خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مشترک مطرح شد:

ظریف:با رفع تحریم‌ها زمینه گسترش روابط وجود دارد/ زائورالک: اجرای توافق به بهبود روابط کمک می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: زمینه برای گسترش روابط اقتصادی ایران و جمهوری چک به خصوص با رفع تحریم‌های ظالمانه ایران وجود دارد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با لوبومیر زائورالک وزیر امور خارجه چک که عصر امروز در وزارت خارجه برگزار شد٬ گفت: بسیار خشنودم که وزیر امور خارجه جمهوری چک بعد از چندین سال به ایران سفر می‌کنند.

ظریف: زمینه گسترش روابط دو کشور با رفع تحریم‌ها وجود دارد

وی با اشاره به برنامه‌های کاری وزیر امور خارجه چک در ایران اظهارداشت: برنامه کاملاً پرحجمی از دیدار‌ها و برنامه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در تهران و اصفهان را آقای وزیر داشته و دارند. ایشان در اصفهان با بازرگانان و فعالان بخش خصوصی دیدار کرده و امروز و فردا نیز با مسئولان سیاسی و اقتصادی کشورمان دیدار می‌کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک پیش از یک قرن است که با یکدیگر روابط سیاسی دارند، تصریح کرد: ایران و چک در حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری و همچنین بخش خصوصی دو کشور دارای روابط دیرینه‌ای هستند که این روابط دیرینه می‌تواند منجر به تسهیل در گسترش روابط در همه حوزه‌های دیگر بشود.

ظریف ادامه داد: در حوزه‌های سیاسی، نگرانی از پدیده خطرناک افراط و ترورسیم، شرایط مهاجران و شرایطی که منجر به مهاجرت آنها شده، معضل مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته صحبت کردیم که این مسائل نیازمند همکاری مشترک است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه زمینه برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور به خصوص با رفع تحریم‌های ظالمانه ایران وجود دارد، یادآور شد: حضور یک هیات بلندپایه سیاسی و تجاری شامل ۶۰ شرکت بخش خصوصی نشانه‌ای از علاقه، گسترش روابط و کمک به مردم دو کشور برای صلح و ثبات است.

لوبومیر زائورالک: درباره ایجاد فرصت‌های مشترک همکاری با ایران رایزنی کردیم

در ادامه این نشست لوبو میرزائورالک ضمن ابراز خشنودی برای سفر به ایران گفت: احساس می‌کنم که سطح مبادلات دو کشور که نزدیک به صفر است٬ در سطح و اندازه دو کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه امسال نودمین سالگرد ایجاد روابط جدی ایران و چک است، اظهار داشت: این سفر، سفر فوق‌العاده‌ای است؛ هم از نظر تجار و هم ازنظر مقام‌های که در آن حضور دارند. دو کشور در حال خلق و ایجاد فرصت‌های جدید در موضوعات فرهنگی، تجاری، اقتصادی و... هستند.

وزیر امور خارجه جمهوری چک ادامه داد: هیات بازرگانی چک در این سفر توانست در نشست خود با تجار ایرانی در اصفهان و تهران خود را معرفی کند. آنها شامل بخش‌های مختلفی از صنایع هستند. جمهوری چک قدمت بسیاری در امر صنایع دارد و امروز می‌تواند در نوسازی بخش‌های اقتصادی ایران کمک کند.

زائورالک با بیان اینکه در مذاکرات خود با ایران درباره فرصت‌های مشترک همکاری رایزنی کرده است، ابراز داشت: ایران کشور مهم و قوی در منطقه است ایران دارای یک نیروی انسانی تحصیلکرده بالایی است و قبلاً نیز شریک بازرگانی عالی بود.

وی با تاکید براینکه جمهوری چک از امضای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند، بیان کرد: توافق هسته‌ای می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند برای روابط مشترک ایران با کشورهای غربی و من جمله چک. مطمئن هستم که گام‌های بعدی نیز با موفقیت برداشته می‌شود مثلاً با رفع تحریم‌ها ازسوی شورای وزیران اتحادیه اروپا تجار دو کشور می‌توانند همکاری بیشتری کنند.

وزیر امور خارجه چک با بیان اینکه توافق هسته‌ای می‌تواند به افزایش امنیت خاورمیانه و جهان کمک کند، عنوان کرد: اجرای توافق به بهبود روابط کمک خواهد کرد. ما اعتقاد داریم گسترش روابط ایران با جامعه بین‌المللی بسیار مهم است.

زائورالک با اشاره به مسئله پناهندگان یادآور شد: امروز چک با موجی از پناهندگان مواجه است که از خاورمیانه می‌آیند. در طول رایزنی‌ها و با آقای ظریف درباره خاورمیانه، شمال آفریقا و خطر بزرگ تروریسم صحبت کردم و گفتم که تروریسم عنصر مهمی در این مهاجرت‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه ایران نقش مهمی در مبارزه با مواد مخدر دارد گفت: اگر با ایران همکاری نکنیم خاورمیانه منطقه آشوب‌زده باقی خواهد ماند و ایران دراین مسئله می‌تواند نقش اساسی بازی کند.

کد خبر : ۳۰۲۹۹۶