‌ آیا تحریم‌ها برمی گردد یا نه؟ ما در اقتصاد به این موضوعات، ریسک سیاسی می‌گوییم که بعضاً‌ این ریسک سیستماتیک هم محسوب می‌شود. یعنی اکنون اگر تصور برگشت تحریم‌ها در ذهن بخش خصوصی اروپا باشد آن‌ها دنبال پول و دلار خودشان هستند و به حرف هاموند توجه نمی‌کنند بلکه آن‌ها به ریسک نگاه می‌کنند وقتی ببینند امکان دارد تحریم‌ها دو سه سال دیگر برگردد بعید می‌دانم بیش از ۳۰ ۴۰ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کنند. من از نظر اقتصادی از دولتمردان کشورمان خواهش می‌کنم انتظاراتی در جامعه ایجاد نکنند که بعد مردم ۵ ۶ ماه دیگر بگویند چه شد؟ و به گونه‌ای عمل نکنند که مردم بگویند شما که گفتید تحریم‌ها برداشته می‌شود و سرمایه گذاری خارجی و فناوری می‌آید؛ پس چرا نیامد؟ بنا بر این دولت باید برجام را کامل کند یعنی دولت ما باید گام دیگری در برداشتن فشارهای ریسک آمیز و مخاطره آمیز برجام در بحث اقتصاد بردارد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا معجزه اقتصادی بر ما شکل می‌گیرد یا نه؟ گفت: این برجام فقط تسهیلاتی را برای ما به وجود می‌آورد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه یعنی آن مدینه فاضله‌ای که به قول برخی‌ها ایجاد می‌شود ایجاد نخواهد شد؟ افزود: نباید این صحبت‌ها شود، کسانی آگاهانه به عنوان طرفدار دولت مباحثی را مطرح می‌کنند اما این‌ها می‌خواهند زیر پای آقای دکتر روحانی را یک سیل و توفان عظیمی به راه اندازند؛ آن‌ها باید بروند از اقتصاددانان سؤال کنند اما متأسفانه برخی آقایان روشنفکر سیاسی در هر زمینه‌ای اظهار نظر می‌کنند. ما در دولت گذشته هم این گرفتاری‌ها را داشتیم و اکنون دوباره یکسری روشنفکر پیدا شده‌اند و بدون استدلال و منطق درباره مسائل اقتصادی اظهار نظر می‌کنند. اگر می‌خواهید سرمایه گذاری صورت گیرد باید ریسک تحریم‌ها کاملاً‌ برداشته شود یعنی تحریم‌ها باید کاملاً‌ کنار برود و متوقف شود نه اینکه تعلیق شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئله، تنها این نیست اگر می‌خواهید در اقتصاد ایران معجزه‌ای روی دهد باید ابتدا راه برای سرمایه گذاران داخلی باز شود تا سرمایه گذاران خارجی ببینند که اوضاع رو به راه شده است. وقتی سرمایه گذاران داخلی از رکود، مشکلات بانکی، ‌ محیط نامناسب کسب و کار می‌نالند هیچ سرمایه گذار خارجی وارد ایران نخواهد شد. این یک قاعده معروف بین المللی و سرمایه گذاری است که سرمایه گذاران خارجی می‌گویند ما از برخورد دولت‌ها با سرمایه گذاران داخلیشان می‌فهمیم که باید وارد آن کشور بشویم یا نشویم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای تکمیل برجام چه باید کرد؟ گفت: من اکنون پیشنهاد خاصی به دولت یا وزارت خارجه نمی‌دهم اما حتماً‌ دولت باید کاری مکمل کند و این کار می‌تواند پس از چند ماه آینده، شروع یک فعالیت دیپلماتیک باشد. دولت باید روشی را در مناسبات با اروپایی‌ها داشته باشد که آن‌ها دل به دریا بزنند و به ایران بیایند و دولت می‌تواند پیشنهادی را در اتحادیه اروپا یا در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برساند که اگر آن‌ها تحریم‌ها را برگرداندند و ما هم غنی سازی را شروع کردیم همه کسانی که در طول این مدت وارد ایران شده‌اند و سرمایه گذاری کرده‌اند اگر خسارت دیدند خسارتشان را جبران کنند. پس باید یا کار سیاسی و یا اقتصادی شود و یا باید تضمینهایی گرفته شود؛ ما خلأای در برجام از نظر اقتصادی داریم و دولت باید چاره‌ای بیندیشد.

