خبرگزاری کار ایران

جمهوری‌خواهان کنگره رای‌گیری درباره برجام را به تعویق انداختند

اختلاف به وجود آمده میان جمهوری‌خواهان کنگره موجب به تعویق افتادن رای‌گیری در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و آغاز بررسی آن شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری کنگره آمریکا، مقام‌های ارشد جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، به دلیل مخالفت برخی اعضای این حزب، رای‌گیری که قرار بود روز گذشته -چهارشنبه- در رابطه با برجام صورت بگیرد را به تعویق انداختند.

کنگره قرار بود روز گذشته برای آغاز بررسی ۱۱ ساعته توافق هسته‌ای با ایران، رای‌گیری انجام دهد که با مخالفت رهبران اکثریت، این رای‌گیری به تعویق افتاد.

اعضای محافظه‌کار «کمیته آزادی کنگره» از دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا خواستند تا توافقات جانبی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بررسی به کنگره تحویل دهد. مخالفان ادعا می‌کنند ۶۰ روز مهلت بررسی برجام، تا زمانی که این مدارک به کنگره تحویل داده نشده، محاسبه نمی‌شود.

 «پیتر راسکم» عضو جمهوری‌خواه کنگره مصوبه‌ای را پیشنهاد کرد که در صورت تصویب، رای‌گیری در رابطه با برجام را تا زمانی که اسناد توافق‌های جانبی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کنگره تحویل داده نشده است، به تعویق خواهد انداخت.

سخنگوی جمهوری‌خواه کنگره، پس از اتمام جلسه اعضای این حزب، گفت: «گفت‌وگوی سالم و مفیدی با اعضای جمهوری‌خواه داشتیم. تعدادی از نمایندگان از طرح پیشنهادی راسکم حمایت کردند. ما این گفت‌وگو‌ها را ادامه خواهیم داد.»

 «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا با طرح پیشنهادی راسکم و به تعویق افتادن رای گیری، مخالفت کرده و گفت: «همانطور که در قانون مشخص شده است، زمانی که از هفدهم ماه سپتامبر عبور کنیم، اوباما برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، دیگر به دنبال اجازه گرفتن نخواهد بود.»

 «باب کورکر» رییس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا نیز با این طرح مخالفت کرده است.

بسیاری از اعضای جمهوری‌خواه کنگره نیز با بیان این مطلب که زمان زیادی تا پایان مهلت ۶۰ روزه، هفدهم سپتامبر، باقی نمانده است، این تلاش را برای به تعویق انداختن رای‌گیری، بیهوده دانستند.

رییس جمهوری‌خواه کمیته قوانین کنگره نیز در این رابطه گفت: «خیلی واضح است، ما از یک ماه و نیم قبل، می‌دانستیم که هفدهم سپتامبر مهلت بررسی برجام در کنگره به پایان می‌رسد، بنابراین مطرح کردن این سخنان در فاصله یک هفته تا پایان ضرب‌الاجل، بی‌فایده است.»

کد خبر : ۳۰۴۰۹۸