خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور اتریش در آستانه سفر به ایران:

اروپا علاقمند به تعامل سازنده و روابط صلح‌آمیز با ایران است

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۰۴۹

رییس‌جمهور اتریش برگسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اتریش در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا٬ هاینس فیشر در آستانه سفرش به تهران در گفت‌وگویی با اشاره به روابط دیرینه و عمیق ایران و اتریش ابراز امیدواری کرد: زمینه‌های فراوانی برای بهبود و توسعه روابط دو کشور فراهم شود.

وی گفت: تهران - وین در دهه ۶۰ روابط اقتصادی بسیار قوی داشتند که این روابط بعد از ۱۹۷۹ میلادی همچنان ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه روسای جمهوری این کشور در گذشته بار‌ها به ایران سفر کرده‌اند، گفت: بسیار خوشحالم مذاکرات اتمی در وین با کسب نتیجه‌ای به پایان رسید.

رییس‌جمهور اتریش در پاسخ به این سوال که اهداف و انتظارات شما در این سفر که هیات بزرگ اقتصادی حضور دارند، چیست؟ گفت: سفر من٬ سفر سیاسی است که معاون صدراعظم، وزیر خارجه و دیگر شخصیت‌ها نیز حضور دارند.

وی گفت: این سفر به دعوت آقای روحانی رییس‌جمهوری ایران صورت می‌گیرد و هدف از آن، گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی است تا راههای جدیدی باز کنیم. اروپا علاقمند به داشتن روابط خوب و صلح‌آمیز با ایران است و ما هم بسیار علاقمندیم که ایران در ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه شرکت و همکاری داشته باشد و از تلاش‌های ایران برای یافتن راه حل منصفانه و عاقلانه در سوریه و پایان دادن به این جنگ وحشتناک استقبال خواهد شد. اروپا همچنین علاقمند به تعامل سازنده با ایران و توسعه و گسترش روابط در همه زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی است.

وی تاکید کرد: ما اکنون این شانس را داریم که بعد از تصویب نهایی توافق نامه وین، فصل‌های بسیار جدیدی در روابط با ایران در همه زمینه‌ها باز شود و یکی از اهداف سفر من و هیات همراه به ایران، تقویت و توسعه همکاری‌ها در تمامی زمینه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و فرهنگی است تا کانال‌های جدیدی باز کنیم.

فیشر با استقبال از نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: همه طرفین شرکت کننده در این مذاکرات برای یافتن راه حل دقیق و قابل قبول تلاش کردند. کار‌شناسان مختلف در این مذاکرات حضور داشتند تا یک راه حل دقیق و قابل قبولی پیدا کنند. من توافق مذاکرات هسته‌ای در وین را بسیار مثبت می‌دانم و مذاکرات بسیار سختی بود و همه طرفین مذاکره کننده، اصول مشخصی داشتند و این برای یافتن یک راه حل ضروری بود و چنانچه مذاکرات با شکست مواجه می‌شد علاوه بر دلسردی طرفین، زمینه‌های ایجاد تفاهم در آینده نیز از بین می‌رفت و این امر بروز تنش در سطح وسیعتری را موجب می‌شد.

وی گفت: در این مذاکرات، چون همه کشور‌ها یعنی ایران، ۱+۵ و اروپا حضور داشتند، پایه و اساس محکمی دارد و اشتباه بزرگی خواهد بود که برخی آن را اجرا نکنند و یا آن را نقض کنند و من فکر نمی‌کنم که هیچ کسی بخواهد این اشتباه را انجام دهد. من ۱۵ سال پیش بعنوان رییس مجلس به تهران و اصفهان سفر کردم و اکنون برای من خیلی جالب است که این دو شهر را بار دیگر ببینم.

رییس‌جمهور اتریش گفت: در این سفر، همسر من نیز حضور دارد و ما بسیار خوشحالیم که می‌توانیم از بناهای تاریخی و فرهنگی ایران که در تاریخ بی‌نظیر است، دیدن کنیم. من از انجام این سفر بسیار خوشحالم و من امیدوارم که این سفر خیلی خوبی باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از صداوسیما٬ فیشر به همراه وزیر خارجه این کشور و در صدر هیاتی بلندپایه متشکل از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی روز دوشنبه وارد تهران می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز