خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار وزیر خارجه اسپانیا:

تروریسم هیچگاه در یک منطقه و سرزمین متوقف نخواهد شد/استقبال از برقراری خط هوایی تهران- مادرید

رییس جمهور گفت: تهران در شرایط جدید و پس از توافق وین از حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی استقبال می کند و شرکتهای اسپانیاتی نیز می‌توانند در بازار ایران حضور یابند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار «خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا با بیان اینکه دوستی تاریخی مردم و دولت دو کشور پایه خوبی برای روابط مستحکم است، ابراز امیدواری کرد همکاری‌های تهران – مادرید با سرعت و عمق بیشتری افزایش یابد.

رییس جمهور تصریح کرد: در زمینه انرژی؛ نفت و گاز و صنایع پایین دستی، زیرساخت‌ها؛ مسایل علمی و دانشگاهی، همکاری مراکز تحقیقاتی و گردشگری، ظرفیت‌های فراوانی در ایران وجود دارد که با توجه به حضور مسئولان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اسپانیایی در این سفر می‌تواند منجر به افزایش همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور  شود.

روحانی ضمن استقبال از برقراری خط هوایی تهران – مادرید، گفت: پرواز مستقیم میان پایتخت‌های دو کشور می‌تواند از یک سو زمینه را برای تردد آسان‌تر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران فراهم کند و از سوی دیگر منجر به رونق صنعت گردشگری شود.

رییس جمهور سپس با تقدیر از مواضع دولت اسپانیا که تحریم‌های ضد ایران را غیرانسانی و غیراخلاقی خوانده بود، بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافقنامه وین تأکید کرد و گفت: سلاح‌های هسته‌ای هیچگاه برای کشورها امنیت ایجاد نکرده است، امنیت واقعی آنگاه حاصل می‌شود که در داخل کشورها خواست ملت‌ها محقق شود و در سطح جهانی نیز مقررات بین‌المللی به شکلی یکسان اعمال و اجرا شود.

روحانی بر آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌ با اسپانیا در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد و گفت: امروز منطقه خاورمیانه با معضل بزرگ افراط، خشونت و تروریسم مواجه است، اما این معضل هیچگاه در یک منطقه و یک سرزمین متوقف نخواهد شد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: خشونت و تروریسم، از شرق دور تا غرب و بویژه کشورهای خاورمیانه را نشانه گرفته است و همه باید این خطر را به عنوان خطر جهانی محسوب کنیم. چرا که هم تروریسم و هم پیامدهای آن نظیر موج پناهجویان قابل انتقال به به مناطق دیگر است.

رییس جمهور تصریح کرد: همه کشورها باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کرده و نقش خود را از نظر فکری، سیاسی و عملی ایفا کنند. امیدواریم با رایزنی همه کشورهایی که علاقمند به مبارزه با تروریسم هستند، بویژه ایران و اسپانیا مبارزه‌ای ثمربخش با این معضل جهانی انجام شود.

«خوزه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر امور خارجه اسپانیا نیز با بیان اینکه حامل پیام دوستی و مودت پادشاه و نخست‌وزیر اسپانیا برای رییس‌ جمهوری، دولت و ملت ایران است، مواضع کشورش در خصوص تحریم‌ها علیه ایران را تکرار کرد و گفت: اسپانیا امروز به واسطه حمایت کشورهایی نظیر ایران، عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است و رایزنی‌های مثبت خود را در خصوص توافق وین هم در این شورا و هم به عنوان بازیگری فعال در اتحادیه اروپا انجام خواهد داد.

وزیر امور خارجه اسپانیا با اشاره به مذاکرات انجام شده در سفرش به تهران در موضوعات سیاسی ابراز امیدواری کرد با همفکری دوستان ایرانی هر چه سریع‌تر تحریم‌ها علیه ایران مرتفع شود.

وی با تأکید بر مشترک بودن مواضع دو کشور در قبال معضل تروریسم بر مذاکره و استفاده از راه‌حل‌های سیاسی برای حل مسالمت‌آمیز موضوعاتی نظیر بحران در سوریه و کشورهای خاورمیانه، گفت: اسپانیا در جهت تقریب مذاهب و فرهنگ‌ها و نیز استقرار صلح در خاورمیانه و شمال آفریقا گام‌های مؤثری برداشته است.

گارسیا مارگالو مذاکرات متعدد و پی‌درپی با وزرای نفت، صنعت معدن و تجارت، نیرو، مسکن، راه و شهرسازی و معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران را یادآور شد و گفت: شرکت‌های اسپانیایی که پیش از تحریم‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کرده بودند، بنا دارند هر چه سریع‌تر به بازار ایران باز گردند.

وی با بیان اینکه اسپانیا می‌تواند پلی برای انتقال گاز طبیعی مایع ایران به اروپا باشد، از آمادگی کامل شرکت‌های فعال در عرصه فولاد و قطعه‌سازی در فضای کسب و کار ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تشکیل کمیسیون مشترک تمام ظرفیت‌های همکاری میان دو کشور شناسایی شود.

وزیر خارجه اسپانیا با بیان اینکه صنعت گردشگری ایران از توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار است، گفت: اسپانیا که جایگاهی در خور در صنعت گردشگری جهان دارد تجربیات خود را در این زمینه در اختیار ایران قرار خواهد داد.

در این دیدار وزرای عمران و حمل و نقل و صنعت و گردشگری اسپانیا، گزارشی از توانمندی‌های کشورشان در عرصه راه‌سازی، بنادر، فرودگاه‌ها، صنایع، گردشگری و نیز حضور در حوزه احیاء و مرمت میراث فرهنگی ایران ارایه کرده، ایران را سرشار از ساختارها و بناهای تاریخی که میراث بشریت محسوب می‌شود دانسته و اظهار داشتند باید تلاش شود تا این کشور و آثار آن جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

کد خبر : ۳۰۳۳۹۶