خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری با رئیس جمهور اتریش:

امیدواریم این سفر سرآغاز تحولی مثبت در توسعه روابط دو کشور باشد

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۶۱۰

رییس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع‌به آینده سوریه تصمیم بگیرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک با رییس جمهور اتریش در پاسخ به سوالی درباره موضوع ایران در رابطه با مسائل سوریه و این که آیا ایران حاضر است با کشورهای منطقه و با قدرت‌های جهانی بر سر یک میز بنشیند و مذاکره کند، اظهار کرد: آینده سوریه توسط آراء خود مردم سوریه ساخته می‌شود و این مردم سوریه هستند که نسبت به حکومت آینده و شیوه دولت در آینده این کشور تصمیم می‌گیرند.

وی گفت: هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند راجع‌به آینده سوریه تصمیم بگیرد، ولی به عنوان یک معضل در منطقه همه باید به مردم سوریه و به ایجاد امنیت در این کشور کمک کنند و شرایطی فراهم شود تا دموکراسی در این کشور استقرار پیدا کند که در این زمینه کشورهای منطقه تاثیرگذار هستند.

روحانی ادامه داد: ایران در کنار هر میزی که به آینده امن، با ثبات و دموکراتیک سوریه کمک کند حضور پیدا خواهد کرد و حاضر است با هر کشوری از جمله کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی در این زمینه مذاکره کند. برای ما جان مردم سوریه و بازگشت آوارگان مهم است و اگر این اتفاق یک روز زودتر انجام شود به نفع همه جهان خواهد بود.

وی همچنین بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک وظیفه بزرگ بین‌المللی، منطقه‌ای و اسلامی خود هر قدمی که برای مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات در سوریه، بازگشت آوارگان و ایجاد دموکراسی و مراجعه به آراء مردم بر خواهد داشت و کنار هر میزی با کشورهای منطقه و کشورهای بزرگ خواهد نشست و البته مهم نوع میز نیست بلکه مهم دستیابی به صلح و ثبات در منطقه حساس خاورمیانه است.

روحانی با بیان این که امروز در مذاکرات خصوصی و مشترک دو کشور یکی از مسایل مهمی که دنبال شد بحث منطقه‌ای، تروریزم و مشکلات کشورهای منطقه در این خصوص بود، گفت: تهران و وین دیدگاهی مشترک درباره تروریسم دارند چرا که این معضل امنیت جهان را تهدید می‌کند و امروز دل‌نگرانی‌ها از این که این معضل و پیامدهای آن نظیر آواره شدن هزاران انسان بی‌گناه سایر مناطق از جمله اروپا را تحت تأثیر قرار دهد، وجود دارد.

رییس جمهور افزود: جستجو برای یافتن راه حل مبارزه با تروریسم نباید بر مباحثی نظیر حمایت از فرد یا دولتی خاص متمرکز شد چرا که سوریه کشوری دارای دولت است و در آن مخالفان و گروه‌های ترویستی وجود دارند اما اولویت کار در شرایط موجود صحبت کردن راجع به دموکراسی، تغییر در قانون اساسی و نحوه فعالیت گروه‌های موافق و یا مخالف نیست؛ بلکه اولویت امروز بحث درباره میلیون‌ها آواره و صدها هزار کشته است.

روحانی با انتقاد از این که نفت استخراج شده در سوریه توسط تروریست‌ها به راحتی در بازار فروخته می‌شود و پولش صرف حرکت‌های تروریستی می‌شود، گفت: اولویت امروز بازگرداندن ثبات به این کشور است در حالی که پول نفت به جای هزینه شدن در امور رفاهی مردم صرف کشتار آنها می‌شود.

رییس جمهور در عین حال تأکید کرد: آینده سوریه توسط آرای مردم این کشور ساخته می‌شود و مردم هستند که نسبت به حکومت، آینده و شیوه رفتار دولتمردانشان تصمیم خواهند گرفت و هیچ کشور و قدرت خارجی نباید و نمی‌تواند نسبت به آینده این کشور تصمیم بگیرد.

 روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مناسبات خوب و سابقه مثبت روابط ایران و اتریش اظهار امیدواری کرد: این سفر سرآغاز تحول بسیار مثبت در توسعه روابط دو کشور دوست باشد و بتوانیم در ماه‌های باقی‌مانده سال جاری و سال آینده به سرعت عقب‌ماندگی‌هایی را که در حوزه اقتصاد در چند سال اخیر به دلیل تحریم های ظالمانه به وجود آمد، جبران کنیم.

رییس جمهور در پایان از دولت اتریش بخاطر میزبانی خوب از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 قدردانی کرد و افزود: توافق وین توافقی مهم، جامع و تاریخی است که می‌تواند منافع ایران، 1+5، اتحادیه اروپا و کل منطقه و جهان را در بر داشته باشد.

هاینتس فیشر رییس جمهور اتریش نیز در این نشست مطبوعاتی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور از این که اتریش هیچ گاه سابقه استعماری نداشته به عنوان نقطه مثبتی برای گسترش بیش از پیش همکاری‌ها یاد کرد و گفت: سیاست خارجی اتریش بر مبنای همکاری‌هایی بنا شده که منافع دوجانبه را در بر داشته باشد و در این راستا وین علاقه مند به گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان این که تلاش می‌کنیم حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در کوتاه مدت و تا پایان سال به رقم 300 میلیون یورو افزایش یابد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود پیش بینی می‌کنیم این همکاری‌ها رشد فزاینده‌تری داشته باشد و نتایجش برای طرفین مثبت باشد. ما به دنبال تأمین منافع به شکل 50 ، 50 هستیم.

رییس جمهور اتریش ادامه داد: به منظور تحقق اهداف ترسیم شده تلاش خواهیم کرد تا اسناد امضا شده میان طرفین هر چه سریعتر عملی شود.

هاینتس فیشر با اعلام آمادگی کشورش برای حل و فصل مسایل منطقه ای و بین‌المللی با مشارکت جمهوری اسلامی ایران گفت: باید در کنار هم برای رسیدن به دنیایی که در آن کشورها با احترام و مسالمت آمیز زندگی کنند و تروریسم ریشه‌کن شود، همکاری کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 در وین از نتیجه مثبت بدست آمده ابراز خرسندی کرد و با اشاره به حمایت همه کشورها از توافق حاصل شده ، گفت: امیدوارم تا پایان و با اجرایی شدن مفاد این قرارداد خط سیر خوبی برای روابط ایران و سایر کشورها ایجاد شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز