خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار سفیر مجارستان:

ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط تهران - بوداپست وجود دارد

رییس جمهور با بیان اینکه ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه روابط ایران و مجارستان وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تحولات مثبت و سازنده‌تری در روابط تهران – بوداپست ایجاد شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار «یانوش کواچ» سفیر جدید مجارستان در تهران بر ضرورت تحکیم روابط دو کشور تأکید کرد و گفت: دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، ظرفیت‌های فراوانی برای افزایش سطح روابط و همکاری‌های خود دارند که فعال کردن این ظرفیت‌ها به نفع رفاه و توسعه دو ملت است.

رییس‌جمهور همچنین با ابراز تأسف از شرایطی که طی روزهای اخیر برای آوارگان و مهاجران در مرزهای اروپا بوجود آمده است، گفت: در شرایطی این مردم دچار گرفتاری و سختی شده‌اند که رسالت بزرگ انسانی جهان به ویژه اروپاست، ضرورت دارد که دولت‌ها و کشور‌ها به این مردم آواره و سرگردان کمک نمایند.

روحانی با بیان اینکه ایران پذیرای بیشترین آوارگان و پناهجویان از کشورهای همسایه خود بوده و همواره به خوبی از آن‌ها پذیرایی کرده است، گفت: خوشحالیم که برخی کشورهای اروپایی برای نجات آوارگان مواضع مثبتی اتخاذ کردند و امیدواریم تمام اروپا و کشورهایی که هنوز به این روند نپیوسته‌اند، کوتاهی‌ها را جبران کنند.

وی لزوم مبارزه جدی با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: تمام مشکلات موجود از جمله مشکل آوارگان و پناهجویان از خطر گروه‌های خشونت طلب، ‌افراطی و تروریسم نشأت گرفته و تروریسم باعث ایجاد رعب و وحشت در کشورهای منطقه و آوارگی مردم بی‌گناه شده است. این شرایطی است که اروپا نیز در دوره‌های قبل از جمله دوران جنگ جهانی اول آن را تجربه کرده و لذا باید متوجه مسئولیت‌های تاریخی خود باشد.

رییس جمهوری ایجاد امنیت و ثبات را لازمه رفاه و توسعه ملت‌ها وکشور‌ها دانست و اظهار کرد: امیدوارم با عزم و همکاری جمعی، ضمن ایجاد ثبات و امنیت پایدار در منطقه و سراسر جهان، در مسیر گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی حرکت کرده و رفاه و توسعه ملت‌ها رقم زده شود.

 «یانوش کواچ» سفیر جدید مجارستان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، از تلاش برای گسترش همه جانبه روابط دو کشور خبر داد و گفت: ‌ مجارستان برنامه‌های مهمی برای افزایش سطح همکاری‌های خود با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، آموزشی و سیاسی دارد و مصمم است آنها را عملیاتی و اجرایی کند.

وی جمهوری اسلامی ایران را مرکز امنیت و ثبات در منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: ‌توافق هسته‌ای ایران می‌تواند نمونه مناسبی برای کشورهای جهان بمنظور حل و فصل مسایل بین‌الملی باشد.

کد خبر : ۳۰۲۹۵۶