خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه چک در نشست خبری مشترک با ظریف:

رفع تحریم‌ها زمینه همکاری مشترک بیشتری ایجاد می‌‌کند

وزیر خارجه جمهوری چک گفت: در سال آینده میلادی با رفع تحریم‌ها زمینه همکاری مشترک بیشتری ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ لوبومیر زائورالک در نشست مشترک خبری خود با محمدجواد ظریف که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه‌های این کشور برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران ظرفیت‌های عالی دارد که در سال‌های اخیر از آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه ما به ایران احترام می‌گذاریم، اظهار داشت: شرکای ایرانی برای ما معتبر هستند. شرکت‌های جمهوری چک همواره گفته‌اند که شرکای ایرانی آنها دارای اعتبار هستند. من گفته‌ام ایران دارای یک نیروی کار تحصیلکرده بالایی است که معمولی نیست. ما در بخش‌هایی می‌توانیم همکاری‌هایی داشته باشیم مانند پروژه‌های محیط زیستی، نوسازی صنایع، راه و ترابری و خطوط راه‌آهن که در این‌باره می‌شود سرمایه‌گذاری‌های مشترکی داشته باشیم.

وزیر خارجه جمهوری چک با بیان اینکه شرکت‌های بسیاری در کشورش وجود دارند که آماده همکاری تجاری با ایران هستند، تصریح کرد: ما احتیاج داریم پروژه‌ها تدوین شوند. در همین باره من فردا با وزیر اقتصاد دیداری خواهم داشت. ایشان چند ماه پیش در پراگ دیداری داشتند و قرار است ما یک قرارداد و یک یادداشت همکاری مشترک امضا کنیم. در سال آینده میلادی با رفع تحریم‌ها زمینه همکاری مشترک بیشتری ایجاد می‌شود. البته این کاری نیست که طی چند ماه صورت بگیرد. من گفته‌ام که از سطح روابط تجاری دو کشور راضی نیستم و آمده‌ام که این شرایط را تغییر دهم.

زائورالک در پاسخ به این سوال که برنامه جمهوری چک برای مبارزه با داعش و حل بحران سوریه و یمن چیست؟ خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم راه حل آسانی برای حل‌وفصل این مسئله وجود ندارد و باید یک راه حل سیاسی میانه پیدا کنیم و برای همین موضوع با ایران رایزنی کردم.

وزیر خارجه جمهوری چک ادامه داد: در سوریه پیشنهادهای قبلی اثری نداشته‌اند و ما باید به یک پیشنهاد جامع برسیم. در یمن هم معتقد هستیم که ظلم و ستم و راه حل نظامی به جایی نمی‌رسد. به عبارت دیگر در حل بحران‌ها معتقدم باید با تروریست‌هایی مانند داعش که موجی از وحشت و خشونت را ایجاد کرده‌اند مقابله شود و باید راهی پیدا کنیم که دولت‌ها براساس انتخابات بر سر کار آیند.

کد خبر : ۳۰۲۹۹۰