خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا برای حل‌ بحران‌های منطقه‌ در پی استفاده از ظرفیت ایران است

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای تاکید کرد: آمریکایی‌ها امید دارند با استفاده از ظرفیت ایران در خاورمیانه به حل‌و‌فصل بحران‌های منطقه‌ای بپردازند.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با سفر پادشاه عربستان به آمریکا و تاثیر این سفر در روابط تهران و ریاض گفت: روابط عربستان و آمریکا در طول دو سال گذشته دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده است. اختلاف‌ها از آنجا آغاز شد که آمریکایی‌ها احساس کردند عربستان توان لازم را برای مهار بحران‌های منطقه‌ای ندارند.

وی با یادآوری نقش تخریبی عربستان در چهارسال گذشته در خاورمیانه اظهار داشت: سعودی‌ها به دولت آمریکا وعده داد بود که بحران یمن را یک‌ماهه حل‌وفصل کند٬ ولی این بحران اکنون پنج‌ماه است که ادامه یافته و موجب تحریک افکار عمومی جهان در این‌باره شده است و برای همین برای اولین بار، با ورود ملک سلمان به واشنگتن تظاهرات مردمی علیه عربستان رخ داد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا از بحرانی‌تر شدن اوضاع یمن و دیگر بحران‌های منطقه‌ای نگران است، تصریح کرد: اوباما در دیدار ملک‌سلمان به او دستور داد راه‌های امدادرسانی به یمن باز شود.

هانی‌زاده با اشاره به انتقادهای چندی پیش رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با توماس فریدمن نسبت به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خاطرنشان کرد: اوباما به کشورهای عربی و به‌ویژه عربستان گفته است که مشکل شما ایران نیست٬ بلکه مشکلات شما درونی است. این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال یارگیری جدید هستند.

وی با تاکید بر اینکه پس از دستیابی به توافق هسته‌ای جایگاه و قدرت ایران در منطقه ارتقا یافته است، ابراز داشت: آمریکایی‌ها امید دارند با استفاده از ظرفیت و جایگاه ایران در خاورمیانه به حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای بپردازند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: به نظر می‌آید سفر «ملک‌سلمان» پادشاه عربستان به واشنگتن در چارچوب عذرخواهی غیررسمی سعودی از آمریکاست و به نظر می‌آید٬ صحبت‌های اخیر «عادل‌الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در حمایت از توافق هسته‌ای نیز در همین راستا است.

هانی‌زاده با بیان اینکه عربستان اکنون احساس انزوای سیاسی می‌کند، عنوان کرد: عربستان به دلیل کشتار مردم بی‌گناه یمن و همچنین سیاست‌های اشتباهش درباره سوریه که منجر به کشتار مردم سوریه و تخریب زیرساخت‌های این کشور شده است و همچنین بحران آوارگان سوری که چالش جدی را برای اتحادیه اروپایی ایجاده کرده، تحت فشار سیاسی بسیاری است.

وی با یادآوری اینکه سفر «عادل‌الجبیر» به فرانسه و روسیه برای شکستن این فضای انزوایی است، بیان کرد: عربستان می‌کوشد از طریق سایر کشورها به ایران نزدیک شود. عربستان با آنکه مشکلات بسیاری با ایران دارد، هرگاه احساس انزوا کرده است یا تحت فشار قرار گرفته، به سمت نزدیکی با ایران متمایل شده است.

کد خبر : ۳۰۲۸۶۷