وی افزود: الحمدلله دستگاه وزارت خارجه ما کار‌شناسان قابلی دارد و می‌تواند برای کاهش ریسک ناشی از برجام راهکارهایی ارائه دهد. البته برجام ریسک را کاهش داده و اکنون وضع اقتصادی ما بهتر از شرایط قبل از برجام است اما معنای آن این است که اینجا معجزه روی می‌دهد و پولهای زیادی می‌آید و فن آوریهای آنچنانی رخ می‌دهد. ما اکنون وضعیت سرمایه گذاریمان از عربستان و ترکیه برای آن‌ها پرخطر‌تر است و اکنون سرمایه گذار ترجیح می‌دهد به ترکیه و عربستان برود مگر اینکه دولت اقدامات مکملی را انجام دهد که به نظر من شدنی است. دولت در دو سال باقیمانده می‌تواند فعالیتهای مکمل را شروع کند و ریسک باقیمانده در برجام و مسائل هسته‌ای را کاهش دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حمایت ما از محور مقاومت در منافع ملی ما اثر دارد؛ امنیت ملی ما را تأمین می‌کند و هم جزو ارزش‌ها و اعتقادات ماست.

مجری برنامه در ادامه پرسید: ما با آمریکایی که بیش از ۳۰ سال ارتباط نداشتیم ۲۲ ماه مذاکره کردیم؛ در آن ۳۰ سال به خاطر اقدامات آمریکا علیه کشورمان به آمریکا کاملاً‌ بی‌اعتماد بودیم؛ اکنون که با آن‌ها مذاکره کرده‌ایم رفتارمان در مقابل این کشور چگونه باید باشد؟

وی در پاسخ گفت: من اولاً‌ به خیلی از دوستان اعتراض دارم که فقط موضوع گفتگو با آمریکا را بعد از انقلاب بحث می‌کنند؛ مگر ما قبل از انقلاب با آمریکا رابطه نداشتیم؟ مگر مذاکره نمی‌کردیم؟ این فرصت ۵۰، ۶۰ ساله که با آمریکا رابطه داشتیم نتیجه‌اش کودتایی علیه مصدق شد و یک سری کارخانجات مونتاژ به ما دادند. یعنی مسئله، مسئله جمهوری اسلامی فقط نیست و مشکلی که ما با آمریکا داریم مشکل تاریخی است چرا که این‌ها نمی‌خواهند غیر از اسرائیل، کشوری در منطقه، مقتدر باشد. اردوغان مدتی علیه اسرائیل موضع گیری کرد و آمریکا سر ترکیه را به سمت سوریه کج کرد و اکنون برای اردوغان در داخل ترکیه مشکلاتی درست کرده‌اند و آنچنان توی گوش اردوغان سیلی زدند که فکر می‌کنم تا ۴۰ ۵۰ سال دیگر همه کسانی که پیرو اردوغان هستند نتوانند از سر جایشان بلند شوند. علت این بود که اردوغان خواست قیافه‌ای علیه اسرائیل بگیرد در حالیکه ترکیه دوست آمریکاست. آن‌ها عربستان را هم در یمن به دنبال نخود سیاه فرستادند و بلایی بر سر عربستان آورده‌اند و هر طوری بخواهند استفاده می‌کنند.

