خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق هسته‌ای نقطه آغاز تعامل کشورهای دنیا با ایران است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: توافق هسته‌ای نقطه آغاز تعامل کشورهای دنیا با ایران و رفت و آمدهای مقام‌های عالی کشورهای دنیا به ایران بوده است.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، با اشاره به اهمیت سفر متعدد مقام‌های اروپایی به ایران گفت: موقعیت ژئوپولتیک ایران مطلبی نیست که کسی به آن اذعان نکند. ایران از گذشته‌های دور ایران موقعیت را داشته است. در دوران انقلاب اسلامی نیز تلاش قابل توجهی شد تا از این موقعیت کاسته نشود و دیگران را جایگزین ایران کنند ولی موفق به این مهم نشدند.

وی با بیان اینکه اتفاق‌های رخ‌ داده در سال‌های اخیر موجب ارتقای جایگاه ایران در منطقه شده است‏، اظهار داشت: اروپایی‌ها در دو سال گذشته متوجه جایگاه ایران شده‌اند. حال برخی این اهمیت و جایگاه را از زاویه اقتصادی و برخی از زاویه مسائل امنیتی و نظامی می‌نگرند.

این دیپلمات سابق کشورمان با یادآوری اینکه کشورهای اروپایی تا یک دهه پیش همکاری اقتصادی هنگفتی با ایران داشتند‏، تصریح کرد: آنها نخستین شریک تجاری تهران بودند٬ اما به دلیل رویکرد دولت پیش و البته تحریم‌ها، این میزان از همکاری به صورت چشمگیری کاهش یافت.

ساداتیان با بیان اینکه اروپایی‌ها هم‌اکنون احساس می‌کنند فضای تجاری و سرمایه‌گذاری جدیدی برای همکاری با کشورمان ایجاد شده است‏، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها فهمیده‌اند که ایران هم بازار خوبی دارد و هم می‌تواند بازار سایر کشورهای منطقه مانند آسیای میانه و غرب آسیا را پوشش دهد و به عبارتی‏، دریافته‌اند که ایران می‌تواند نقطه ثقل و مرکز تبادلات منطقه باشد.

وی با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای ابراز داشت: اروپایی‌ها می‌دانند بدون همکاری با ایران مسائل منطقه‌ای حل نخواهد شد و می‌خواهند تا با استفاده از ظرفیت‌های ایران در منطقه در مبارزه با افراط و تروریسم با کمترین هزینه مسائل منطقه‌ای را حل‌وفصل کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه سفرهای متعدد مقام‌های اروپایی موجب افزایش اعتبار و جایگاه ایران در عرصه‌ منطقه‌ای شده است‏، یادآور شد: طی سال‌های گذشته به دلیل نوع رویکرد منفی که نسبت به کشورمان وجود داشت و همچنین وجود قطعنامه‌های تحریمی نسبت به ایران، شاهد بودیم که کمتر سفری از سوی مقام‌های کشورهای دنیا حتی در سطح پائین صورت می‌گرفت و کمتر تعاملی با ما می‌شد.

ساداتیان افزود: با روی کار آمدن دولت آقای روحانی‏، در دو سال گذشته شاهد بودیم که این فضا شکسته شد و مقام‌های کشورهای مختلف و از جمله مقام‌های کشورهای اروپایی در سطوح عالی در زمینه‌های مختلف به ایران می‌آیند و اندک اندک سفر سران کشورها با حضور رئیس جمهور اتریش آغاز شده است.

وی با یادآوری توافق هسته‌ای بیان کرد: بی‌تردید توافق هسته‌ای نقطه عطفی در این فضا است و به عبارت دیگر، توافق هسته‌ای نقطه آغاز تعامل کشورهای دنیا با ایران و رفت و آمدهای مقام‌های عالی کشورهای دنیا به ایران بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در خصوص آثار این سفرها نیز عنوان کرد: این رفت و آمدها آثار دو طرفه دارد. اروپایی‌ها با سفر به ایران می‌توانند موجب افزایش تبادلات اقتصادیشان و کسب سود شوند و ایران نیز در این سفرها می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی‏، وارد کردن تکنولوژی‌های روز و جذب گردشگر خارجی شود. اعتقاد دارم اگر این فضا حفظ شود، بی‌تردید می‌تواند موجب ارتقای کشورمان در عرصه بین‌المللی شود.

کد خبر : ۳۰۳۴۸۴