خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان از همکاری ایران و اروپا برای حل بحران سوریه خشنود نیست

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: عربستان از همکاری ایران و روسیه یا ایران و اروپا برای حل بحران سوریه احساس رضایت نمی‌کند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، در رابطه با تمایل کشورهای غربی برای حل بحران یمن و همکاری با ایران برای حل و فصل آن گفت: کشورهای غربی پس از بروز بحران پناه‌جویان سوری‏، لیبیایی و عراقی و مهاجرت آنها به اروپا صرافت افتاده‌اند که راه‌حل‌های سیاسی برای حل وفصل بحران سوریه را جست‌وجو کنند.

ایران در صف اول مبارزه با تروریسم در منطقه قرار داشته است

وی با بیان اینکه کشورهای غربی متوجه شده‌اند برای حل بحران سوریه باید با کشورهای موثر در منطقه همکاری کنند‏، اظهار داشت: ایران یکی از مهمترین طرف‌هایی است که از ابتدای بروز بحران در خاورمیانه به دنبال حل‌وفصل سیاسی آنها بوده و همواره بیان کرده که راه حل نظامی‏، راهکار مناسبی برای حل بحران‌ها نیست. از سویی‏، ایران در سال‌های گذشته‏، جزو باثبات‌ترین کشورهای منطقه بوده و در صف اول مبارزه با تروریسم در منطقه قرار داشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که تا چند سال گذشته، ایران در بحران سوریه جزئی از مشکل محسوب می‌شود و در معرض اتهام قرار داشت. چه شده است که هم‌اینک غربی‌ها از ایران کمک می‌خواهند؟ تصریح کرد: در گذشته تعدادی از کشورها با اعمال خشونت و وارد کردن نیروهای تروریستی از 80 کشور به سوریه‏، خواهان تغییر رژیم این کشور بودند٬ ولی ایران براساس یک مبنای کاملا سیاسی و فکری معتقد بود تغییر رژیم یک امر ساختگی نیست و نمی‌توان از بیرون مرزها برای یک کشور تصمیم‌گیری کرد.

زنگنه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران معتقد بود هرگونه تغییر در حکومت‏، یک پروسه اجتماعی داخلی است که مردم همان کشور صاحب صلاحیت برای بررسی این مسئله هستند و هرگونه دخالت خارجی آن را به جنگ خونی تبدیل می‌کند.

تاکید ایران بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه

وی با اشاره به بروز بحران‌های متعدد پس از ایجاد درگیری در مناطق مختلف خاورمیانه برای غرب یادآور شد: نقش کشورهایی که داعیه تغییر رژیم سوریه را از طریق اعمال خشونت داشتند، نقش مهمی در بروز بحران‌های اجتماعی بعدی دارند٬ اما ایران جزو این کشورها نبود و در مسیر مخالف آنها حرکت کرد. به عبارت دیگر‏،‌ ایران همواره بر راه حل سیاسی تاکید می‌کرد.

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی افزود: با این وجود‏، پس از گذشت نزدیک به پنج‌سال از بروز بحران در سوریه، کشورهای غربی متوجه شده‌اند که راه‌حل نظامی راه به جایی نخواهد برد و برای همین به رویکرد سیاسی آورده‌اند٬ بنابراین لازم است در این راستا با ایران رایزنی کنند.

زنگنه با یادآوری طرح‌های گوناگون برای حل بحران سوریه خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌ها برای حل بحران سوریه‏، طرح روسیه است. روس‌ها در این طرح به دنبال ایجاد ائتلاف جهانی علیه تروریسم داعش هستند و تعدادی از کشورها نیز با رفت‌وآمد به مسکو و رایزنی با روس‌ها به این طرح نزدیک شده‌اند؛ مانند مصر. طرح دیگر متعلق به نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه است که با وجود همه اما و اگرها می‌تواند پایه مناسبی برای حل بحران سوریه باشد.

وی با اشاره به طرح ایران درباره سوریه ابراز داشت: در کنار این طرح‌ها‏، طرح جمهوری اسلامی ایران است که آقای ظریف حدود دو سال پیش آن را ارائه کرد و این روزها خبرها حاکی از به‌روزرسانی این طرح دارد. براساس این طرح، ایران به دنبال مبارزه با تروریسم، توقف کشتار و آتش‌بس و انجام گفت‌وگوهای سوری سوری و سرانجام تشکیل دولت وحدت ملی است.

با وجود تروریسم، سخن گفتن از چگونگی ساختار آینده سوریه‏ سخن موهومی است

این کارشناس مسائل منطقه‌ اضافه کرد: در کنار این طرح‌ها هنوز برخی از کشورهای منطقه‌ و فرامنطقه بر رفتن بشار اسد تاکید دارند و در حالی که تروریست‌ها با تسلیحات مدرن در حال کشتار مردم هستند، سخن گفتن از چگونگی ساختار آینده سوریه‏، سخن موهومی است.

زنگنه در رابطه با این سوال که گام اولیه مبارزه با تروریسم در سوریه چیست؟ پاسخ داد: مهمترین گام برای مبارزه با تروریسم در سوریه، ممانعت از ورود تروریست‌ها به سوریه از طریق مرزها ترکیه و اردن و همچنین ممانعت از آموزش و مسلح کردن آنها و عدم ادامه یافتن تامین مالی‌شان است.

وی تاکید کرد: با متوقف ساختن خشونت‌ها است که می‌توان به سمت یک آشتی ملی و برگزاری انتخابات فراگیر با حضور و نظارت سازمان ملل و کشورهای موثر حرکت کرد.

عربستان در چند سال گذشته همواره بر طبل جنگ کوبیده است

این دیپلمات سابق کشورمان در رابطه با واکنش عربستان به همکاری‌های ایران و اروپا برای حل مسائل منطقه‌ بیان کرد: عربستان در چند سال گذشته همواره بر طبل جنگ کوبیده و به نظر می‌آید جایگاهی برای اصلاح امور در سوریه و خاورمیانه نمی‌تواند بیابد. واضح است که عربستان با تقویت مادی و معنوی تروریست‌ها و دست به اقداماتی نظیر کاهش قیمت به دنبال آرامش در سوریه نیست و از هرگونه راه حل منطقی فاصله زیادی دارد.

زنگنه با بیان اینکه عربستان از همکاری ایران و روسیه یا ایران و اروپا برای حل بحران سوریه خشنود نیست، عنوان کرد: در این مدت، ریاض تلاش‌های بسیاری را انجام داده است تا با نزدیک شدن به روسیه، مانع از همکاری این کشور با ایران شود یا با سفر به آمریکا درصدد جلب نظر واشنگتن به خود است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فشارهای اروپا و آمریکا به عربستان می‌تواند موجب تغییر رفتار این کشور نسبت به مسائل منطقه‌ای و گفت‌وگو با ایران شود؟ گفت: کشورهای غربی قدرت تاثیرگذاری بالایی در سیاست خارجی عربستان دارد. آنها در این مدت از بروز تشدید بحران‌ها در خاورمیانه احساس نگرانی می‌کنند و برای همین از چندی پیش فشارهای بسیاری بر عربستان می‌آورند.

کد خبر : ۳۰۴۳۷۴