رضایی گفت: ما الآن در کشور با برخی لیبرال زده مواجهیم و حرف ما این است که لااقل لیبرال باشید چرا که لیبرال‌ها در غرب هم نوعی خودباوری دارند اما لیبرالزده‌ها در کشور ما بت پرست شده و به آمریکا شیفتگی پیدا کرده‌اند. آمریکا در منطقه خاورمیانه سیاستی دارد و می‌خواهد اسلام پا نگیرد و نفت و انرژی این منطقه را می‌خواهد و همچنین می‌خواهد اسرائیل را هم نگه دارد و این‌ها مسئله ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به این‌که آمریکایی‌ها هیچوقت و حتی پیش از انقلاب روی خوشی با مردم ایران نداشتند گفت: آمریکایی‌ها با رژیم شاه رفیق بودند اما با ملت ایران دوستی نکردند. حالا آقای کلینتون آمده است و می‌گوید که ما در خصوص کودتا علیه مصدق اشتباه کردیم؛ آقای اوباما هم می‌گوید ما در خصوص حمله شیمیایی عراق اشتباه کردیم که از عراق حمایت کردیم؛ شما ۷۰ ۸۰ سال نسبت به ملت ایران اشتباه کرده‌اید و چه تضمینی وجود دارد که بعدی‌های شما هم این اشتباهات را تکرار نکنند؟ آن‌ها نمی‌خواهند با ملت ایران دوستی کنند. البته من از طرفداران این بحث نیستم که با آمریکا وارد جنگ شویم؛ اگر آمریکایی‌ها خنده کردند باید جوابشان را داد و اگر تهدید کردند باید سیلی محکمی در گوششان بزنیم. سانتریفیوژهای آقای آقازاده هم سیلی محکمی بود و من نمی‌دانم چرا از این آدم‌ها قدردانی نکردند؟

رضایی افزود: اگر من جای آقای ظریف و آقای روحانی بودم به محض اینکه برجام تصویب شد یک جلسه بزرگ می‌گذاشتم، خبرنگاران خارجی را دعوت می‌کردم و فرمانده سپاه و ارتش، آقای آقازاده و یک خانواده از شهدای هسته‌ای را می‌آوردم و به همه این‌ها اول جایزه می‌دادم و بعد می‌گفتم اگر به اینجا رسیده‌ایم به سبب اقتدار نیروهای مسلحی بود که آمریکا را در کنج دیوار گذاشتند که در ‌‌نهایت پای میز مذاکره آمدند. در این جلسه بزرگ همچنین می‌گفتیم که این خانواده‌های شهدا بودند که سانتریفیوژهای ما را به ۲۰ هزار و غنی سازی را به ۳۰ درصد رساندند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنا بر این اگر آمریکا تهدید می‌کند باید سیلی بخورد و اگر خنده کرد باید با حساب و کتاب با آن‌ها برخورد بکنیم چرا که این‌ها فریبکارند. ما ۲۲ ماه مذاکره نکردیم بلکه ۱۲ سال مذاکره کردیم و فقط ۲۲ ماه آن در دولت آقای روحانی بود که جای تقدیر هم دارد. ما در خصوص آمریکا پس از ۳۷ سال روی ریل واقعی سیاست خارجی افتاده‌ایم و پس از ۲۰۰ سال خودمان را در روابط بین الملل پیدا کرده‌ایم؛ چرا یک عده می‌خواهند این زحمت طاقت فرسا و این تجربه طولانی ملت ایران را نادیده بگیرند. ما پس از ۳۷ سال داریم خودمان را با دنیا تنظیم و دنیا را هم وادار می‌کنیم تا خودشان را با ما تنظیم کنند. ما در جنگ، در دهه اول انقلاب، در مسئله هسته‌ای، در مسئله تنش زدایی و در بسیاری از حوادث به نتیجه رسیدیم که باید خودمان را به قدرتهای بین المللی تحمیل کنیم و نه وارد جنگ و نه تسلیم شویم.

رضایی با اشاره به اینکه ما باید از روی آمریکایی‌ها پرش کنیم گفت: این برجام یک نوع پرش از روی آمریکاییهاست و بالاخره ما باید ما توان و اقتداری برای پرش داشته باشیم. ما بدون اقتدار در هیچ زمینه‌ای نمی‌توانیم راه‌مان را باز کنیم چرا که جلوی ما بسیار سفت، گارد گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه دشمن نمی‌خواهد به ارزشهای انقلاب ما بها دهد گفت: اما چون آن‌ها منطقی پشت ارزشهای ما می‌بینند تسلیم قدرت و منطق ما شده‌اند و بنا بر این در مسئله برجام اگر اقتدار نبود پیشرفت نمی‌کردیم. در بحث اقتصادی هم باید دستمان به زانوی خودمان باشد؛ باید کالاهای قابل رقابت در ایران بسازیم؛ باید محیط کسب و کار را در کشور درست کنیم و باید قوانین دست و پا گیر را کنار بگذاریم.

وی در همین خصوص به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: ما سال‌ها از نظر کار‌شناسان بهره‌ها برده و آنرا در قالب اقتصاد مقاومتی پیاده کرده‌ایم و اگر در مسیر این نوع اقتصاد قرار بگیریم راه ما به تجارت بین الملل باز می‌شود.

مجری برنامه پرسید: آمریکایی‌ها از ما خواسته‌اند کارهای متفاوت انجام دهیم؛ ‌ منظورشان چیست؟

رضایی پاسخ داد: اگر منظورشان این است که از ارزشهای انقلاب و از این راهی که تا الآن آمده‌ایم برگردیم نشدنی است و اگر منظورشان این است که پیشنهاد خاصی دارند پیشنهاد خود را مطرح کنند؛ ‌ این‌ها در مسئله هسته‌ای آمدند و گفتند که می‌خواهند مذاکره کنند. اوباما چهار نامه به مقام معظم رهبری نوشت که رهبری فقط به اولی جواب دادند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قضیه این نامه‌ها چه بود؟ گفت: این را باید دفتر آقا بگوید. من از رهبر معظم انقلاب خواهش می‌کنم کارهای عظیم و شبانه روزی‌ای که هم در دولت قبل و هم در این دولت داشته‌اند به اطلاع مردم برسانند. رهبر انقلاب خیلی اذیت شدند هم در دولت قبل و هم اکنون؛ ‌ اگر ملت ایران پشت صحنه این فعالیت‌ها را از زبان رهبر انقلاب بشنوند و خود دفتر آقا زحمت بکشند کاری انجام دهند و کارهایی که پشت صحنه شد نشان دهند آثار بسیار خوبی دارد و به نظر من جوانان و مردم برداشت فوق العاده‌ای درباره نحوه اداره کشور می‌کنند و می‌بینند که کشور با چه ظرافت، دلسوزی پشت صحنه این مذاکرات هسته‌ای جلو رفته است. من خواهش می‌کنم این کار را بالاخره یک روزی انجام دهند و مردم در جریان قرار بگیرند.

مجری برنامه پرسید: مقامات آمریکایی همزمان با مذاکرات، این روز‌ها از روی میز بودن همه گزینه‌های حرف می‌زنند؛ هدفشان از این تهدیدات چیست؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد: آمریکایی‌ها بزرگ‌ترین قدرت دنیا هستند و سلاحهای بسیار پیشرفته و لشگرهای مجهزی دارند اما دو مسئله وجود دارد یکی اینکه آمریکایی‌ها بار‌ها و بار‌ها تا آستانه جنگ با ایران آمدند و سه بار اسرائیل و دو بار آمریکایی‌ها از بعد جنگ تا امروز دستور حمله به ایران را داده بودند. نمی‌دانم چرا برخی سیاستمداران در کشور به خودشان جرأت می‌دهند تا خود را در هر زمینه‌ای متخصص بدانند؛ بالاخره برخی مسائل نظامی را باید از نظامی‌ها بشنوند. اسرائیل در سالهای ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ قصد حمله به ایران را داشت و اخیراً‌ ایهود باراک این موضوع را افشا کرد و عده‌ای علیه او اعلام جرم کردند که چرا شما را این مسئله سری را گفتید؟

وی گفت: البته من بار‌ها قبل از اعتراف آقای باراک در مصاحبه‌ها گفته بودم اسرائیلی‌ها سه بار قرار بود به ایران حمله کنند. آمریکایی‌ها هم دو بار قرار بود به ایران حمله کنند یک بار پس از حمله آمریکا به عراق بود که بوش به پنتاگون دستور داد آماده حمله به ایران باشند. ما باید بررسی کنیم که چرا حمله نکردند؟ آیا موشک و بمب اتم ندارند؟ آن‌ها در محاسباتشان به این نتیجه رسیدند که اگر به ایران حمله کنند ممکن است جاهایی را بزنند اما ایران تلافی می‌کند و تعدادی کشته و اسیر خواهند داد. من قبل از مذاکرات گفتم که آمریکا فکر حمله به ایران را از سرش بیرون کند و همانجا گفتم که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها را اسیر خواهیم کرد اما متأسفانه برخی در سایت‌هایشان گفتند که من گفته‌ام تعداد زیادی گروگان می‌گیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسئله دوم این است که آمریکایی‌ها می‌دانند اگر وارد جنگ جدیدی در منطقه خاورمیانه شوند نه تنها ممکن است آسیب ببینند بلکه ممکن است ایران دست به اقدامات جدید و غیرقابل تصوری بزند. وقتی عراق به ما حمله کرد ما تا مرز، او را تعقیب نکردیم و دست گل ندادیم که به خانه‌اش برود بلکه از مرز عبور کردیم چرا که باید درسی به عراق می‌دادیم که نه تنها دولت بعث عراق بلکه هیچ دولتی جرأت حمله به ما را نداشته باشد. اینکه می‌گویند همه چیز روی میز است خودشان هم می‌دانند که شعار غیرقابل عمل و کاریکاتوری پیش نیست.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا اکنون قدرت نظامی ما در حدی هست که توان بازدارندگی برای دشمن داشته باشد؟ افزود: من همیشه به دوستان نظامی می‌گویم که دشمن را دستکم نگیرید. اخیراً‌ در جلسه‌ای به چند نفر از دوستان اعتراض کردم که چرا شما اینطور صحبت می‌کنید؟ من معتقدم هیچ دشمنی را نباید دستکم گرفت اما به ملت بزرگ ایران عرض می‌کنم که امروز تواناییهای ارتش و سپاه و نیروهای مسلح در حد بسیار خوب و متوقف ناپذیر است و ماه و سالی نیست که موشک جدیدی و سلاحی را اختراع نکنیم و برای دفاع از خودمان هیچ محدودیتی نداریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آرامش و امنیت در کشور باید در سایه اقتدارمان حفظ شود افزود: مردم باید در آرامش باشند و این بدون اقتدار امکان پذیر نیست.

مجری برنامه پرسید: وزیر دفاع آمریکا اخیراً‌ اعلام کرد که توافق هسته‌ای، گزینه نظامی را علیه تهران مؤثر‌تر می‌کند؛ چه اتفاقی در برجام افتاد که چنین اظهار نظر می‌کنند؟

رضایی در پاسخ گفت: بحث آن‌ها این است که اگر ایران بخواهد برخلاف برجام عمل کند ما یک مشروعیت قانونی برای حمله به ایران درست می‌کنیم؛ این خودش نقض برجام نیست؟ مگر در برجام نگفتند که اگر تخلفی صورت بگیرد باید به کمیسیون برود و بعد در شورای امنیت مطرح شود؟ آمریکایی‌ها دچار سردرگمی و سرگیجگی شده‌اند و حرفهای ضد و نقیض می‌زنند و خودشان هم متوجه نیستند که دارند برخلاف برجام حرف می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه نوعی پراکندگی، اضطراب و دلهره در آمریکایی‌ها وجود دارد گفت: این یا به خاطر فضاسازی صهیونیست‌ها و یا به خاطر ترس آن‌ها از کنگره است و حرفهایی می‌زنند که منطقی نیست.

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا حمایت ما از محور مقاومت اینقدر مهم است؟ افزود: اگر محور مقاومت نبود حتماً‌ این سه تصمیم اسرائیل علیه ما عملیاتی می‌شد. مقاومت در منافع ملی ما اثر دارد و امنیت ملی ما را تأمین می‌کند و هم جزو ارزش‌ها و اعتقادات ماست و مقاومت نوعی دفاع از مظلوم و استکبارستیزی است. اگر در مقابل تکفیری‌ها از مقاومت حمایت نمی‌کردیم آیا این تکفیری‌ها بغداد را نمی‌گرفتند و آیا دمشق و لبنان سقوط نمی‌کرد؟ بطور قطع اگر اینگونه می‌شد فردای آن سقوط، اسرائیل حمله می‌کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که ماجرای بازگشت شما به نیروهای مسلح چقدر واقعیت دارد؟ گفت: اینکه من به دستور مقام معظم رهبری برگشتم درست است اما اکنون به دوستانم کمک می‌کنم و هر نظری که رهبر انقلاب داشتند دنبال می‌کنم.

کد خبر : ۳۰۲۸۵۵